انسداد کانال سوئز؛ تقلای قاهره برای جابه‌جایی اور گیون | اقتصاد | DW


در حالی که اغلب کارشناسان، راه‌اندازی کشتی به گل نشسته “اور گیون” را کاری دشوار و مستلزم زمان می‌دانند، مشاور عالی رئیس جمهور مصر گفته که کشتی ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده آماده حرکت خواهد بود. محب منیج، مشاور عبدالفتاح سیسی که قبلا مدیر اداره مدیریت کانال سوئز بوده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «من بارها کشتی‌های به گل نشسته را نجات داده‌ام و سوئز را وجب به وجب و مثل کف‌ دست می‌شناسم.» کشتی  Ever Given  یک کشتی باری غول‌پیکر است که ۴۰۰متر طول و ۵۹ متر عرض دارد. از زمان به گل نشستن اور گرین در روز چهارشنبه ۲۴ مارس، کانال سوئز مسدود شده و نزدیک ۱۵۰ کانتینرکش‌، در در دو طرف آن گیر افتاده‌اند. اور گرین ۲۲۴هزار تن وزن دارد. شرکت لیزینگ شوئی کیسن کیشا (Shoei Kisen Kaisha)  که مالک ژاپنی کشتی است، پیش‌تر گفته که به حرکت در آوردن کشتی “بغایت دشوار” خواهد بود.  مقامات اداره مدیریت کانال سوئز کوشیده‌اند به کمک یدک‌کش‌های سنگین، کشتی را از گل بیرون بکشند اما موفق نشده‌اند. یک تیم از زبده‌ترین کارشناسان از شرکت “اسمیت سالویج” هلند نیز برای کمک‌رسانی در محل  حضور دارد اما مدیران شرکت گفته‌اند جابه‌جا کردن کشتی، روزها و شاید هفته‌ها طول خواهد کشید. خبرگزاری رویترز نوشته که پس از مسدود شدن کانال سوئز، بهای حمل و نقل فرآورده‌های نفتی تقریبا دو برابر شده است.  مسدود شدن کانال سوئز و ایجاد ترافیک حمل و نقل در این آبراه در شرایطی اتفاق افتاده که تجارت جهانی به دلیل پاندمی کرونا کندتر از سابق انجام می‌گیرد. یافتن مسیر جایگزین برای این شاهراه دریایی زمان زیادی را می‌گیرد و وقفه در رساندن مواد خام و اصلی برای ادامه تولید در شرکت‌های صنعتی و خودروسازی اوضاع را دشوارتر خواهد کرد. اوضاع در بنادر نیز آشفته‌تر خواهد شد و شبکه حمل و نقل جهانی از این حادثه خسارت زیادی خواهد دید.  کانال سوئز آبراه اتصال اروپا به آسیاست. حدود ۱۲ درصد حمل‌ ونقل جهانی و حدود ۳۰ درصد از کانتینرهای مبادلاتی در جهان از این مسیر عبور می‌کنند.  کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” بزرگترین کشتی باربری جهان است که اخیرا برای تخلیه بار در بندر “برمن‌هافن” لنگر انداخت. این کشتی ۳۹۵ متر طول و ۶۰ متر عرض دارد. این کشتی ۱۹ هزار و ۲۲۴ کانتینر (twenty foot equivalent unit) گنجایش دارد. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور پیش از “ام‌اس‌سی اسکار” کشتی “سی‌اس‌سی‌ال گلوب” با گنجایش ۱۹ هزار و ۱۰۰ کانتینر رکورد جهان را در اختیار داشت. البته این رکورد تنها ۵۳ روز بیشتر دوام نیاورد و با ورود “ام‌اس‌سی اسکار” در روز هشتم ژانویه سال ۲۰۱۵ فروریخت. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور البته کشتی “اما ماارسک” که در سال ۲۰۰۶ به آب انداخته شد هنوز هم با ۳۹۸ متر طول، طویل‌ترین کشتی جهان محسوب می‌شود. اما گنجایش آن تنها ۱۵ هزار و ۵۵۰ کانتینر است. ‌ کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور برای این‌که بفهمیم اعداد و ارقام ارائه شده یعنی چه، نیاز به چند مقایسه هست. کریستف کلمب با “کشتی بادبانی سانتا ماریا” (عکس: سانتا ماریا بازسازی شده) در سال ۱۴۹۲ پا بر قاره آمریکا گذارد. این کشتی ۲۴ متر طول و ۳۹ نفر خدمه داشت. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور نمونه دیگر کشتی باربری “کاپ سان دیگو” در سال ۱۹۶۱ است که گرچه در آن زمان استاندارد جهانی کانتیتر وجود نداشت اما با ۱۵۹ متر از بزرگترین کشتی‌های دوران خود بود. این کشتی حالا به موزه پیوسته است. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور نگاهی به اطلاعات جالب کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” ابعاد غیر قابل تصور آن را روشن می‌کند. وزن خالص این کشتی (بدون بار) ۶۰ هزار تن است. بعد از بارگیری، “اسکار” به ارتفاع یک ساختمان ۵ طبقه به درون آب فرو می‌رود. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور “ام‌اس‌سی اسکار” توسط “Daewoo Shipbuilding Company” در بوزان کره ساخته شده است. تقریبا شش ماه طراحی و در کمتر از یک سال جوشکاری بدنه آن با ۴۵ هزار تن فولاد طول کشیده است. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور موتور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” با ۱۲ متر طول ۸۳ هزار اسب بخار قدرت دارد. موتور این کشتی ۱۱ سیلندر دارد که قطر هر سیلندر آن ۹۰ سانتیمتر است. انرژی تولید شده توسط این موتور غول آسا بطور مستقیم به پروانه‌کشتی منتقل می‌شود. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور پروانه کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” که در آلمان ریخته‌گری شده، دارای پنچ پره است که طول هر پره به ۱۰ متر و ۳۰ سانتیمتر می‌رسد. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” تقریبا ۲۳ گره دریایی (۴۲ کیلومتر) در ساعت سرعت دارد و روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن گازوئیل (۲۸۰ هزار لیتر) مصرف سوخت آن است که البته در مقایسه با کامیون بسیار با صرفه‌تر است. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور “ام‌اس‌سی اسکار” در شبانه‌روز تقریبا هزار کیلومتر را طی می‌کند. بدین ترتیب این کشتی برای هر صد کیلومتر ۲۸ هزار لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که اگر بر مقدار کانتینرهای گنجایش آن تقسیم شود، برای هر کانتینر یک و نیم لیتر گازوئیل در صد کیلومتر مصرف کرده است. این درحالی است که یک کامیون برای جابجایی یک کانتینر در صد کیلومتر چند برابر این میزان مصرف گازوئیل دارد. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور اما وقتی صحبت از کانتینر می‌شود، یعنی چه؟ تا سال‌های دهه ۵۰ میلادی وقتی یک کشتی باری در اسکله برای تخلیه بار لنگر می‌انداخت، کالاها بایستی با طناب، تور، پالت، جرثقیل و زحمت بسیار از درون کشتی به بیرون تخلیه می‌شدند. در دهه ۳۰ میلادی مالکوم مک‌لین، مالک آمریکایی یک شرکت حمل و نقل، ایده ساخت یک “جعبه” استاندارد برای حمل و نقل کالا را داشت، اما این ایده تازه در دهه ۶۰ میلادی عملی شد. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور کانتینرهای اولیه ۶ متر و ۱۰ سانتی‌متر طول، ۲ متر و ۴۴ سانتیمتر عرض و بین ۲ متر و ۴۴ تا ۲ متر و ۹۰ سانتیمتر ارتفاع داشتند. اما استاندارد کانتینرهای امروزین دوبرابر شده است. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور در بعضی از اسکله‌های جهان تخلیه کانتیر از درون کشتی بصورت تماما اتوماتیک توسط چرثقیل‌های مخصوص صورت می‌گیرد. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” ۳۵ نفر خدمه دارد. در کنار کاپیتان و معاون او، دوافسر و ۲۴ نفر دیگر این کشتی غول‌آسا را هدایت می‌کنند. گرچه با توجه به عظمت این کشتی تعداد خدمه کم به‌نظر می‌رسد، اما سیستم‌های الکترونیکی هدایت‌گر و رهیاب بخش عمده‌ای از کار را برعهده دارند. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور حجم باری را که در درون کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” جای می‌گیرد می‌توان با ۳۹ هزار اتومبیل یا ۱۱۷ میلیون جعبه کفش به تصویر کشید. اما واقعیت این است که بار این کشتی بسیار متنوع است و با پهلو گیری در اسکله‌های گوناگون تنها بخشی از آن را تخلیه می‌کند. کشتی‌های غول‌آسا با ابعادی غیر قابل تصور گرچه کشتی “ام‌اس‌سی اسکار” با قابلیت حمل ۱۹ هزار و ۲۴۴ کانتینر فعلا بزرگترین کشتی جهان محسوب می‌شود و قرار است در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ “خواهر خوانده” آن “ام‌اس‌سی اولیو” به دریا انداخته شود، اما بزودی کشتی‌های بزرگتر و غول‌پیکرتری نیز وارد خواهند شد. این درحالی است که متخصصان در دهه ۹۰ میلادی سقف حمل بار توسط کشتی‌های باری را ۱۰ تا ۱۲ هزار کانتینر می‌دانستند. نویسنده: MA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *