تداوم روند صعودی دلار و سکه در ایران – DW – ۱۴۰۱/۹/۲۱


به گزارش رسانه‌های ایران، بعدازظهر امروز، دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ (۱۲ دسامبر) قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) به ۱۸ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته ۵۱۱ هزار تومان افزایش را نشان می‌هد.

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

روند صعودی قیمت طلا

در بازار داخلی ایران قیمت طلای ۱۸ عیار نیز روز دوشنبه روی ریل صعود حرکت کرد. قیمت طلا دو روز پیش ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش را نشان داد، یک روز پیش با افزایشی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومانی روبرو شد و امروز، دوشنبه ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد. بدین گونه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار امروز به یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

تغییر کانال نرخ دلار

نرخ دلار متشکل هم امروز تغییر کانال داد و از مرز ۳۵ هزار تومان عبور کرد. اسکناس آمریکایی امروز در مقایسه با دیروز بیش از ۹۰۰ تومان بالا رفت و  در محدوده ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار در حال رسیدن به ۳۸ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: قیمت سکه بیش از ۱۷ میلیون تومان شد و باز هم رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز، امروز درهم امارات (حواله) مانند روز قبل رشد قیمت را تجربه کرد. قیمت حواله درهم دو روز پیش ۱۰ ۷۰ تومان بود و امروز با رشد ۱.۷۲ درصدی به ۱۰ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

نقش قیمت درهم برای اقتصاد ایران

این گزارش می‌افزاید، تعیین قیمت دلار در ایران مکانیزمی قدیمی دارد به این صورت که هر روز صبح نرخ تبدیل درهم امارات به ریال ایران مشخص می‌شود. این نرخ پایه قیمت فردایی سبزه میدان را تشکیل می‌دهد و نرخ سبزه میدان نیز نرخ بازار ارز تهران را رقم می‌زند.

در طول ۴۰ سال گذشته و به دنبال تحریم آمریکا نرخ ارز ایران در بازار دوبی تعیین می‌شود. بدین معنا که نرخی که در بازار تهران امروز معامله می شود ۲۴ ساعت قبل از اینکه درهم به ریال تبدیل شود، رقم خورده است. زیرا درهم و دلار “دو روی یک سکه” هستند.

بیشتر بخوانید: سکه تمام ۱۶ میلیون و ۷۰۰هزار تومان شد و رکورد شکست

یک علت دیگر این است که چون نرخ تبدیل با موقعیت ۲۴ ساعت بعد هِج می‌شود، با نرخ تنزیل یک روزه و در نظرگرفتن ریسک‌ها محاسبه می‌شود.علت این رویداد قطع ارتباط رسمی سیستم پولی ایران با دلار است، در حالی که تجارت ارزی اساسا بدون دلار نمی‌تواند معنا داشته باشد.

اغلب کارشناسان به این روند انتقاد دارند چرا که به باور آنها وقتی پایتخت سیاست پولی کشوری خارج از محدوده جغرافیای خودش باشد، لاجرم سیاست‌های مالی هم به خارج از آن کشور منتقل می‌شود.

نقش تحریم‌ها در بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز، بسیاری از معامله‌گران معتقدند که تحریم‌ها ساعتی شده و هر ساعت یک تحریم جدید وضع می‌شود. حال وزیر خارجه آلمان از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور خبر داده است.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *