رمز ارز فانتوم چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز فانتوم

نمودار فانتوم

در حال حاضر قیمت هر یک از توکن‌های رمز ارز فانتوم معادل ۳۲/۱ دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. طبیعی است که این قیمت ممکن است در طی روزها و هفته‌های آتی تغییر یافته و بنابراین برای آگاهی از قیمت لحظه‌ای این رمز ارز بهتر است به وب‌سایت‌های ارائه دهنده قیمت لحظه‌ای رمز ارزها مانند CoinMarketCap مراجعه کنید.
در این مطلب به شما رمز ارز فانتوم Fantom را معرفی می‌کنیم؛ رمز ارزی که در طی سال گذشته توانست رشد قیمتی تقریباً معادل ۱۰۰۰۰ درصد را به نام خود ثبت نماید. اخیراً پلتفرم‌های قرارداد هوشمند رمز ارز به مرکز توجه‌ها مبدل شده‌اند. علت این موضوع،‌ گرایش سرمایه‌گذاران به ساخت شبکه‌ای جایگزین برای اتریوم (ETH) است. افراد اغلب در جستجوی رمز ارزهایی با سرعت، امنیت و قیمت مناسب بوده و فانتوم (FTM) تمامی این امکانات را برای کاربران خود فراهم می‌کند.
این موضوع یکی از دلایلی است که قیمت رمز ارز فانتوم امسال توانست تا ۹۷۱۰ درصد افزایش یابد. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا فانتوم رمز ارزی رو به رشد بوده و اهمیت قراردادهای هوشمند در چیست. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد پروژه رمز ارز فانتوم و توکن‌های FTM بیشتر بدانید، ما به شما خواندن ادامه این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم.
معرفی رمز ارز فانتوم (Fantom)
فانتوم یک پشته فناوری (Tech stack) دفتر کل توزیع ‌شده است که یک پلتفرم مبتنی بر DAG یا نمودار هدایت‌شده غیرمدور را شکل داده و از آن به منظور تأمین انرژی برای شهرهای هوشمند و دیگر خدمات مشمول آن استفاده می‌نماید. توکن شبکه برای رمز ارز فانتوم، FTM نامیده می‌شود که می‌توان آن را به منظور استیک کردن، اقدامات حاکمیتی، پرداخت‌ها و کارمزدهای شبکه به کار برد.
بنیان‌گذار رمز ارز فانتوم، دکتر آن بیونگ ایک (Dr. Ahn Byung Ik) یکی از دانشمندان مطرح در زمینه رایانه با پیش‌زمینه فناوری مواد غذایی است. پس از کناره‌گیری او از پروژه فانتوم، مدیر ارشد فناوری اطلاعات این پروژه، مایکل کونگ (Michael Kong) که تجربه کار بر روی چندین پروژه بلاکچین را در سابقه خود داراست، به سمت مدیر عاملی منصوب گردید. اگرچه مدیر عامل تمامی اختیارات کمپانی را برای خود محفوظ دارد، اما نباید از معمار دیفای این مجموعه، آندره کرونیه (Andre Cronje) نیز غافل شد. وی که به عنوان توسعه‌ دهنده شبکه دیفای به فعالیت می‌پردازد، سمت بنیان‌گذاری Yearn.Finance را نیز برعهده دارد
تاریخچه رمز ارز فانتوم
توکن FTM یک توکن ERC-20 است که به منظور استیکینگ و پاداش‌دهی به گره‌های ناظر فانتوم به کار برده می‌شود. علاوه بر آن، نسخه‌های BEP-2 و Xar Network نیز به منظور تقویت هم‌کنش‌پذیری شبکه توسعه یافته‌اند.
شبکه اصلی فانتوم در دسامبر سال ۲۰۱۹ شروع به فعالیت نمود. در همین زمان یک بریج نیز به منظور فراهم‌سازی امکان تبدیل دیگر توکن‌ها به توکن بومی Opera FTM شکل گرفت. این در حالی است که فرآیند تکمیل ادغام کیف پول برای توکن بومی FTM در بایننس تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ به انجام نرسید. بایننس همچنین از توکن‌های ERC-20 و Bep-2 نیز پشتیبانی می‌کند.
عرضه اولیه سکه (ICO) رمز ارز Fantom در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ صورت گرفت و در آن ۴۰ درصد از عرضه کل فانتوم فروخته شد. این عرضه کل معادل سه میلیارد و صد و هفتاد و پنج میلیون توکن FTM بود. قیمت ICO برابر با ۰۴۳۰۶/۰ دلار تخمین زده شد و تیم فانتوم توانست در طی عرضه اولیه خود ۳۹۶۵۰۰۰۰ دلار به دست آورد.
متأسفانه صدور توکن‌ها چندین ماه به طول انجامید و تا آن زمان (اکتبر سال ۲۰۱۸) بازار خرسی (Bear Market) کاملاً بر رمز ارز فانتوم حاکم گردید. این امر موجب شد که قیمت اولیه رمز ارز FTM در حدود ۰۲/۰ دلار و معادل نصف قیمت ICO تصویب گردد.
ویژگی های توکن FTM
رمز ارز Fantom با برخورداری از زیرساخت‌های قوی و تیم مدیریتی با تجربه، سرمایه‌گذاران به‌ نامی چون Alameda Research و HyperChain Capital را به خود جلب نموده است.
پروژه عظیم رمز ارز بیت کوین فاقد قابلیت مقیاس‌پذیری بوده و الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof-of-Work) آن با محدودیت‌هایی ذاتی در زمینه پشتیبانی از تمرکززدایی و بهبود امنیت رو‌به‌روست. به همین جهت اغلب سرعت، قربانی توان عملکردی می‌شود. این در حالی است که پلتفرم‌های بلاکچین امروزی درصدد رفع این مشکل در بلاکچین برآمده‌اند. فانتوم یکی از این پلتفرم‌هاست و با هدف تمرکززدایی و برقراری امنیتی در سطح امنیت بانک‌ها شکل گرفته است. علاوه بر آن، فانتوم انجام سریع تراکنش‌ها را نیز میسر می‌سازد.
فانتوم از Lachesis که یک سازوکار اجماع aBFT شناخته‌شده و ساختارشکنانه است استفاده می‌کند. به کمک این سازوکار فانتوم قادر به عملکرد با سرعتی بسیار بالاتر و با هزینه‌ای کمتر نسبت به فناوری‌های قبلی خواهد بود.
به طور خلاصه پروتکل اجماع aBFT فانتوم فواید زیر را به طور همزمان به دنبال خواهد داشت:

سرعت
امنیت
مقیاس‌پذیری

مزایا و معایب
ویژگی‌هایی که باعث تمایز رمز ارز مبتنی بر قرارداد هوشمند فانتوم از دیگر نمونه‌های مشابه می‌گردند عبارتند از:

سرعت و هزینه‌ها: به استناد وب‌سایت فانتوم، شبکه رمز ارز FTM قادر است هزاران تراکنش را در عرض یک ثانیه مورد پردازش قرار دهد. هر یک از این تراکنش‌ها هزینه‌ای معادل کسری از یک سنت را در بر خواهند داشت.
میزان پذیرش: کاربرد رمز ارز در جهان واقع، یک جزء ضروری برای پلتفرم‌های قرارداد هوشمند به شمار می‌رود. فانتوم همکاری‌های جالب توجهی را در این زمینه برقرار کرده است. برای مثال در ماه ژوئن اعلام شد که ازبکستان جهت نوسازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات کشور خود از این پلتفرم استفاده خواهد کرد. همچنین چندین پروژه دیفای نیز مشارکت خود را با فانتوم اعلام نموده و ارزش کل قفل شده (TVL) در سیستم معادل ۸۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
فناوری: فانتوم ادعا می‌کند که از طریق فراهم آوردن بلاکچین مخصوص برای هر اپلیکیشن، مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را برطرف نموده است. به این ترتیب فانتوم به یک شبکه متشکل از شبکه‌های گوناگون بدل شده است. نمودار هدایت‌شده غیرمدور آن متفاوت با دیگر بلاکچین‌ها بوده و علت آن پردازش موازی تراکنش‌هاست؛ در حالی که در ارزهای دیجیتال قدیمی تنها یک پردازنده واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه به توضیح خطرات پروژه رمز ارز فانتوم می‌پردازیم:
علاوه بر رقابت تنگاتنگ با دیگر رمز ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند و امکان سقوط قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، خطرات بلندمدت مهمی که پروژه فانتوم را تهدید می‌کنند عبارتند از: افزایش رگولیشن سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، موانع فنی و پیشرفت‌های فنی گسترده‌تر.
فانتوم جایگاه خود را به عنوان یک هاب دیفای تثبیت نموده و توانسته با پروژه‌های متعددی همکاری شکل دهد. با این حال، دیفای حوزه‌ای است که موجب نگرانی رگولاتورها در سراسر جهان می‌گردد. در حقیقت بیم آن می‌رود که پروژه‌های دیفای محصولات بانکی را بدون برخورداری از سطحی از صیانت مصرف‌کننده، مشابه با بانک‌های واقعی عرضه نمایند. بنابراین اقدامات قانونی علیه دیفای می‌توانند اپلیکیشن‌های موجود بر شبکه فانتوم را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
علاوه بر آن، فناوری به کار رفته در پلتفرم فانتوم نیز کما بیش تست ‌نشده بوده و بنابراین یک نقص فنی کوچک می‌تواند اطمینان سرمایه‌گذاران را تخریب نماید. فانتوم یکی از چندین کریپتوکارنسی جدید است که به منظور رفع مشکلات اتریوم روی کار آمده است. اما باید دقت داشته باشید که فانتوم بهترین پروژه موجود در این زمینه نبوده و در سال‌های آینده ممکن است فناوری‌های نوپدید دیگری بر راهکارهای فانتوم پیشی جویند.
رمز ارز Fantom چگونه کار می کند؟
فانتوم راهکاری پنجره ‌واحد (One-stop) جهت ارتقای تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری بوده و به همین واسطه از دیگر پلتفرم‌های بلاکچین رقیب مانند سولانا، ETH 2.0، کاردانو و غیره متمایز می‌گردد. بنابراین عملکرد فانتوم را می‌توان در چهار حوزه زیر مورد بررسی قرار داد:

ماژولار بودن(Modularity)
مقیاس‌پذیری (Scalability)
امنیت (Security)
متن باز بودن

در ادامه به معرفی هر یک از مفاهیم فوق می‌پردازیم.
ماژولار بودن (Modularity)
هر محصول فناوری برای مقیاس‌پذیری احتیاج به ماژولار بودن دارد. ماژولار بودن فانتوم توسط Lachesis که یک لایه بلاکچین و سازوکار اجماع ماژولار است امکان‌پذیر می‌گردد. ماژولار بودن فانتوم این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌آورد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAppهای) مبتنی بر اتریوم خود را در عرض چند دقیقه بر روی شبکه اصلی اپرای فانتوم انتقال دهند. به این ترتیب قابلیت اجرایی آن به طور چشمگیری افزایش یافته و هزینه‌ها کاهش می‌یابند.
مقیاس‌پذیری (Scalability)
پلتفرم فانتوم متضمن آن است که هر یک از شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین به طور مستقل از هم عمل نموده و به این ترتیب مقیاس‌پذیری این شبکه‌ها جهت عملکرد مستقل و بدون نگرانی از ازدحام شبکه افزایش می‌یابد. DAppهای شبکه اتریوم متأثر از سرعت پایین شبکه و کارمزدهای بسیار بالای گس بوده و فانتوم این مشکل را از طریق فراهم آوردن بلاکچین مستقل برای هر یک از این Dappها رفع نموده است. بنابراین مانند این است که هر اپ کامپیوترهای مخصوص به خود را داشته و این کامپیوترها جزئی حیاتی از همان شبکه محسوب می‌گردند.
امنیت (Security) از طریق سازوکار امنیتی اثبات سهام (Proof-of-Stake)
اخیراً مناقشات بسیاری در خصوص مصرف بی‌رویه انرژی برای ماینینگ بیت کوین شکل گرفته است. این موضوع تا حد زیادی ناشی از سازوکار اثبات کار (Proof-of-Work) جهت اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌هاست. این در حالی است که فانتوم برخلاف بیت کوین و اتریوم ۱.۰ بر سازوکار اجماع اثبات سهام (PoS) متکی است. بنابراین می‌توان فانتوم را در رویکرد آن نسبت به امنیت تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه، یک پلتفرم دوستدار محیط زیست به حساب آورد.
Lachesis از سازوکار اجماع اثبات سهام بدون لیدر (Leaderless) بهره می‌جوید. این سازوکار از طریق حذف لیدرهای معتمد، سطح بالاتری از امنیت را برای کاربران رقم می‌زند.
فانتوم کاملاً متن‌باز و جامعه‌محور است
همانند اکثر پلتفرم‌های بلاکچین، فانتوم نیز متن‌باز بوده و با این هدف شکل گرفته که اجزای سازنده ماژولار را جهت استفاده و تغییر در اختیار افراد قرار دهد. فانتوم همچنین بدون نیاز به مجوز (Permissionless) بوده و به همگان این امکان را می‌دهد که به عنوان یک گره اعتبارسنج به فعالیت بپردازند.
کاربردهای رمز ارز فانتوم

در شکل بالا برخی از موارد استفاده فناوری فانتوم را مشاهده می‌کنید.
به عنوان یک پلتفرم پرسرعت و با عملکرد بالا، فانتوم بر این ادعاست که می‌تواند به ستون فقرات زیرساخت فناوری اطلاعات برای شهرهای هوشمند نو پدید مبدل گردد. هدف این پروژه انجام ۳۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه بوده و فانتوم از قابلیت برقراری ارتباط میان چندین تأمین‌کننده خدمات نیز برخوردار است. همین امر موجب شده است که فانتوم در مسیر شناخته شدن به‌ عنوان یکی از راهکارهای ذخیره ایمن برای حجم بالایی از داده قرار گیرد.
فانتوم این دستاورد را مرهون دسترسی بالای ذینفعان به این پلتفرم برای قراردادهای هوشمند و DAppهای مبتنی بر داده شهرهای هوشمند خواهد بود. تیم فانتوم پیش‌بینی می‌کند که پلتفرم آن در بخش‌های مختلف از قبیل تسهیلات عمومی، سیستم‌های خانه هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مدیریت ترافیک، مدیریت منابع و پروژه‌های پایداری زیست محیطی مورد استفاده قرار گیرد.
کیف پول های فانتوم
توکن FTM در لیست شماری از صرافی‌های معتبر از قبیل بایننس، کوکوین، MXC.com و… یافت می‌شود. با این حال نزدیک به ۵۵ درصد از حجم معاملاتی کل رمز ارز فانتوم به صرافی بایننس اختصاص یافته است. بعد از اینکه توکن‌های FTM خود را خریداری نمودید، بهتر است آن‌ها را از صرافی خارج نموده و به یک کیف پول مطمئن منتقل کنید. با توجه به اینکه سه نسخه مختلف از توکن FTM وجود دارد، بایستی بدانید که کدام نسخه را خریداری کرده و مطابق با آن کیف پول مناسب را برای ذخیره توکن‌های خود انتخاب نمایید.
توکن‌های رایج و قدیمی‌تر ERC-20 را می‌توان در هر یک از کیف پول‌های سازگار با توکن‌های ERC-20 از قبیل متامسک یا MyEtherWallet/MyCrypto ذخیره نمود. در عوض، توکن‌های جدید BEP-2 نیازمند ذخیره‌سازی در کیف پول بایننس چین بوده که باید آن را پیش از استفاده از بایننس بریج به منظور تبدیل توکن‌های ERC-20 به BEP-2 ایجاد کنید. در نهایت توکن بومی Opera FTM را می‌توانید در کیف پول بومی fWallet ساخته فانتوم ذخیره کنید
قیمت توکن های Fantom
توکن FTM از زمان معرفی و در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سیر قیمت نسبتاً ثابتی را در محدوده ۰۲۴/۰ دلار تجربه نمود. تنها در اواخر ژاویه سال ۲۰۲۱ بود که قیمت توکن فانتوم رو به رشد گذاشت و توانست در مدت کوتاهی چند پیک حاد قیمت را در ماه‌های نخست سال به نام خود ثبت کند. برای مثال توکن FTM در ۹ می ۲۰۲۱ با قیمتی معادل ۹۱۶/۰ دلار مورد خرید و فروش قرار گرفت. البته مجدداً قیمت این رمز ارز در طی ماه‌های بعد کاهش پیدا کرد تا اینکه در ماه آگوست دوباره سیر آن رو به افزایش گذاشت و توانست در نیمه نخست ماه سپتامبر رکورد قیمتی معادل ۶۶/۱ دلار را به ازای هر توکن فانتوم ثبت نماید. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای و سیر تغییرات قیمت توکن FTM در طول زمان می‌توانید به وب‌سایت CoinMarketCap مراجعه کنید. نمودار زیر نیز از این وب‌سایت‌ آورده شده است.
 

عوامل تأثیرگذار بر قیمت
اگر به امید یک رشد ۹۷۱۰ درصدی دیگر در قیمت رمز ارز فانتوم اقدام به خرید توکن‌های FTM نموده‌اید، باید به شما بگوییم که احتمالاً از نتیجه دلسرد خواهید شد. به احتمال زیاد سیل گمانه‌زنی‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند، قیمت فانتوم را به بالاترین سطح اخیر خود رسانده و بنابراین هیچ‌گونه تضمینی از بابت ثابت ماندن قیمت آن وجود ندارد. با توجه به اینکه روند بازار در کوتاه مدت به شدت غیرمنتظره است، بهتر است مبنای خود را بر تغییرات درازمدت قیمت فانتوم قرار دهید.
پروژه های رمز ارز فانتوم
پروژه رمز ارز فانتوم (FTM) با هدف ایجاد یک پلتفرم قرارداد هوشمند روی کار آمده و قصد دارد نقش سیستم عصبی شهرهای هوشمند را ایفا نماید. این پروژه با استفاده از فناوری نمودار هدایت‌شده غیرمدور (DAG)، مقیاس‌پذیری نزدیک به بی‌نهایت و انجام آنی تراکنش‌ها را با مبلغی ناچیز امکان‌پذیر می‌سازد. سازندگان فانتوم همچنین درصدد ارائه یک ماشین مجازی با عملکرد بالا، امنیت و قابلیت اطمینان در اجرای قراردادهای هوشمند هستند. اما تنها زمان تعیین می‌کند که فانتوم تا چه حد در جامه عمل پوشاندن به این اهداف موفق عمل خواهد کرد.
برخی از پروژه‌هایی که از فانتوم استفاده می‌کنند عبارتند از:

تراولا یک پلتفرم رزرو سفر مبتنی بر بلاکچین است و از پلتفرم بلاکچین فانتوم برای رزرو بیش از ۳ میلیون خدمات مسافرتی گوناگون از قبیل هتل، خانه، پرواز، تور و… استفاده می‌کند. به کارگیری پلتفرم فانتوم توسط تراولا موجب پذیرش هرچه بیشتر این پلتفرم می‌گردد.

فانتوم پیش‌تر تفاهم‌نامه‌ای را نیز با DABS امضا نموده است. DABS کمپانی رو به رشد و بین‌المللی تولید برق افغانستان بوده و در زمینه تولید، واردات، انتقال و توزیع برق در سراسر کشور ایفای نقش می‌کند. فانتوم و DABS در خصوص مشارکت در زمینه دیجیتالی‌سازی و اجرای نرم‌افزار حسابرسی پیشرفته در تأسیسات DABS توافق نموده‌اند. این مشارکت مهم از فناوری انرژی هوشمند در افغانستان پشتیبانی نموده و می‌تواند منجر به پذیرش و اعتبار بیشتر پلتفرم فانتوم گردد.

اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان (ACCI):

فانتوم همچنین یک همکاری دیگر را با اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری دولت افغانستان امضا نموده است. این دو در راستای ارتقای نرم‌افزار کنونی خود با استفاده از ابزارهای رمزنگاری و بلاکچین از قبیل احراز هویت اسناد برای گواهی‌های مبداً و کیفیت به همکاری می‌پردازند.

مشارکت با شرکت دارویی Royal Star:

رویال استار یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان دارو در افغانستان بوده و به منظور حل مشکل داروهای تقلبی رایج در این منطقه با فانتوم همکاری می‌کند.
آینده فانتوم
فانتوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که از لحاظ فاندامنتال پتانسیل بالایی را از خود نشان داده است. فناوری به کار رفته در پلتفرم فانتوم، تیم قدرتمند آن و همکاری‌های متعدد با کشورها و سازمان‌های جهانی در حیطه غذا و دارو و سایر بخش‌ها موجب گردیده که اکوسیستم فانتوم به یک اکوسیستم آینده‌دار مبدل گردد.
بنابراین اگر به دنبال سرمایه رمز ارزی هستید که در درازمدت رشد قیمتی بی‌سابقه را از خود نشان دهد، توصیه ما به شما این است که نیم‌نگاهی به توکن‌های FTM داشته باشید. علی‌رغم پتانسیل بالای این رمز ارز، فانتوم همچنان از سوی بسیاری مورد غفلت قرار می‌گیرد. این در حالی است که Fantom از تمامی ابزارهای لازم جهت تبدیل به یک اکوسیستم موفق بلاکچین برپایه دیفای برخوردار بوده و از شبکه در حال رشد دیفای و Dappها نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد.
نتیجه‌ گیری
در این مقاله به توضیح نحوه کارکرد و ویژگی‌های منحصر به فرد پلتفرم رمز ارز فانتوم و توکن‌های FTM پرداختیم. فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند DAG با امنیت و مقیاس‌پذیری بالاست که به منظور فائق آمدن بر محدودیت‌های پلتفرم‌های نسل قدیم بلاکچین طراحی شده است.
اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتواند مشکلات بلاکچین را در حوزه تمرکززدایی، برقراری امنیت و مقیاس‌پذیری برطرف کند، فانتوم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که در درازمدت پروژه رمز ارز Fantom پتانسیل بالایی را از خود نشان داده و قادر خواهد بود جایگاه خود را در میان برترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند در جهان تثبیت نماید.
سؤالات متداول
شبکه اصلی فانتوم چه زمانی عملیاتی شد؟
زنجیره اپرای فانتوم در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۹ وارد فاز عملیاتی گردید.
آیا فانتوم با قراردادهای هوشمند اتریوم نیز سازگاری دارد؟
بله، شبکه اپرای فانتوم کاملاً با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار بوده و از رابط برنامه‌نویسی Web3JS و RPC نیز پشتیبانی می‌کند.
توکن‌ های FTM را کجا ذخیره کنیم؟
شما می‌توانید توکن‌های Opera FTM را در کیف پول رسمی PWA فانتوم بر روی موبایل و یا کامپیوتر خود ذخیره کنید. دقت داشته باشید که این کیف پول‌ها تنها از FTM شبکه اپرا پشتیبانی می‌کنند و نمی‌توان توکن‌های ERC20 یا BEP2 را بر روی آن‌ها ذخیره کرد. برای ذخیره این توکن‌ها می‌توانید از دیگر کیف پول‌های معتبر رمز ارز با قابلیت سازگاری با توکن‌های ERC20 و BEP2 استفاده کنید.
آیا سرمایه‌ گذاری بر روی فانتوم سودمند است؟
با اینکه توکن‌های FTM در کوتاه‌مدت ممکن است سود چندانی را در بر نداشته باشند، اما سرمایه‌گذاری درازمدت بر روی رمز ارز فانتوم می‌تواند پتانسیل‌های بالای این پلتفرم را برای سرمایه‌گذاران آشکار سازد.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *