توافق گروه ۲۰ بر سر تعیین مالیات برای شرکت‌های بین‌المللی | اقتصاد | DW


طرح اصلاح سیاست مالیاتی از سوی نشست وزیران دارایی، اقتصاد و روسای بانک مرکزی کشورهای وابسته به گروه ۲۰ تصویب شد. توافقی که می‌تواند راه را برای کاستن از بی‌عدالتی حاکم بر بازرگانی جهانی اندکی هموار سازد. طرح تعیین مالیات ۱۵ درصدی برای شرکت‌هایی که فعالیتی جهانی دارند، پیش از این در نشست کشورهای گروه هفت به تصویب رسیده بود. قرار شده بود این طرح برای تصویب به نشست گروه ۲۰ نیز ارائه شود. اکنون کشورهای شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ بر سر تعیین یک مالیات ۱۵ درصدی برای شرکت‌های بزرگ نظیر آمازون و گوگل به توافق رسیدند. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید گفته می‌شود که این شرکت‌های بین‌المللی یکی از برندگان بحران کرونا در جهان بوده‌اند. پرداخت ۱۵ درصد مالیات از سوی این شرکت‌ها می‌تواند از بار مالی دولت‌ها بکاهد، دولت‌هایی که برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا ناگزیر به در پیش گرفتن سیاست‌های مالی بی‌سابقه‌ای شده بودند. توافقی جدید بر سر طرحی قدیمی گفت‌وگو بر سر تعیین حداقل مالیات برای شرکت‌های بین‌المللی سال‌ها ادامه داشت اما در دوران زمامداری ترامپ، طرح و تصویب چنین سیاستی به حاشیه رانده شده بود. یکی از کسانی که به طور پیگیر خواستار تعیین حداقل مالیات برای شرکت‌های بین‌المللی شده بود، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بود. فرانسه در این رابطه تصمیم‌هایی اتخاذ کرده که اکنون با توافق کشورهای گروه ۲۰ هماهنگ می‌شود. به کانال اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید شرکت‌های بین‌المللی با انتقال دفاتر خود به کشورهایی با میزان مالیات نازل عملا از پرداخت مالیات سر باز می‌زدند. به عنوان نمونه، میزان پرداخت مالیات برای شرکت‌های بین‌المللی در ایرلند حدود ۱۲ و نیم درصد تعیین شده است. اما به‌رغم آن، این شرکت‌ها با استفاده از ترفندهایی عملا حدود پنج درصد مالیات می‌پرداختند. در توافق وزیران دارایی و اقتصاد کشورهای گروه ۲۰ راهکاری پیش‌بینی شده است که این شرکت‌ها را صرف‌نظر از محل دفاتر و مراکزشان ملزم به پرداخت این مالیات خواهد کرد. افزون بر آن، بر سر توزیع عادلانه مالیات اخذ شده از این شرکت‌ها بین کشورهای مختلف نیز توافق‌هایی حاصل شده است. باید یادآور شد که پرسش‌ها و ابهامات زیادی در ارتباط با نحوه اجرایی کردن سیاست تعیین حداقل مالیات برای شرکت‌های بین‌المللی در بین کشورهای گروه ۲۰ وجود دارد.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ بونو، خواننده گروه U2 و فعال مدنی، یکی از سرشناس‌ترین کسانی است که نامش در اسناد پارادایز به چشم می‌خورد. طبق این اسناد بونو در یک شرکت مالتی به نام Nude Estates سرمایه‌گذاری کرده که در یک معامله مشکوک برای خریدن یک مرکز خرید در لیتوانی دخیل بوده است. کشور مالت به دلیل داشتن سیاست‌های مالیاتی نه چندان سختگیرانه شهرت دارد. سخنگوی بونو هر گونه تخلف از سوی این خواننده را رد کرده است.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ طبق اسناد پارادایز ویلبر راس، وزیر بازرگانی کابینه دونالد ترامپ در یک شرکت پتروشیمی روس منافعی داشته است. راس اکنون متهم شده که در جلسه شنود اظهاراتش در کنگره آمریکا نتوانسته توجیهی قانع‌کننده در مورد ارتباطاتش با روسیه ارائه کند. راس استدلال کرده، این کمپانی جزو کمپانی‌های تحریم‌شده از سوی آمریکا به شمار نمی‌رود و به همین دلیل او مجبور به افشای ارتباطاتش نیست.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ دارایی‌های شخصی ملکه الیزابت دوم توسط بنیاد املاک سلطنتی لنکستر اداره می‌شوند. در اسناد پارادایز آمده، این بنیاد ده میلیون پوند (۱۳ میلیون دلار) از دارایی‌های ملکه را در صندوق‌های فراساحلی در برمودا و جزیره کیمن سرمایه‌گذاری کرده است. بنیاد املاک سلطنتی لنکستر گفته این سرمایه‌گذاری‌ها قانونی بوده‌اند.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ در اسناد پارادایز آمده لوییس همیلتون، قهرمان مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک، به واسطه یک طرح استادانه فرار مالیاتی از پرداخت مالیات جت شخصی‌اش خودداری کرده است. سند‌های فاش‌شده نشان می‌دهند همیلتون در سال ۲۰۱۳ زمانی که جت‌شخصی‌اش به جزیره “من” (واقع در دریای ایرلند) وارد شده، مبلغ سه میلیون و ۳۰۰ هزار پوند در پرداخت مالیات صرفه‌جویی کرده است.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ نام گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، به دلیل نقش مدیریتی او در کمپانی انرژی “تی‌ان‌کی−بی‌پی”، یک کمپانی روسی بریتانیایی در اسناد پارادایز ذکر شده است. این کمپانی که در جزایر ویرجین بریتانیا به ثبت رسیده، یک پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ کمپانی یادشده توسط شرکت نفتی “رزنفت”، غول انرژی روسیه، خریداری شد. شرودر اکنون رییس مستقل شورای نظارت رزنفت است.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ خوان مانوئل سانتوس آنطور که در اسناد پارادایز ذکر شده، مدیر دو کمپانی فراساحلی در باربادوس است. سانتوس قبلا ادعا کرده بود که ارتباطاتش با این دو شرکت را در سال ۲۰۰۰ زمانی که وزیر امور دارایی شد، قطع کرده است.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ البته همه موارد مندرج در اسناد پارادایز لزوما فعالیت‌های غیرقانونی نیستند، اما با این حال از شماری از سرمایه‌گذاری‌های عجیب و دارایی‌هایی هنگفت ثروتمندان پرده برداشته‌اند. یکی از این دارایی‌ها قایق تفریحی پل الن، یکی از مؤسسان مایکروسافت است. به جز مایکروسافت دیگر کمپانی‌هایی آمریکایی نظیر اپل، مک‌دونالدز، فیس‌بوک و وال‌مارت نیز با کمپانی “اپل‌بی” (منبع اسناد پارادایز) در ارتباط بوده‌اند.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ یکی از سرمایه‌گذاری‌های عجیب متعلق به مدونا، خواننده سرشناس، بوده است. طبق اسناد منتشره او در یک شرکت‌ عرضه‌کننده محصولات پزشکی سهام دارد. کیرا نایتلی، هنرپیشه بریتانیایی نیز دارای سهام در یک شرکت املاک و مستغلات مستقر در جرزی، یک جزیره وابسته به سلطنت بریتانیا واقع در دریای مانش، است.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ فرهاد مشیری، میلیونر ایرانی بریتانیایی و سهامدار عمده باشگاه فوتبال اورتون، نیز جزو کسانی بوده که نامش در اسناد پارادایز به میان آمده است. اطلاعات فاش شده در این اسناد پرسش‌هایی را در مورد نحوه خرید سهام اورتون توسط مشیری و نقش علیشیر عثمانف، میلیاردر روسی‌تبار ازبکستان مطرح کرده‌اند.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ طبق اسناد پارادایز استیون برانفمن، یکی از نزدیکان و حامیان جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، نیز به فرار از پرداخت مالیات متهم شده است. برانفمن از خانواده‌ای ثروتمند می‌آید که از جمله در کار مستغلات فعالیت دارند. او برای ستاد انتخاباتی ترودو کمک مالی جمع‌آوری کرد. ترودو پس از پیروزی در انتخابات برانفمن را به سمت مسئولیت امور مالی حزب لیبرال کانادا برگزید.
کدام ثروتمندان در “اسناد پارادایز” نام برده شده‌اند؟ جرج سوروس، سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی نیز طبق اسناد پارادایز با کمک کمپانی اپل‌بی اداره مجموعه‌ای از شرکت‌های فراساحلی را در جزایر ویرجین و برمودا بر عهده داشته است. فعالیت این شرکت‌ها به نظر غیرقانونی نمی‌رسند، اما با این حال سوروس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *