حمایت زلنسکی از اتحادیه اروپا با صادرات بیشتر برق – DW – ۱۴۰۱/۵/۶


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در جدیدترین اظهارات خود قول داده است صادرات برق به اتحایه اروپا را افزایش خواهد داد. زلنسکی خاطر نشان کرد این اقدام در راستای افزایش درآمدهای اوکراین نیست، بلکه به متحدان اوکراین کمک خواهد کرد تا در برابر تهدیدهای روسیه در حوزه انرژی تاب‌آوری کنند. زلنسکی افزود کشورش کم کم به یکی از منابع مطمئن تامین انرژی برای اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنیدرئیس جمهور اوکراین شامگاه چهارشنبه ۵ مرداد در یک پیام ویدئویی گفت: «اوکراین خود را برای افزایش صادرات برق برای مشتریان اتحادیه اروپا آماده می‌کند.»

زلنسکی همچنین در این پیام گفت کشورش کم کم به یکی از منابع مطمئن تامین انرژی برای اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. رئیس جمهور اوکراین افزود پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به کشورش حجم عظیمی از تولیدات این کشور متوقف شده‌اند و اوکراین برای مصارف داخلی به انرژی کمتری نسبت به سابق نیاز دارد.زلنسکی وعده افزایش صادرات برق به اروپا را پس از آن اعلام کرد که روسیه گفت گاز طبیعی ارسالی از این کشور به اروپا بازهم کاهش یافته است.به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندیدروسیه ۶ مرداد اعلام کرد که “به دلایل فنی” یک توربین در خط لوله نورد استریم-۱ را بسته است و از این سو گازی که این کشور به اتحایه اروپا منتقل می‌شود بازهم کاهش پیدا می‌کند.شرکت گازپروم  روسیه ۱۵ ژوئن از میزان گاز صادراتی خود به آلمان از طریق خط لوله نورداستریم-۱ حدود ۴۰ درصد کاست. گازپروم علت این اقدام را تأخیر در فعالیت تعمیراتی اعلام کرده است.مقام‌های اتحادیه اروپا به این اقدام گازپروم انتقاد کرده و آن را “اقدامی سیاسی” و در راستای بالابردن قیمت‌گاز و فشار آوردن بر اتحادیه اروپا دانسته‌اند.آغاز صادرات برق اوکراین به اروپااوکراین در اواسط ماه مارس ۲۰۲۲ به شبکه برق اروپا متصل شد. از آن زمان تاکنون صادرات برق به اتحادیه اروپا آغاز شده است.اوکراین وعده داد به یکی از منابع مطمئن تامین انرژی برای اتحادیه اروپا تبدیل می‌شودعکس: Anadolu Agency/picture alliance

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سی ‌ام ژوئن در پیامی ویدیویی گفت که کشورش از طریق رومانی صادرات مقادیر قابل توجهی برق به اتحادیه اروپا را آغاز کرده است. زلنسکی این گام را “مرحله مهمی” در نزدیکی به اتحادیه اروپا دانست.

به گفته رئیس جمهور اوکراین برق این کشور می تواند جایگزین بخش قابل توجهی ازگاز مصرفی اروپا از روسیه شود و این نه تنها یک منبع درآمد برای اوکراین، بلکه تامین کننده امنیت انرژی برای تمام اروپا است.

قطع برق اوکراین از روسیه

قبل از شروع تهاجم روسیه علیه اوکراین، شبکه برق این کشور با روسیه هماهنگ شده بود. اما اوکراین در آواخر ماه فوریه و کمی قبل از حمله روسیه به این کشور برای آزمایشی که از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود، شبکه برق خود را از روسیه و بلاروس جدا کرد. به فاصله کوتاهی پس ‌از آن نیروهای روسیه وارد خاک اوکراین شدند.

حجم فعلی تحویل برق به رومانی ۱۰۰ مگاوات است. اما پیش‌تر دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین گفته بود کشورش به شکل بالقوه قادر است ۲/۵ گیگاوات (۲۵۰۰ مگاوات)  برق به اروپا صادر کند.

بخش بزرگی از برق تولید شده در اوکراین از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *