بازیگران بازار فارکس (Forex) چه کسانی هستند؟

فهرست این مقاله
معرفی بازیگران اصلی بازار فارکس
فارکس یک بازار سرمایه‌گذاری آنلاین است که افراد از سراسر جهان می‌توانند در آن حضور داشته باشند و به خرید و فروش جفت ارزها و کسب سود از اختلاف قیمت آن‌ها بپردازند. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که معمولاً درباره بازارهای بزرگ مانند فارکس مطرح می‌شود، این است که بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند و چه کسانی عمدتاً به خرید و فروش در این بازار می‌پردازند.
بازار فارکس دنیایی دارد که از بازیگران مختلف، شامل معامله‌گران فردی مانند شما تا شبکه شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ و بانک‌های مرکزی تشکیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این بازیگران بزرگ و مؤثر، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
برای بررسی بازیگران بازار فارکس، بهتر است پیش از هر چیز یک هرم را تصور کنید که به ۴ بخش اصلی تقسیم شده است. در هریک از این بخش‌ها، یکی از بازیگران اصلی قرار می‌گیرند؛ پس بدون مقدمه بررسی می‌کنیم که چه کسی واقعاً در بازار فارکس شرکت می‌کند.
۱- خرده ‌فروشی بزرگ و بانک‌ های مرکزی؛ از بازیگران اصلی بازار فارکس

بزرگ‌ترین بانک‌های جهان یکی از بازیگران اصلی بازار فارکس شناخته می‌شوند که مسئول بیشتر حجم معاملات در معاملات ارزی هستند و بانک‌هایی مانند سیتی، HSBC، UBS، JPMorgan، Barclays، Goldman Sachs، Bank of America و Deutsche Bank را شامل می‌شوند. این بانک‌ها روزانه در بازار فعالیت دارند که قسمتی از تراکنش‌های انجام‌شده توسط آن‌ها برای مشتریان و بخشی دیگر برای خودشان است.
 براساس عرضه و تقاضا برای ارزهای خارجی، این غول‌های بانکی هستند که قیمت پیشنهادی یا فروش و نرخ ارز را تعیین می‌کنند. فراتر از آن، این یک واقعیت است که بانک‌های مرکزی نیز برای کنترل نرخ ارز خود در بازار آزاد ارز مشارکت می‌کنند و تأثیر فراوانی بر تغییرات نرخ ارز دارند؛ برای مثال بانک مرکزی فدرال رزرو ایالات‌متحده در تلاش برای تثبیت پول این کشور و برابری نرخ بهره نرخ ارز ایالات‌متحده است.
بانک‌های مرکزی در بیشتر موارد به‌عنوان تأمین‌کننده نقدینگی شناخته می‌شوند. بانک‌های مرکزی هر کشور این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که ارز کشور خود را چاپ کنند و آن‌ها را برای مبادله از طریق دولت در دسترس قرار دهند. آن‌ها ارزهای خارجی موردنیاز برای مبادله در بازار فارکس را به بانک‌های تجاری عرضه می‌کنند. 
نکته مهم این است که بانک‌های مرکزی از طریق سیاست‌های ارز خارجی خود به‌طور گسترده بر بازار فارکس تأثیر می‌گذارند. یکی از نگرانی‌های اصلی معامله‌گران فارکس، رویکردهای سیاسی بانک‌های مرکزی پیشرو درباره بازار فارکس است.
۲- شرکت‌ های بزرگ تجاری

صندوق‌های تأمینی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها، بازارسازان خرده‌فروشی، کارگزاران میز معامله، کارگزاران ارز خارجی و ECN های خرده‌فروشی جایگاه دوم را در میان بازیگران بازار فارکس دارند. این شرکت‌ها بیشتر به‌منظور انجام معامله و تجارت در بازار ارز شرکت می‌کنند و معمولاً ارزهای مختلف را به‌عنوان معاملات سفته‌بازی (speculative) معامله می‌کنند.
برای مثال، یک شرکت بزرگ آمریکایی (مانند فورد) در حال خرید قطعات انحصاری خودرو از یک کشور دیگر (مثلاً ژاپن) است. آن‌ها باید ارزهای خود را مبادله کنند که در این مورد هنگام خرید قطعات، دلار آمریکا برای ین ژاپن است. از آنجا که حجم مبادله این شرکت‌ها بسیار کمتر از حجم معاملات در بازار بین بانکی است، معمولاً باید معاملات خود را از طریق بانک‌های تجاری از طریق قراردادهای آتی انجام دهند؛ یعنی نرخ آن‌ها کمی بالاتر و گران‌تر از کسانی است که بخشی از بازار بین بانکی هستند.
۳- معامله‌ گران خرده‌ فروشی
سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی کوچک‌ترین بازیگران در بازار فارکس هستند؛ زیرا تنها ۵.۵ درصد از کل معاملات ارزی را تشکیل می‌دهند، اما اشتباه نکنید. با وجود اینکه معامله‌گران خرده‌فروشی چندان کلان نیستند، همچنان پول فراوانی را معامله می‌کنند و بر احساسات بازار نرخ ارز تأثیر می‌گذارند؛ برای مثال کل حجم معاملات فارکس برای معامله‌گران خرده‌فروشی فارکس در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰، مبلغ ۲۲.۸۸ تریلیون دلار بوده است.
مهم‌تر از همه اینکه آن‌ها توانایی خرید و فروش جفت ارزهای مشابه سایر شرکت‌کنندگان در بازار جهانی ارز را دارند. با این حال، باید از زنجیره تراکنش طولانی‌تری عبور کنند تا بتوانند کنترل نقدینگی را در دست بگیرند. معامله‌گران خرده‌فروشی نمی‌توانند با معاملات خود بر بازارهای فارکس تأثیر بگذارند؛ زیرا آن‌ها بسیار کوچک هستند و نمی‌توانند موجی ایجاد کنند. نقش آن‌ها این است که به آنچه در بازار گسترده‌تر می‌گذرد، واکنش نشان دهند و براساس تغییرات، موقعیت خود را در بازار تنظیم کنند.
معامله‌گران خرده‌فروشی بر نوسانات قیمت متمرکز هستند؛ یعنی وقتی یک معامله‌گر در معامله فارکس می‌کند، روی یک ارز خاص تمرکز کرده و براساس تغییرات قیمت آن، سود کسب می‌کند.
۴- دلالان
ورود به بازار فارکس به‌عنوان یک سفته‌باز یا دلال به این معناست که شما در آن به‌دنبال کسب سود هستید. سفته‌بازان با تمرکز بر نوسانات قیمت ارزها را خرید و فروش می‌کنند. افراد یا شرکت‌ها نیز می‌توانند به‌منزله دلال در این بازار فعالیت کنند. مواردی وجود داشته است که بانک‌های تجاری یا مرکزی به‌عنوان دلال نیز برای کسب سود در بازار فارکس فعالیت کرده‌اند. از آنجا که بانک‌ها باهوش‌ترین بازیگران بازار مالی هستند، در سفته‌بازی نوسانات ارز دست بالایی دارند.
۵- شرکت‌ های بین‌ المللی
شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی متنوع در بخش واردات و صادرات معمولاً برای محدودکردن یا اجتناب از ریسک مرتبط با مبادلات ارز خارجی در فارکس معامله می‌کنند؛ برای مثال اگر یک شرکت فرانسوی کالایی را به کانادا صادر می‌کند، می‌تواند وجه کالا را به یورو و نه به دلار کانادا از طریق بازار فارکس دریافت کند.
۶- صندوق‌ های قابل معامله در بورس (ETF)

ETF ها در بیشتر موارد ترکیبی از اوراق بهادار ارائه می‌شوند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از طریق یک شرکت کارگزاری یا در بورس خرید و فروش کرد. ایده ایجاد یک ETF به بسیاری از سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد پول خود را در یک صندوق جمع کنند و آن را برای معامله توسط یک مدیر باتجربه به‌عنوان یک ETF در دسترس قرار دهند. ETF ها معمولاً توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شوند که پول مشتریان خود را برای تشکیل ETF جمع می‌کنند.
۷- کارگزاران؛ از بازیگران مهم بازار فارکس
کارگزاران نقش مهمی در بازارهای فارکس دارند و شکاف میان افراد و بازار فارکس را پر می‌کنند؛ از این‌رو به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات مالی واسطه در نظر گرفته می‌شوند که شرکت در بازارهای فارکس را برای افراد آسان می‌کنند. کارگزاران برای بازارها و معامله‌گران خرده‌فروشی فارکس ضروری هستند؛ زیرا آن‌ها اهرمی را ارائه می‌دهند که مبالغ ناچیز سپرده‌شده توسط معامله‌گران فردی را افزایش می‌دهد؛ درنتیجه کارگزاران به معامله‌گران خرده‌فروشی اجازه می‌دهند مبالغی بزرگ‌تر از سپرده اولیه خود معامله کنند. کارگزاران به‌عنوان مجریان سفارش توصیف می‌شوند؛ زیرا آن‌ها دستور معامله‌گر را مستقیم در بازارها اجرا کرده و نتیجه‌ای را برای معامله‌گر ارسال می‌کنند.
۸- شرکت‌ های چندملیتی (MNC)

شرکت‌های چندملیتی در تجارت شعبه‌هایی در کشورهای دیگر دارند. شرکت‌های چندملیتی را می‌توان چتری در نظر گرفت که شرکت‌های مختلف مستقر در کشورهای مختلف را پوشش می‌دهند و دفتر مرکزی کنترل تمام آن‌ها در یک کشور قرار دارد. شرکت‌های چندملیتی به‌طور گسترده در فارکس معامله می‌کنند؛ زیرا باید ارزهایی را که در کشورهای مختلف به دست می‌آورند به ارزهای کشور دفتر مرکزی خود تبدیل کنند. بیشتر آن‌ها با تبدیل ارزهای اصلی خود به ارز کشور جدید یا ارز قوی‌تر برای کسب سود در طول زمان در برابر تورم محافظت می‌کنند.
خلاصه مطلب
در این مطلب به این سؤال پاسخ دادیم که بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند. همان‌طور که احتمالاً متوجه شدید، بازار فارکس پیچیده است و در سال‌های اخیر برای هر تاجری که مایل به تجارت ارزهایی مانند فرانک سوئیس، دلار نیوزلند، دلار استرالیا، دلار کانادا، پوند بریتانیا، یورو و بسیاری موارد دیگر است، بسیار در دسترس بوده است؛ به همین دلیل بازار فارکس شاهد رونق گسترده‌ای بوده است؛ زیرا طرف‌های تجاری بیشتری را به خود جذب کرده است. بانک‌های مرکزی و تجاری، شرکت‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاران خرد و حتی سفته‌بازان فردی بخشی از بازار عظیم فارکس محسوب می‌شوند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *