آلمان کمک‌های عمرانی به افغانستان را قطع کرد | اقتصاد | DW


نیروهای طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته‌اند. دولت آلمان با توجه به روی کار آمدن طالبان تصمیم گرفته است، کمک‌های عمرانی خود به این کشور را فعلا قطع کند. این خبر را گرد مولر، وزیر توسعه و عمران آلمان روز سه‌شنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) در گفت‌وگو با نشریه “راینیشه پست” و خبرگزاری آلمان اعلام کرد. دولت آلمان برای سال جاری میلادی ۲۵۰ میلیون یورو کمک عمرانی برای افغانستان در نظر گرفته بود که البته تا کنون یک یورو از این مبلغ هم پرداخت نشده است. افزون بر این مبالغ دیگری نیز در چارچوب پروژه‌های دیگر از جمله آموزش نیروهای پلیس و کمک‌های بشردوستانه اختصاص یافته که بخشی از آن پرداخت شده است. آلمان به افغانستان وعده داده بود که هم در راستای پشتیبانی عمرانی و هم در حمایت از پروژه‌های گوناگون مجموعا ۴۳۰ میلیون یورو به این کشور کمک کند. به کانال اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید افغانستان تا کنون یکی از کشورهای محوری در ارتباط با همکاری‌های عمرانی آلمان بوده است. به گفته گرد مولر، وزیر توسعه و عمران آلمان، در حال حاضر نهایت تلاش انجام می‌گیرد تا کارکنان محلی که با این وزارتخانه همکاری داشته‌اند، در صورت تمایل از افغانستان خارج شوند. او افزود، این کارکنان به همان اندازه کارکنان محلی که با ارتش آلمان همکاری کرده‌اند، حق خروج از افغانستان و اقامت در آلمان را دارند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز چندی پیش تصریح کرده بود، “در صورتی که طالبان قدرت را در دست گیرد، قانون شریعت را اجرا کند و افغانستان را به کشوری خلافتی” بدل سازد، یک سنت هم به افغانستان کمک نخواهیم کرد”.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید نگرانی‌‌ زنان پس از پیشروی‌های طالبان تنش کابل را فرا گرفته است. وضعیت می‌تواند به‌سرعت بدتر شود، به‌ویژه برای زنان. در دوران سیادت طالبان در سال‌های گذشته زنان از حق آموزش محروم بودند. حالا محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید که به حقوق زنان و اقلیت‌ها در حکومت آن‌ها احترام گذاشته خواهد شد، البته به شرط تطبیق با قوانین شریعت.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید درهای بسته پس از عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، دیگر رسیدن به قدرت برای طالبان سخت نبود. آمریکا کارکنان خود از سفارتش در کابل را بیرون کشید و گفته می‌شود، تنها تعداد معدودی از کارکنان سفارت در مرکزی دیپلماتیک در فرودگاه کابل باقی مانده‌اند. ارتش آلمان نیز خروج نیروهای نظامی این کشور و همکاران محلی افغان آن‌ها از کابل را آغاز کرده است.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید صحنه‌های غم‌انگیز در فرودگاه کابل اکنون تنها راه فرار از کشور فرودگاه بین‌المللی کابل است. هزاران نفر تلاش کرده‌اند فرار کنند. در فرودگاه کابل هرج و مرج حاکم شده و فرودگاه را موجی از صحنه‌های تأسف‌انگیز و غم‌بار فرا گرفته است.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید طالبان در مرکز قدرت بعد از پیشروی‌های برق‌‌آسای طالبان ‌‌آن‌ها وارد کاخ ریاست جمهوری در کابل شده و پیروزی خود را اعلام کردند. تنها حدود سه ماه بعد از آغاز خروج واحدهای بین‌المللی از افغانستان نفرات طالبان وارد کاخ ریاست جمهوری اشرف غنی شدند.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید اسلام‌گرایان می‌خواهند “مشکلات را حل کنند” محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: «جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.» او گفت، اگر هر کشوری یا سازمانی مشکل یا نگرانی‌هایی دارد طالبان خواستار حل آن مسائل و مشکلات است. به گفته نعمیم، طالبان شکل دولت آینده خود را اعلام خواهد کرد.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید نماد حکومت جدید طالبان پرچم خود را در بسیاری از نقاط مانند اینجا در میدان مرکزی قندوز برافراشته است. تسخیر مرکز ولایت قندوز در شمال شرقی افغانستان در چند روز گذشته برای جامعه غربی شوکی بزرگ بود. سربازان آلمانی سا‌ل‌ها در قندوز مستقر بودند.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید خودروی پلیس در دست طالبان آمریکا در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار صرف آموزش و تجهیز ارتش و نیروهای پلیس افغانستان کرد. این تجهیزات اکنون به دست طالبان افتاده‌اند. بسیاری از مناطق حتی بدون مقاومت تسلیم آن‌ها شده‌اند. در این عکس جنگجویان طالبان با خودروی پلیس مقابل فرودگاه کابل گشت می‌زنند.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید غنی “به خارج رفته است” گفته می‌شود که اشرف غنی‌، رئیس‌جمهور افغانستان که چهره او در این تصویر در نطقی تلویزیونی دیده می‌شود به ازبکستان گریخته است. شبکه تلویزیونی الجزیره با استناد به اظهارات محافظ شخصی او اعلام کرد، غنی و رئیس ستادش به تاشکند، پایتخت ازبکستان گریخته‌اند.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید فرار گروهی از کابل وضعیت خیابان‌های کابل در روز یکشنبه ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱. بسیاری از افغان‌ها می‌خواهند کشور را ترک کنند. به گفته رسانه‌ها، طالبان گفته است، مانع خروج کسی نخواهد شد. بسیاری با پای پیاده راهی فرودگاه بین‌المللی کابل شدند. تعداد زیادی از کشورها از اتباع خود خواسته‌‌اند، هر چه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.
گالری تصویری؛ طالبان: جنگ در افغانستان به پایان رسید عملیات تخلیه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است: «ما اکنون همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا شهروندان‌‌مان و همکاران محلی سابق‌ ما بتوانند در روزهای آینده افغانستان را ترک کنند.» هواپیماهای ارتش آلمان عصر یکشنبه ۱۵ اوت به منظور کمک به خروج این افراد راهی افغانستان شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *