انتقاد شدید آژانس انرژی از کاهش تولید نفت اوپک پلاس – DW – ۱۴۰۱/۷/۲۱


آژانس بین‌المللی انرژی در اقدامی کم‌سابقه، تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت را به شدت نقد کرده است. 

این آژانس در گزارش ماهیانه خود که روز پنج‌شنبه ۱۳ اکتبر در پاریس منتشر شد، نوشته است: «کاهش شدید عرضه نفت از سوی گروه اوپک پلاس، امنیت جهانی انرژی را با خطر روبرو می‌کند.»

کاهش تولید نفت به بالا رفتن قیمت این ماده خام می‌انجامد و بر اقتصاد جهان فشار وارد می‌کند.

متخصصان آژانس بین‌المللی انرژی نوشته‌اند: «قیمت نفت می‌تواند نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی باشد که از همین حالا در آستانه رکود قرار دارد.» 

این انتقادات به جدیدترین تصمیم گروه اوپک پلاس بر می‌گردد. اعضای این گروه که شامل ۲۳ کشور تولیدکننده نفت هستند، هفته گذشته اعلام کردند از اول نوامبر تولید نفت را روزی دو میلیون بشکه (هر بشکه ۱۵۹ لیتر است) کاهش می‌دهند. عربستان سعودی و روسیه دو کشوری هستند که تصمیمات اوپک پلاس را رهبری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاهش تولید نفت؛ آمریکا تصمیم اوپک پلاس را اتحاد با روسیه دانست

پس از اعلام این تصمیم، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی از عربستان سعودی به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی به شدت انتقاد کرد. او گفت در روابط با کشورهای رهبری اوپک پلاس تجدیدنظر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی قبلی‌اش از افزایش تقاضای نفت در بازار جهانی را کاهش داده و گفته در سال آینده تقاضا برای نفت تنها ۴۷۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سال جاری خواهد بود.

بدین ترتیب در سال ۲۰۲۳، روزانه با تقاضای ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در سطح دنیا مواجه خواهیم بود. متخصصان علت کمتر شدن تقاضای نفت از میزان پیش‌بینی‌شده را “تضعیف شدید رونق اقتصادی” به دلیل تورم بالا در بسیاری از کشورهای صنعتی و بالا رفتن بهره‌های بانکی عنوان می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *