باشگاه خبرنگاران جوان – ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از مالیات‌های مقطوع/ دولت‌ها می‌توانند سقف اجاره‌بها را مدیریت کنند



داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در برنامه صف اول به سوالات زیر درباره نظام مالیاتی کشور  و مالیات مقطوع اصناف پاسخ داد.
سوال: مالیات‌های مقطوع امسال به نفع اصناف بود یا مالیات‌های بیشتری را رقم زده است؟
منظور: ما با مشورت با دولت آستانه مالیات مقطوع را صد برابر درآمد افراد کردیم و این رقم شد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان. اگر فروش کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ باشد می‌توانند پرداخت یا تقسیط کنند. قانون بودجه پارسال آنچه را که در حساب کارتخوان و کسبه واریز می‌شد درآمد یا فروش تلقی می‌کند. سال‌های قبل چنین حکمی نداشتیم.
برای اینکه بتوانیم تراکنش‌های کارتخوان را درآمد تلقی کرده و مراعات اصناف را  بکنیم، رویکرد را بر اساس اطلاعات فروش واحد‌های صنفی در سامانه‌ها درج کردیم. هم اکنون هر فردی با کد ملی خود به سازمان امور مالیاتی مراجعه کند می‌تواند ریز درآمد‌های خود را مشاهده کند.
سوال: ضریب سود را کدام نهاد تعیین می‌کند؟
منظور: ضریب سود آوری در کشور از سوی وزارت صمت تعیین می‌شود. این وزارتخانه سودآوری واحد‌ها را مشخص می‌کند سال‌های قبل این ضرایب زیاد بود. ما با توجه به افزایش هزینه‌ها ، ضرایب را نصف و پایین‌تر از ضریب‌های وزارت صمت قرار دادیم.
سوال: این موضوع سه برابر درآمد مالیاتی از چه قرار است؟
منظور: برای اینکه مراعات اصناف را کنیم از ستاد اقتصادی دولت اختیار گرفتیم که روی مالیات اصناف به صورت مقطوع سقفی قرار دهیم، این سقف را سه برابر درآمد مالیاتی فرد نسبت به سال ۹۸ در نظر گرفتیم. یعنی اگر فردی سال ۹۸ یک میلیارد تومان درآمد داشته و مالیاتش یک میلیون تومان بوده حالا این مالیات با سه برابر شدن به ۳ میلیون تومان می‌رسد، اما ما برای اجرای عدالت سقفی را قائل شدیم. درآمد‌های بالای یک میلیارد تومان تا کف ۵ میلیون تومان مالیات و درآمد بیش از سه میلیارد را تا کف ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفتیم.
سوال: چند نفر در طرح مالیات توافقی شرکت کردند؟
منظور: یک میلیون و صدهزار واحد صنفی درخواست مالیات مقطوع کردند از این میان ۵۵۰ هزار واحد صنفی مالیاتشان صفر شده است. ضریب سود یکی از نقاط اختلاف زا در مالیات هاست. مطالعات نشان می‌دهد ضریب سود در تمام کشور یکسان نیست. به طور مثال ضرایب سود در میناب کمتر از تهران است.
کل مالیات مقطوع توافق شده برای  ۶۰۰ هزار واحد صنفی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است و با ضریب‌های انجام شده، هر واحد دو میلیون تومان مالیات می‌پردازد. دولت به دنبال درآمدزایی از مالیات نیست. به دنبال تعامل حداکثری با اصناف هستیم.
سوال: بحث فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چطور مدیریت خواهد شد؟
منظور: برای کسانی که اظهارنامه صفر یا نانویس داده بودند ما برای آن‌ها اطلاعات را شناسایی کرده و برای بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر اظهارنامه برآوردی تولید کردیم. می‌توانیم بدون اظهارنامه برای مودیان اظهارنامه تولید کنیم و برای آن‌ها جای اعتراض هم می‌گذاریم.
سوال: سوداگران مسکن این روز‌ها با خانه‌های خالی اجاره بها را افزایش دادند، طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا چه حد جدی‌تر عملیاتی می‌شود؟
منظور: یکی از راهکار‌های مقابله با خانه‌های خالی مالیات بر آن است. شناسایی خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و وظیفه ما محاسبه، اعلام و وصول مالیات هاست.
 دولت‌ها می‌توانند سقف اجاره‌بها را مدیریت کنند. عدم تمکین مالک به پرداخت مالیات جریمه مشمول آن‌ها انجام می‌شود و حین نقل و انتقال فرد باید جریمه‌ها و بدهی را پرداخت خواهد کرد. شاید جریمه‌های پیش بینی شده بازدارنده نباشد، اما ما به عنوان دستگاه قانون گذار باید تلاش کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *