آلمان واردات نفت از روسیه را به طور کامل متوقف کرد – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۱۱


آلمان از نخستین روزهای پس از آغاز تجاوز نظامیان رو سیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تلاش برای کاهش و در نهایت قطع وابستگی به واردات انرژی از این کشور را آغاز کرد.

از اول ژانویه ۲۰۲۳ وابستگی آلمان به واردات نفت از روسیه به طور کامل قطع و فعالیت تنها خط لوله دریافت نفت این کشور متوقف شد.

اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر واردات نفت از روسیه از طریق نفتکش را ممنوع اعلام کرد. تصمیم درباره ممنوعیت دو سوم واردات نفت روسیه در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه مه گرفته شد.

توقف دریافت نفت روسیه از طریق خط لوله

در ماه‌های اخیر آلمان و برخی کشورهای شرق اروپا همچنان مقدار کمی نفت از طریق خط لوله دروژبا دریافت می‌کردند. شماری از پالایشگاه‌های شرق آلمان که خوراکشان نفت روسیه بود باید برای دریافت نفت از منابع دیگر در تاسیسات خود تغییراتی می‌دادند.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

کارستن شنیدر، مامور ویژه دولت فدرال آلمان در امور ایالت‌های شرقی معتقد است تغییر منابع دریافت نفت پالایشگاه‌های این منطقه می‌تواند به عنوان شانس ارزیابی شود.

سیاستمدار سوسیال دموکرات به خبرگزاری آلمان گفته برای تغییرات لازم در تاسیسات پالایشگاه‌ها بیش از یک میلیارد یورو از منابع عمومی سرمایه‌گذاری شده است.

او می‌گوید از این طریق ما به وابستگی ایالت‌های شرقی به نفت روسیه خاتمه می‌دهیم و این اقدام گامی در جهت تحکیم وحدت آلمان است.

مشکل پوتین برای تامین هزینه جنگ

انتظار می‌رود تحریم‌های نفتی کار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تامین هزینه‌های سرسام‌آور جنگ علیه اوکراین را دشوارتر کند.

برخی منتقدان تحریم‌های نفتی معتقدند روسیه می‌تواند برای نفت خام خود مشتریان جدیدی پیدا کند. با این حال تاثیر این تحریم‌ها کم نیست زیرا روسیه در اغلب موارد مجبور است نفت خود را با تخفیف به مشتریان ارائه کند.

خط لوله دروژبا در دهه ۱۹۶۰ برای انتقال نفت روسیه به “کشور برادر”، آلمان شرقی احداث شد. اکنون قرار است نفت مورد نیاز پالایشگاه‌های این منطقه از مسیر دریایی، و بخشی از آن از طریق بندر دانسینگ لهستان وارد شود.

دو پالایشگاه شرق آلمان پس از توقف دریافت نفت روسیه از طریق خط لوله، برای مدتی نمی‌توانند با نفت منابع جایگزین با تمام ظرفیت به کار ادامه دهند.

مامور ویژه امور ایالت‌های شرقی اطمینان داده که دولت فدرال تمام تلاش خود برای تامین امنیت انرژی و نفت خام برای پالایشگاه‌ها را به کار خواهد بست.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

تلاش دولت فدرال برای جایگزین کردن انرژی وارداتی از روسیه از چند روز پس از جنگ اوکراین آغاز شد و روبرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان به این منظور به کشورهای مختلف، از جمله قطر و امارات سفر کرد.

پس از نفت، تلاش برای قطع وابستگی به گاز

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پیش از جنگ اوکراین به طور میانگین ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می‌کردند. میزان وابستگی آلمان به انرژی وارداتی از روسیه حدود ۵۵ درصد بوده است.

تا پیش از جنگ اوکراین کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد انرژی خود را از روسیه وارد می‌کردندعکس: Michael Sohn/REUTERS

با قطع وابستگی به نفت روسیه برنامه بعدی دولت آلمان که با سرعت در حال پیگیری است قطع وابستگی به گاز است که به چند علت کمی دشوارتر بوده است.

از طرفی وابستگی آلمان به گاز روسیه بیشتر از نفت بود، از طرف دیگر این کشور پایانه‌ای برای دریافت گاز مایع طبیعی (LNG) نداشت و کشیدن خط لوله گاز جدید هم پروژه‌ای زمان‌بر است.

آلمان به تازگی موفق شد در فاصله زمانی کوتاهی نخستین پایانه دریافت گاز مایع خود را میانه ماه نوامبر در ویلهلمزهافن در کنار دریای شمال افتتاح کند و تاسیسات لازم برای تبدیل آن به گاز مورد نیاز شبکه گازرسانی را تا پایان سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *