خسارت چهار هزار میلیارد دلاری کرونا به صنعت گردشگری | اقتصاد | DW


بنا بر گزارش مشترک کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل و سازمان جهانی گردشگری، طبق برآوردها، خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری در سراسر جهان می‌تواند به بیش از چهار هزار میلیارد  دلار هم برسد. بنا بر این گزارش، روند کند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، دمیدن جانی تازه به صنعت گردشگری را ناممکن کرده است. این معضل بیش از همه گریبانگیر کشورهای در حال توسعه است. واکسیناسیون، مهم برای شروع دوباره و ایمن زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، پیشرفت در کارزار واکسیناسیون و در نتیجه آن ایجاد امکان “شروع مجدد و ایمن” برای صنعت گردشگری را برای مشاغل این حوزه حیاتی می‌داند. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۰ که در سایه بحران پاندمی کرونا سپری شد، پیامد افت گردشگری، ضرر ۲/۴ هزار میلیارد دلاری را برای این صنعت و خدمات و مشاغل وابسته به آن در پی داشته است. بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران بین‌المللی در مقایسه با سال پیش از آن تا یک میلیارد نفر کاهش داشته است؛ افتی ۷۳ درصدی. خسارت گسترده در سال جاری انتظار می‌رود که امسال هم آمار گردشگران ۶۳ تا ۷۵ درصد کمتر از دوران پیش از آغاز بحران همه‌گیری کرونا باشد. پیش‌بینی می‌شود که کاهش شمار توریست در سال جاری می‌تواند منجر به خسارتی ۱/۷ تا ۲/۴ هزار میلیارد دلاری شود به ویژه اگر واکسیناسیون در کشورهای کم درآمد به سرعت پیش نرود. خیزش نیوز وله را در تلگرام دنبال کنید خیزش نیوز وله را در اینستاگرام دنبال کنید در این صورت بیشترین آسیب اقتصادی متوجه کشورهای کم‌درآمد است درحالی که کشورهای ثروتمند با نرخ واکسیناسیون بالا مانند فرانسه، آلمان، سوییس، بریتانیا و آمریکا سریع‌تر بر پیامدهای پاندمی غلبه می‌کنند.  سرعت پایین واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه در حالی که برخی کشورها تاکنون بیش از ۶۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، در برخی کشورها در قاره آفریقا شمار واکسینه‌شده‌ها به یک درصد هم نمی‌رسد. دو سازمان جهانی گردشگری و کنفرانس تجارت و توسعه هشدار می‌دهند که “توزیع نابرابر واکسن بر ضررهای اقتصادی حوزه گردشگری در کشورهای در حال توسعه می‌افزاید”. دو سازمان بین‌المللی در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند، بخش گردشگری از سال ۲۰۲۳ به شرایط پیش از شروع کرونا بازگردد.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا اولین کشتی کروز در آب‌های ونیز در سوم ژوئن ۲۰۲۱ سحرخیزان ونیزی شاهد یک کشتی کروز بودند که برای نخستین بار بعد از بروز پاندمی کرونا از کانال جودکا می‌گذشت. این تصویر باورپذیر نبود، چرا که دولت‌ ایتالیا گفته بود، به دلیل تدابیر احتیاطی و نگرانی‌های زیست‌محیطی مانع تردد کشتی‌های بزرگ تفریحی در این مسیر می‌شود.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا گشایش ایالت مکلن‌بورگ ـ فورپومرن ایالت مکلن‌بورگ ـ فورپومرن آلمان از چهارم ژوئن هتل‌های خود را برای پذیرش گردشگران آلمانی گشود. از ۱۱ ژوئن تورهای یک‌روزه نیز در شمال شرقی آلمان آزاد اعلام شده‌اند. از ۲۸ مه حضور گردشگران خارجی در خانه‌ها و کشتی‌های کرایه‌ای و کمپینگ‌های این منطقه مجاز شده است. توریست‌ها باید در بدو ورود تست منفی کرونای خود را نشان دهند و این تست باید هر سه روز یک بار تجدید شود.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا بازگشایی موزه‌ها و کافه‌ها در فرانسه بعد از شش ماه و نیم کافه‌ها و رستوران‌های فرانسه مجاز به پذیرایی در فضای باز شدند. از چهارشنبه ۱۹ مه اماکن مربوط به “امور غیر ضروری” مانند موزه‌ها، سینماها و تئاترها بازگشایی شده‌اند. منع تردد شبانه نیز در سراسر فرانسه دو ساعت دیرتر از قبل یعنی از ساعت ۲۱ به وقت محلی شروع می‌شود.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا ورود به اتریش بدون الزام قرنطینه اتریش از ۱۹ مه ورود مسافران از آلمان را بدون الزام قرنطینه مجاز کرد. با این حال مسافر یا باید گواهی واکسیناسیون یا پاسخ منفی تست کرونا یا گواهی بهبود خود از بیماری کووید ۱۹ را نشان دهد. ولفگانگ موکشتاین، وزیر بهداشت اتریش اعلام کرد: «در بسیاری از ایالت‌هایمان آمار کرونا کاهش یافته، به همین خاطر ما می‌توانیم به موازات بازگشایی‌ها در کشور محدودیت‌ها را برای مسافران خارجی کم کنیم.»
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا لغو محدودیت‌ها برای گردشگران اتحادیه اروپا در پرتغال پرتغال از سخت‌گیری‌های خود برای مسافران ورودی از اغلب کشورهای اتحادیه اروپا کاسته است. همچنین مسافران برخی کشورهای اروپایی با آمار زیر ۵۰۰ مورد (در هر ۱۰۰هزار نفر طی ۱۴ روز) نیز می‌توانند برای “اهداف غیر ضروری” وارد پرتغال شوند. البته ارائه تست منفی ضروری است.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا مایورکا جشن‌های تابستانی را ممنوع کرد فرانسینا آرمنگول، رئیس دولت منطقه‌ای بالئاری که مایورکا نیز بخشی از آن است جشن‌های تابستانی در این جزیره را موقتا ممنوع کرده است. او گفت: «فقط با گسترش قابل توجه واکسیناسیون پارتی‌های شبانه باز هم امکان‌پذیر می‌شود.» او مسئولیت‌پذیری را اولویت برتر توریسم در شرایط فعلی خواند و گفت، به احتمال قوی نه در این تابستان بلکه در آینده‌ای دورتر زندگی شبانه در مایورکا جان خواهد گرفت.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا باز هم لغو جشن اکتبر یک خبر ناگوار برای اصناف و اهالی مونیخ، گردشگران و دوستداران آبجو: مارکوس زودر، نخست‌وزیر ایالت بایرن آلمان و دیتر رایتر، شهردار مونیخ در نشستی مطبوعاتی از لغو جشن اکتبر در سال ۲۰۲۱ خبر دادند. بزرگ‌ترین جشن مردمی دنیا امسال هم به دلیل بحران کرونا برگزار نمی‌شود. نخست‌وزیر ایالت بایرن تاکید کرد که حفظ فاصله در چادرها یا نوش‌خواری با ماسک عملی نیست.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا بازگشایی موزه‌های واتیکان از سوم ماه مه پس از پایان موج سوم کرونا در ایتالیا موزه‌های واتیکان دوباره درهای خود را گشودند. به گفته رئیس موزه‌های واتیکان تنها در روز اول حدود هزار نفر از موزه‌ها بازدید کردند. او ابراز خشنودی کرد که اکنون دوباره می‌توان آثار هنری را نه فقط در موزه‌ها نگهداری کرد بلکه آن‌ها را در معرض تماشا گذاشت.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا تشدید مقررات مسافرتی در آمریکا آمریکا به دلیل پاندمی کرونا مقررات مسافرت به برخی از کشورها را تشدید کرده و از جمله به شهروندان خود برای سفر به کشورهای اتحادیه اروپا و آلمان هشدار داده است. وزارت خارجه این کشور سطح این هشدار را قرمز اعلام کرده که مربوط به بالاترین سطح هشدار (چهار) است و به این معناست: سفر نکنید. تا به حال هشدار سطح سه اعلام شده بود به این معنا: در مورد سفرتان بیش‌تر فکر کنید.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا اسرائيل ورود گردشگران واکسینه‌شده را مجاز کرد اسرائيل از آخر ماه مه به گردشگرانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه‌ شده‌اند اجازه ورود داده است. ورود به این کشور پس از شروع پاندمی کرونا عملا مجاز نبود. خارجی‌ها تنها در مواردی استثنایی می‌توانستند به اسرائيل سفر کنند. کمپین واکسیناسیون در اسرائيل بسیار سریع پیش رفت.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا یونان؛ ورود مسافران اتحادیه اروپا از ۱۴ مه یونان برای نجات صنعت توریسم در این کشور از ۱۴ ماه مه ورود شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند بریتانیا و صربستان را ممکن کرد. با این تصمیم، گردشگران توانستند بدون الزام قرنطینه وارد این کشور شده و تعطیلات خود را در آن‌جا بگذارنند، اما به این شرط که یا واکسینه شده باشند یا تست کرونا بدهند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا کرواسی: واکسینه‌شدگان اجازه ورود دارند از اول آوریل خارجی‌ها به شرط ارائه گواهی واکسن اجازه ورود به کرواسی را یافتند. به علاوه آن‌هایی که تست منفی پی‌سی‌آر یا آنتی‌ژن ارائه دهند یا ثابت کنند که در شش ماه گذشته به کووید۱۹ دچار شده و درمان‌ شده‌اند می‌توانند از مرزهای این کشور عبور کنند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا ۷۴ درصد کاهش گردشگری در سال ۲۰۲۰ این که کرونا چه بلایی بر سر گردشگری آورده را می‌توان از نتیجه تحقیقات سازمان گردشگری UNWTO دریافت. طبق این بررسی، در سال ۲۰۲۰ گردشگری در سراسر جهان ۷۴ درصد کاهش یافته و صدها میلیون شغل مربوط به آن از دست رفته است. چشم‌انداز توریسم در سال ۲۰۲۱ هم با توجه به محدودیت‌های جاری چندان رضایتبخش نیست. در سال گذشته اکثر مسافران تمایل به سفرهای درون‌کشوری، طبیعت‌گردی و سازگار با محیط زیست داشته‌اند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا لغو پروازها و حرکت قطارها در پکن صدها میلیون چینی با لغو برنامه‌های مسافرتی خود در سال نوی چینی در ۱۲ فوریه مواجه شدند. در شروع مهم‌ترین فصل سفرهای مردم چین تردد وسایل نقلیه عمومی، به‌ویژه در پکن متوقف شد. در تمام کشور از مردم خواسته شد برای جلوگیری از شیوع شدیدتر کرونا از سفرهای خود چشم بپوشند، وگرنه ممکن است با “تعطیلی‌های گسترده” روبرو شوند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا هجوم علاقمندان به اسکی بارش برف در مناطق کوهستانی آلمان باعث شد که علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی با وجود هشدارها از مناطق مختلف این کشور راهی مناطق برف‌گیر شوند. هجوم مردم به مناطقی مانند اینجا در “وینتربرگ” آلمان باعث شد که بسیاری از شهرداری‌ها تصمیم به مسدود کردن پیست‌های اسکی بگیرند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا بعد از هشت ماه باز هم سفر با کشتی “آیدا” از پنجم دسامبر ۲۰۲۰ کشتی کروز “پرلا”، اولین کشتی ناوگان “آیدا” اجازه یافت مجددا برای سفرهای یک‌هفته‌ای عازم جزایر قناری شود. این کشتی که ظرفیت سه هزار و ۳۰۰ مسافر را دارد، با ۵۰ درصد ظرفیت خود عازم سفر شد. همه مسافران باید تست منفی کرونا که حداکثر ۷۲ ساعت قبل انجام شده را ارائه می‌کردند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات دورباشی در کشتی الزامی بود و مسافران تنها باید در سواحل گشت‌وگذار می‌کردند.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا بازگشایی ماچو پیچو هشت ماه بعد از تعطیلی ماچو پیچو‌، شهر باستانی اینکاها در پرو بعد از هشت ماه تعطیلی کرونایی باز هم به روی گردشگران باز شد. مقام‌های پرو این منطقه را طی مراسمی اینکایی بازگشایی کردند. به منظور رعایت فاصله فیزیکی، روزانه به حداکثر ۶۷۵ توریست اجازه بازدید داده شد. این تعداد کم‌تر از یک‌سوم ظرفیت مجاز برای بازدید از این شهر است.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا بازگشایی تاج‌‌ محل معروف‌ترین بنای توریستی هند بعد از شش ماه تعطیلی از ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ تحت شروطی سخت‌گیرانه بازگشایی شد. روزانه تنها پنج‌‌ هزار بلیط آنلاین فروخته می‌شود. در ورودی تاج‌ محل دمای بدن بازدیدکنندگان اندازه‌گیری می‌شود. عکس سلفی مجاز اما عکاسی گروهی ممنوع است. تاج محل به میراث جهانی یونسکو تعلق دارد و هر سال میزبان هشت‌ میلیون بازدیدکننده است.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا خسارتی تاریخی بر پیکر صنعت توریسم بنا بر اعلام سازمان جهانی گردشگری در مادرید، پاندمی کرونا از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰ به صنعت گردشگری ۴۶۰ میلیارد دلار (۳۸۸ میلیارد یورو) خسارت زده است. زیان وارده به درآمد این صنعت پنج برابر بحران مالی و اقتصادی سال ۲۰۰۹ محسوب می‌شود. شمار گردشگران در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان ۶۵‌ درصد کاهش یافته است.
تصاویری از جان گرفتن گردشگری با مهار روزافزون کرونا الزام تست کرونا در ‌آلمان برای مسافران از هشتم اوت به بعد به دستور ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان، ارائه تست کرونا برای مسافرانی که از مناطق به‌شدت درگیر با کرونا وارد این کشور می‌شدند اجباری شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *