افزایش بهای دلار و ادامه سقوط ارزش پول ملی ایران – DW – ۱۴۰۱/۱۱/۱


با آغاز روز شنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) قیمت هر دلار آمریکا ساعت ۱۲ به وقت تهران برابر با ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان شد. این درحالی است که قیمت دلار در شنبه گذشته در کانال ۴۰ هزار تومان معامله شده بود.

تحلیل‌گران این افزایش قیمت پس از تعطیلات آخر هفته در بازار‌های ارزی را با صدور قطعنامه پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه پاسداران در روز پنجشنبه مربوط می‌دانند.

آخرین تلاش دولت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال با جایگزین کردن محمد‌رضا فرزین به جای علی صالح‌آبادی بعنوان رئیس بانک مرکزی صورت گرفت.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

هر دلار آمریکا اواخر آذر سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. تا حدود چهارماه ماه پیش قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران با نرخ تقریبی ۲۸ هزار تومان معامله شده بود.

با آغاز اعتراضات، بهای دلار نیز به شدت رو به فزونی گرفت و علی صالح‌آبادی در گفت‌و‌گو با تلویزیون حکومتی ایران نیز گفت علت افزایش نرخ دلار با افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا و همچنین نوسانات فصلی و اعتراضات در ایران مرتبط است.

پس از برکناری علی صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی درروز هشتم دی‌ماه، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران روز شنبه دهم دیماه از بازداشت ۱۱۹ نفر به اتهام “اختلال در بازار ارز” و کشف ۴۴۵ هزار واحد ارزی به ارزش بالغ بر ۶ میلیارد تومان ارز خبر داد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز افزایش قیمت دلار را “پروژه دشمن” دانست و از مردم خواست که دلار نخرند تا قیمت دلار پایین بیاید.

بیشتر بخوانید: بازار ارز

علیرغم عزل و نصب‌ها و بگیر و ببند‌ها و وعده‌های تثبیت قیمت ارز در روزهای اخیر، تحلیلگران مالی باز هم چشم‌انداز اقتصاد در ایران را تیره ارزیابی می‌کنند.

بحران اقتصادی در اولین روز بهمن، تنها به سقوط ارزش ریال در مقابل دلار و یورو محدود نمانده است. وب‌سایت‌های اقتصادی از “رشد قیمت‌ها” در بازار طلا و سکه خبر‌ دادند. سکه امامی که در آخرین روز معاملات بازار در هفته گذشته مرز ۲۳ میلیون تومان را رد کرده بود، روز شنبه به ۲۳ میلیون و ۹۵۳ هزار تومان رسید.

شاخص بورس تهران هم در پایان معاملات روز شنبه با کاهش ۳۱ هزار و ۵۶۶ واحد قرمز شد و به یک میلیون و ۶۵۷ واحد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *