اقتصاد نیوز – قیمت طلا در تله دلار/ روز جشن برای بیت کوین


خیزش نیوز –
طلای جهانی نخستین روز معاملات هفته را با روند نزولی آغاز کرد. قیمت طلا که در ابتدای روز حدود 1730 دلار بود، پس از گذشت چند ساعت ناگهان افت کرد و به نزدیکی 1705 دلار رسید، قیمت فلز زرد رنگ مجددا شروع به افزایش کرد و با ادامه روند نوسانی در آخرین ساعات معاملات قیمتی حدود 1711 دلار داشت. کارشناسان اقتصادی معتقدند که قطعیتی در مورد ادامه افت قیمت طلا وجود ندارد، اما روند تغییرات از نوامبر سال جاری میلادی (آبان و آذر سال 1399) تا این حد نزولی نشده بود و به نظر نمی‌رسد که به زودی این روند نزولی تغییر کند.
کاهش قیمت طلا، تقویت شاخص دلار
کاهش قیمت طلا با تقویت شاخص دلار همراه بوده است. شاخص دلار، خلاف سایر رقبای خود، چند ماه است که پایدار بوده، این امر باعث شده که طلا برای سرمایه‌گذارانی که سبد دارایی خود را با رقبای دلار پر کرده‌اند به صورت نسبی گران‌ شود. گرانی نسبی طلا نیز به تعبیر برخی از کارشناسان کاهش تقاضا و افت قیمت این فلز زرد رنگ را رقم زده است. علت دیگری که برای کاهش تقاضای طلا عنوان می‌شود، تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر است. علاوه بر این عده‌ای تقویت شاخص دلار را با افزایش امیدواری‌ها به بازسازی سریع اقتصاد جهانی مرتبط دانسته و این امر را نیرویی عنوان می‌کنند که قیمت طلا را به سمت پایین می‌کشد.نرخ بازده اوراق نیز بازار طلا را تحت فشار نزولی قرار داده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تقویت بازار سهام با افت قیمت طلا رابطه دارد اما بعید به نظر می‌رسد قیمت این فلز گرانبها از از بازه 1680 تا 1760 خارج شود.
سرمایه‌گذاران در حال حاضر منتظر هستند که در روز چهارشنبه برنامه رئیس جمهور آمریکا برای توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک مطرح شود. تخمین زده می‌شود که اندازه این بسته 3 تا 4 تریلیون دلار باشد. همراه با انتظار بازار برای اخبار برنامه‌های انرژی پاک دولت آمریکا، نفت برنت، WTI و گاز طبیعی اولین روز معاملات هفته را با کاهش قیمت شروع کردند، اما در پایان تغییرات مثبت قیمتی را به ثبت رساندند.

 
افزایش قیمت بیت کوین
قیمت بیت کوین نیز روند افزایشی را دنبال کرد، تا بالای 58 هزار دلار نیز رسید. افزایش قیمت بیت کوین به دنبال تایید ارزهای دیجیتال توسط شرکت ویزا اتفاق افتاد. شرکت ویزا یک شرکت آمریکایی است که خدمات مالی در نقاط مختلف دنیا ارائه می‌دهد. به گزارش رویترز این شرکت اعلام کرده که رمزارز USD coin  را برای تسویه حساب‌ها و پرداخت‌ها می‌پذیرد. این رمز ارز نوعی استیبل کوین است. استیبل کوین نوعی رمزارز است که برای کاهش دامنه نوسان قیمت طراحی شده و به یک دارایی دیگر که می‌تواند پول یک کشور، سهام یا یک رمز ارز دیگر باشد میخکوب می‌شود. USD coin  نیز به دلار آمریکا میخکوب شده است.
 
 
 
 

همچنین بخوانید

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *