ایرنا – برداشت‌های غیرمجاز، چالشی برای تامین آب تالاب‌ها


خیزش نیوز –
 به گزارش روزچهارشنبه ایرنا از روابط عمومی آب ایران، اصغرجهانی افزود: پیگیری این موضوع در دستور کار ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور با ریاست معاون اول رئیس جمهور بوده که یکی از وظایف چندگانه این ستاد، نظارت بر تامین نیاز آب محیط زیستی تالاب ها است.
وی ادامه داد: همچنین وفق مصوبات ستاد مذکور، استانداران موظف به صیانت از منابع آب تخصیص یافته به تالاب ها و نظارت بر حقابه ها هستند.
رئیس محیط زیست و آب های غیرمتعارف حوزه معاونت آب و آبفا وزارت نیرو گفت: البته لازم است مشکلات معیشتی مردم متاثر از کم آبی نیز به نحو مقتضی حل و فصل تا از دست اندازی به نیاز آبی تالاب ها جلوگیری شود.
جهانی افزود: تامین آب زیست محیطی تالاب ها از اولویت های وزارت نیرو بعد از تامین آب شرب کشور بوده و این وزارت با توجه به شرایط آبی کشور نیاز زیست محیطی تالاب ها را تامین می کند.
وی افزود: قانون گذار هم وزارت نیرو و هم سازمان حفاظت محیط زیست کشور را مکلف به پیگیری و نظارت بر تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب های کشور کرده که با توجه به اهمیت موضوع، هماهنگی های مستمری فیمابین دو نهاد مذکور در سال های اخیر صورت گرفته و در حال پیگیری است.
رئیس محیط زیست و آب های غیرمتعارف حوزه معاونت آب و آبفا وزارت نیرو گفت: سازمان حفاظت محیط زیست میزان نیاز زیست محیطی تالاب های کشور را براساس روش های اکولوژیک تعیین کرده و به وزارت نیرو به جهت تخصیص این میزان ابلاغ کرده است. 
جهانی ادامه داد: باید توجه داشت که کشور تحت تاثیر طولانی شدن دوره های خشکسالی، کاهش بارش، افزایش دما و وقوع پدیده تغییر اقلیم بوده و این موضوع کاهش پتانسیل منابع آب تجدیدپذیر کشور را به دنبال داشته که قاعدتاً این امر بر میزان آب ورودی به پیکره های آبی و از جمله تالاب ها نیز مشهود خواهد بود.
وی با بیان اینکه انتظار اینکه در شرایط خشکسالی نیز آب مورد نیاز تالاب ها همانند سالهای با بارش نرمال تامین شود، امری نشدنی خواهد بود، گفت: البته براساس ماده ۲۵ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست باید با همکاری وزارت نیرو نیاز زیست محیطی تالاب ها در شرایط خشکسالی، ترسالی و نرمال را تعیین کند که هماهنگی بین این دو نهاد در حال انجام است.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *