آلمان در مسیر کاهش روابط تجاری با چین – DW – ۱۴۰۱/۶/۲۲


روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز سه شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز از سیاست‌های جدید کشورش برای کاهش روابط تجاری با چین خبر داد و گفت: «دولت آلمان در سیاست تجاری در آینده رویکرد تندتری را علیه چین در پیش خواهد گرفت.»

وزیر اقتصاد آلمان در این مصاحبه با اعلام اینکه “چین می‌تواند شریک تجاری خوبی باشد” گفت: «ولی آلمان باید اقدامات ضروری برای حمایت از تولیدات داخلی انجام دهد. ما نباید اجازه دهیم از کشورمان باج‌گیری شود.»

بنا بر برخی خبرهای انتشاریافته در رسانه‌های آلمان وزارت اقتصاد این کشور در حال ارزیابی حذف تضمین‌های سرمایه‌گذاری و صادراتی برای شرکت‌های فعال در چین است.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بنا به گفته هابک، علاوه بر این قرار است، میزان وام‌های اعطایی به شرکت‌های آلمانی فعال در چین کاهش و در مقابل فعالیت‌های اقتصادی در دیگر کشورهای آسیایی مانند اندونزی گسترش یابد.

وزیر اقتصاد آلمان  در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه استراتژی جدید دولت کشورش بر اصل کاهش وابستگی به چین استوار است، گفت: «قانون رقابت نامتعادل برای شرکت‌های چینی یا باج خواهی از شرکت‌های غربی باید پایان یابد.»

روبرت هابک معتقد است، چین می‌خواهد زیرساخت‌های استراتژیک در اروپا را به عنوان بخشی از طرح موسوم به “راه جدید ابریشم” خریداری و آن را به محملی برای اعمال نفوذ خود در اروپا بدل کند.

چین در پروژه “راه جدید ابریشم” تلاش می‌کند، راه‌های ارتباطی این کشور را به کشورهای آسیای مرکزی و اروپا متصل کند و از این راه باعث تقویت و تسهیل تجارت بین‌المللی شود. این ابرپروژه از سال ۲۰۱۳ به جریان افتاده است.

صادرات چین در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ پس از ضرباتی که اقتصاد این کشور در اثر پاندمی کرونا متحمل شد، به طور غیرمنتظره‌ای افزایش چشمگیر داشت. به ویژه سیر صعودی کل تجارت این کشور با روسیه چشمگیر است که افزایشی ۳۷،۱ درصدی را نشان می‌داد.

در این مدت چین ۱۷،۶ درصد به صادرات خود به آلمان نیز افزوده است. روند مشابهی که در مبادلات تجاری میان چین و اروپا نیز مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: ۹۸ میلیارد دلار؛ تراز مثبت تجارت خارجی چین در یک ماه

هابک در گفت‌و‌گو با رویترز به این مسئله نیز اشاره کرده و گفته است: «صنعت صادراتی آلمان به شدت به بازار فروش چین وابسته است و به همین  خاطر در حال بررسی کاهش این وابستگی هستیم.»

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

برای مثال یکی از بیشترین وابستگی‌های آلمان به چین در فراهم کردن مواد خام برای تولید باتری‌هاست. 

چین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان لیتیوم است. لیتیوم یکی از اجزای حیاتی باتری‌ها است که در وسایلی مانند تلفن یا لپ‌تاپ و در وسایل نقلیه‌ برقی استفاده می‌شود.

اظهارات اخیر روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان در حالی بیان شده است که پیش از این نتایج پژوهشی نشان داده بود که وابستگی اقتصاد آلمان به چین در نیمه نخست ۲۰۲۲ افزایش یافته بود و در حوزه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و کسری تراز بازرگانی به اوج رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *