رجا – لوله مسی چیست ؟ آشنایی با انواع لوله مسی و کاربردهای آن و نکات مهم هنگام خرید که باید بدانید

 

لوله مسی و ابزارهای صنعتی از جمله بست کمربندی پلاستیکی در روزهای اخیر شاهد تغییرات قیمتی زیادی شده اند. همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار از روزهای پرتلاطم بازار که روز به روز شاهد افزایش قیمت اجناس در بازار بودیم فاصله گرفتیم و بازار تقریبا به یک ثبات نسبی رسیده است.

 

این روزها با کاهش قیمت دلار در بازار خریداران به نوعی از خرید عقب نشینی کرده و بازار در یک بلاتکلیفی کامل به سر میبرد. عده ای از افراد منتظر نتیجه برجام و کاهش قیمت ها در بازار هستند و همین موضوع باعث رکود بازار در بسیاری از صنایع وهمچنین ابزارهای صنعتی شده است. جالب است بدانید در همین رکود بازار یکسری از اجناس به علت تشدید تنش میان روسیه و اکراین و افزایش قیمت های جهانی فلزات شاهد افزایش قیمت به دلیل وابستگی مستقیم با این فلزات شده اند که یکی از این اجناس لوله مسی است که در ادامه اطلاعات کاملی از این نوع لوله در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم که حتما برایتان جالب توجه است.

 

لوله مسی یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین لوله های مورد استفاده در بین افراد است که در صنایع مختلف از جمله سیستمهای انتقال آب و گاز ، صنایع برودتی ، تهویه مطبوع ، خودروسازی ، تجهیزات الکتریکی و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. از عمومی ترین مصارف این لوله ها میتوانیم استفاده آنها در کولرهای گازی و اسپلیت را نام ببریم. جنس این لوله ها از فلز مس بوده و 99.9 درصد از خلوص این محصول را فلز مس تشکیل میدهد به همین علت با افزایش جهانی قیمت فلز مس در جهان شاهد افزایش قیمت ها در این لوله ها در چند روز اخیر بوده ایم.

 

 

انواع لوله مسی از نظر شکل ظاهری
 

لوله مسی کلاف
لوله مسی کلاف از پرمصرف ترین نوع لوله های مسی موجود در بازار ایران است که از این لوله ها در خطوط انتقال ظریف مایعات و گازها و همچنین سیستمهای تهویه استفاده میشود. استفاده عمومی تر و همگانی این لوله ها در کولرهای گازی و اسپلیت هاست. اصلی ترین خاصیتی که از لوله های مسی کلاف مورد انتظار است خم پذیری و قابلیت خمش مناسب آن است تا به آسانی در مکان هایی که مد نظر افراد است نصب گردند. به تمیز و عاری  از چربی و براده بودن این لوله ها در هنگام خرید حتما توجه کنید و مراقب باشید که کلاف لوله مسی خریداری شده در دوسر آن سرپوش داشته باشد تا از ورود گرد و خاک و چربی و براده به داخل لوله جلوگیری کند.

لوله مسی شاخه ای
لوله های مسی شاخه ای در مواردی مانند صنایع برودتی ، تهویه مطبوع ، صنایع الکتریکی و بهداشتی به کار می رود. این لوله های مسی بدون درز هستند و ابعادی بسیار دقیق دارند. لازم است سطح داخلی این لوله ها کاملاً بدون چربی و آلودگی باشد. همچنین شفافیت سطحی بیرونی آن نیز دلیلی بر هدایت الکتریکی مناسب، مقاومت به خوردگی بالای آن است.

لوله مسی مارپیچ
لوله های مسی مارپیچ قابلیت انعطاف داشته و مناسب مکانهایی هستند که محدودیت در فضا و حجم دارند. از این لوله ها می توان با اطمینان کامل به صورت پیچیده و خمیده برای گاز و برق رسانی استفاده کرد.البته این به این معنی نیست که این لوله ها در سیستم های آبرسانی قابل استفاده نباشند. احتمالا شما هم تا به حال این نوع لوله ها را در آبگرمکن های خانه های مسکونی دیده اید. در این آبگرمکن ها لوله های مارپیچ برای انتقال آب گرم وسرد در داخل پکیج استفاده میشود. دلیل استفاده از این لوله ها نیز مقاومت بالای آن ها در برابر تغییرات درجه حرارت آب و تغییر فشار در لوله است.

مزایای استفاده از لوله های مسی
 

کاهش هزینه ها ، راحت تر شدن حمل و نقل و فرآبند لوله کشی به دلیل سبک وزن بودن این لوله ها نسبت به لوله های دیگر

مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای دمای محیط

نسوز بودن در برابر شعله آتش

انتقال حرارت سریع و فوق العاده

اتلاف گرمای بسیار پایین 

با ارزش بودن قراضه مس و ارزش بالای بازیافت این لوله ها

ظاهری زیبا و مناسب

خاصیت انعطاف پذیری و شکل گیری و خم پذیری مناسب بر اساس محیط مورد اسفاده افراد

اشغال کردن فضای کمتر پس از نصب نسبت به لوله های از جنس دیگر

برندهای تولید کننده 
 

شرکت های مختلفی در سطح جهان و ایران به تولید و عرضه لوله مسی به بازار مشغولند و سالیان قبل بخش عمده ای ازاین نوع  لوله ها از خارج از کشور وارد ایران میشد ولی با توجه به پیشرفت کشور در این صنعت و تولید لوله های با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی نیازکشور از بابت این لوله ها به طور کامل پاسخ داده شد و کارخانه ها و شرکت های مختلف کشور از لوله های با کیفیت تولید داخل در محصولات خود استفاده میکنند. در زیر شرکت های مختلفی که به تولید این لوله ها در کشور مشغولند را نام میبریم.
لوله مسی مهر اصل تولید شرکت مهر اصل در تبریز
لوله مسی باهنر تولید شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان
لوله مسی بابک تولید شرکت بابک مس ایرانیان در شهرستان بابک استان کرمان
لوله مسی قائم تولید شرکت صنایع مس قائم اصفهان

نکات هنگام خرید لوله های مسی
 

بسیاری از خریداران با دانش قبلی دربارۀ مزایای این لوله ها، بدون توجه به نکات مهم خرید لوله اقدام به خرید می کنند. اطلاعات ابتدایی تنها برای خرید مطمئن لوله کافی نیستند و نیاز است از نکاتی مطلع شد تا نارضایتی ها‌ به حداقل برسند.

در هنگام خرید از پک بودن و کامل بودن پوشش بسته بندی لوله ها اطمینان حاصل کنید. حتما خود لوله ‌ها را چک کنید که دارای زدگی و سوراخ نباشند. این زدگی ها بعدا باعث نشتی می شوند. به خصوص در کاربردهای مربوط به انتقال گازها، این مسئله بسیار مهم می شود.
درست است این لوله ها دارای انعطاف پذیری هستند، اما از این موضوع مطمئن شوید که لوله به اندازه ‌ای خمیده شود که باعث آسیب دیدگی آن نشود.
نکتۀ بعد قطر و سایز لوله‌ ها است که در گسترۀ بسیار وسیعی تولید می شوند. و این که برای هر کاربردی یکی از انواع آن استفاده می شود. به طور مثال اگر قصد تهیه لوله برای شومینه منزل خود را دارید، حتماً از لولۀ مخصوص به آن، یعنی لولۀ مارپیچ استفاده کنید.
برای اتصالات این لوله ها از قطعاتی مانند زانویی مسی، تبدیل مسی ، بوشن مسی، یو مسی، سه راهی مسی و سپریشن مسی در سایزهای مختلف استفاده می شود. در هنگام خرید، با در نظر گرفتن نظر کارشناس و مهندس طراح مربوطه، بهترین نوع این اتصالات را انتخاب کنید.

 
فروشگاههای زیادی در بازار به فروش لوله مسی مشغولند که یکی از بهترین آن ها فروشگاه ابزار تولزکده است که انواع مختلف لوله مسی در سایزها و اندازه های مختلف را با بهترین قیمت بازار در فروشگاه خود موجود کرده است که با مراجعه به این فروشگاه میتوانید انواع مختلفی از ابزارهای صنعتی مانند لوله مسی و بست کمربندی پلاستیکی را با اطلاعات کامل و دقیق مشاهده و با یکدیگر مقایسه کرده و با بهترین قیمت بازار و تخفیف های استثنایی آنها را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *