تسنیم – وام جدید مسکن فقط به ۲ درصد ساخت وسازها تعلق می‌گیرد


خیزش نیوز – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین عبدالهی با اشاره به ساخت  ساز مسکن طی سال‌های اخیر اظهار کرد: بر اساس آمار تا قبل از سال 93 سالانه حدود 700 هزار مسکن در کشور ساخته می‌شد، از این سال به بعد ساخت و سازها 50 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: این نشان می‌دهد که بازار ساخت و ساز به شدت وارد  رکود شده که خروجی آن افزایش قیمت مسکن بوده است.
وی بیان کرد: این افزایش قیمت‌ها فقط در بازار مسکن ملکی نبوده و به دلیل افزایش تقاضا در بازار اجاره، باعث افزایش نرخ‌ها در این بخش نیز شده است.
کارشناس مسکن درباره افزایش وام مسکن، گفت: افزایش وام خیلی کار خوب و مناسبی است؛‌اما این‌که وام به چه صورتی به سازنده برسانیم بسیار مهم است. شورای پول و اعتبار مصوب کرده 450 میلیون تومان وام پرداخت شود به شرط ساخت و ساز صنعتی. در زمان حاضر حدود 2 درصد ساخت و ساز مسکن در کشور از طریق صنعتی سازی انجام می‌شود، به عبارت دیگر تنها به 2 درصد وام جدید ساخت مسکن تعلق می‌گیرد.
عبدالهی با بیان این‌که به 98 درصد ساخت و سازها این وام تعلق نمی‌گیرد، افزود: در شرایط کنونی برای کسی که می‌خواهد مسکن بسازد 120 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود که کفاف هزینه‌های ساخت مسکن را نمی‌دهد. در زمان حاضر هزینه ساخت هر مترمربع مسکن حداقل 5 میلیون تومان است.
وی بیان کرد: به همه بازارهای غیرمولد وام می‌دهیم اما به بخش مسکن که لکوموتیو اقتصاد است وام به طور شایسته وام نمی‌دهیم.
انتهای پیام/

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *