تحلیل وضعیت بازار؛ بیت کوین جا مانده است!

داده‌های بازار نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای به‌شدت در حال انباشت بیت کوین در کف قیمت هستند. این در حالی است که معامله‌گران خرد به‌دنبال معامله آلت کوین‌ها هستند.
به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین چیزی در حدود ۱۶ روز است که تلاش می‌کند حمایت ۵۵,۰۰۰ دلاری خود را حفظ کند. به‌عبارت دقیق‌تر از (۲۸ فروردین) و همزمان با لیکوییدشدن ۵ میلیارد دلار قرار آتی خرید، بیت کوین به‌دنبال حفظ این حمایت است. نرخ تأمین بودجه قراردادهای آتی بدون سررسید نشان می‌دهد که اصلاح قیمت بعد از رسیدن به اوج ۶۴,۹۰۰ دلاری، تأثیرات مخرب بسیاری روی احساسات حاکم بر بازار داشت.
این در حالی است که علیرغم عملکرد نه چندان قدرتمند اخیر بیت کوین و سقوط ۶.۵ درصدی دیروز، معامله‌گران حرفه‌ای به‌دنبال خرید در کف هستند. نسبت قراردادهای خرید به فروش صرافی OKEx و بازارهای مارجین بیت فینکس (Bitfinex) هم این داده‌ها را تأیید می‌کنند. همزمان با افزایش حجم خرید این معامله‌گران، معامله‌گران خرد بی‌سروصدا عمل می‌کنند؛ این مسئله هم در نرخ تأمین بودجه خنثی در پلتفرم‌های قراردادهای آتی مشهود است.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در هفته‌های گذشته، نرخ تأمین بودجه ۸ ساعته قراردادهای بدون سررسید، به زیر ۰.۰۸ درصد رسیده است. در ارتباط با قراردادهایی که پایان‌ماه سررسیدشان فرا می‌رسد، قیمت تا حد زیادی با قیمت پلتفرم‌های آنی متفاوت است. این مسئله بیانگر نبود توازن میان اهرم‌های خرید و اهرم‌های فروش است.
این اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که معامله‌گران خرد قراردادهای آتی بدون سررسید را ترجیح می‌دهند و این در حالی است که هزینه چنین قراردادهایی با توجه به تغییرات نرخ تأمین بودجه، متفاوت است.
با احتساب نرخ تأمین بودجه هشت ساعته، شاهد نرخ تأمین بودجه ۱ درصدی در هفته خواهیم بود که نشان‌دهنده آن است که کفه ترازو کمی به‌سمت قراردادهای خرید است. این در حالی است که این میزان بسیار کمتر از ۰.۱ درصد و نرخ‌های بالایی است که در ماه گذشته شاهدش بودیم. این داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران خرد علیرغم سقوط دو روزه و ۹ درصدی قیمت بیت کوین، همچنان رغبت چندانی به موقعیت‌های خرید ندارند.
در طرف دیگر، شاخص لانگ به شورت معامله‌گران حرفه‌ای بیشترین سطح در ۳۰ روزه گذاشته را نشان می‌دهد و این موضوع بیانگر آن است که خرید توسط میزهای آربیتراژ و نهنگ‌های با قدرت در حال انجام است. این شاخص با تحلیل موقعیت‌های انباشت در قیمت آنی، قراردادهای آتی و قراردادهای بدون سررسید محاسبه می‌شود. با استفاده از این شاخص می‌توان گفت که معامله‌گران حرفه‌ای چه نوع رویکردی نسبت به بازار دارند.

همان طور که در نمودار بالا می‌بینیم، نرخ لانگ به شورت قراردادهای آتی در پلتفرم OKEx، حدود ۹۴ درصد به‌سمت قراردادهای آتی لانگ سنگینی می‌کند. فعالیت خرید معامله‌گران، دیروز و پس از سقوط قیمت بیت کوین به زیر ۵۵,۰۰۰ آغاز شد. نکته مهم اینجاست که این آمارها نشان می‌دهد که اطمینان معامله‌گران، در حال حاضر بیشتر از زمانی است که قیمت بیت کوین تا اوج ۶۴,۹۰۰ دلاری پیش رفت.
صد البته نباید فراموش کرد که برای تأیید این پیش‌بینی‌ها، باید بازارهای مارجین را هم مورد بررسی قرار داد؛ مثلا، در بیت فینکس، چیزی در حدود ۱.۸ میلیارد دلار موقعیت اهرم‌دار وجود دارد.

آمارهای بیت فینکس نشان می‌دهد که بازار معاملات مارجین بیت کوین رشد قابل‌توجهی داشته است و موقعیت‌های لانگ چیزی در حدود ۵۰ برابر بیشتر از سرمایه‌های قرضی برای موقعیت‌های شورت است. داده‌های فعلی در تاریخ این صرافی بی‌سابقه بوده است. آمارهای بازار آتی OKEx هم این اطلاعات را تأیید می‌کند.
شکی نیست که علیرغم کاهش قیمت دیروز، معامله‌گران حرفه‌ای رویکردی کاملاً صعودی به بازار دارند. این در حالی است که معامله‌گران خرد، تمایل بیشتری به فعالیت در بازار آلت کوین‌ها دارند.
در حال حاضر، ۱۸ آلت کوین از ۵۰ آلت کوین برتر بازار، چیزی در حدود ۴۵ درصد سود در یک ماه گذشته ثبت کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *