روانشناسی فارکس؛ آموزش مدیریت احساسات در معامله

اگر قصد ورود به بازار فارکس را دارید، باید بدانید دو مفهوم سود و ضرر، دو همراه همیشگی و احتمالی هریک از معاملات شما هستند. درواقع شما به‌عنوان یک تریدر در فارکس، هیچ‌وقت متوجه نمی‌شوید که در یک روز خاص، در معاملات خود موفق هستید یا نه! شاید باور نکنید، اما با آگاهی از روانشناسی فارکس می‌توانید سود و ضرر هریک از معاملاتی را که انجام می‌دهید، پیش‌بینی کنید. روانشناسی معاملات فارکس چیزی است که هر معامله‌گر باید از آن آگاه باشد و برای بهره‌مندی از مزایای آن آموزش ببیند.
به‌طورکلی این اصطلاح شامل تمام احساسات و عواطفی است که یک معامله‌گر در تجارت با آن مواجه می‌شود. یک متخصص بازار فارکس یاد می‌گیرد هر احساس منفی که با آن مواجه می‌شود، تشخیص دهد، شناسایی کرده و بر آن غلبه کند.
ترس و طمع، دو احساسی هستند که هر فردی از ابتدای زندگی تجربه کرده و به احتمال خیلی زیاد هنگام معامله در فارکس هم تجربه می‌کند که درصورت کنترل‌نکردن، مشکلات قابل‌توجهی برای او ایجاد می‌کند. با توجه به این موضوع، در این مطلب قصد داریم به تجزیه و تحلیل روانشناسی فارکس بپردازیم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش فارکس است؛ پس همراه ما باشید
اگر قصد ورود به بازار فارکس را دارید، باید تمرین کنید که تحت تأثیر دیگران قرار نگیرید و اجازه ندهید حواستان صرف موضوعات متفرقه شود. سعی کنید از تجارب دیگران در بازار فارکس الهام بگیرید، اما آن‌ها را الگوی تمام و کمال خود قرار ندهید.
روانشناسی معامله چیست؟
معامله شامل تجزیه و تحلیل بازار و تصمیم‌گیری براساس این تحلیل خرید یا فروش دارایی است. از آنجا که تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری در مغز شما انجام می‌شود و احساسات و عواطف نیز از درون شما می‌آیند، می‌توانند مستقیم بر روند معاملات نیز تأثیر بگذارند.
احساسات همیشه منجر به ضرر نمی‌شوند، بلکه گاهی اوقات به شما کمک می‌کنند تا سود کنید، اما معمولاً به خطرات جبران‌ناپذیری منجر می‌شوند که نشان از حرفه‌ای‌نبودن است. جالب است بدانید در صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، تعدادی روان‌شناس به‌صورت دائم احساسات و عواطف معامله‌گران را زیر نظر می‌گیرند. اگر یک معامله‌گر نشانه‌هایی از ناراحتی عاطفی یا بی‌تعادلی از خود نشان دهد، ممکن است مجبور شود محل کار خود را ترک کند.

اهمیت روانشناسی معامله یا یک مثال ساده
آیا از آزمایش معروف مارشمالو استنفورد اطلاعی دارید؟ در این آزمایش گروهی از بچه‌ها را یک به یک با یک مارشمالو برای مدتی رها کردند؛ با این شرط که اگر همان موقع مارشمالو را نخورند، بعداً یک مارشمالوی دیگر می‌گیرند. بیشتر شرکت‌کنندگان در آزمایش تسلیم شدند و همان مارشمالو را که به آن‌ها داده شده بود، خوردند.
این آزمایش به‌نوعی نشان‌دهنده افراد مبتدی در زمینه تجارت فارکس است. معمولاً کسانی که تجربه کافی در این بازار ندارند، به محض کسب مقداری سود وسوسه می‌شوند، سود به‌دست‌آمده را قفل می‌کنند و درواقع منتظر نمی‌مانند قیمت به سطح هدف نزدیک شود.
در مقابل، رفتار دیگری هم وجود دارد که منجر به ضرر شناور می‌شود. معامله‌گران تازه‌کار امیدوارند قیمت به نفع آن‌ها حرکت کند؛ درحالی‌که درواقع در حال زیان‌کردن هستند! آزمایش توصیف‌شده نشان می‌دهد برای دستیابی به موفقیت در تجارت، باید برخلاف میل، احساسات و الگوهای فکری ذاتی خود عمل کنید.
ترس و طمع خطرناک‌ترین احساسات در روانشناسی فارکس!
حرص و آز میل بیش‌ازحد برای ثروتمندشدن است. هیچ مشکلی درباره تمایل به داشتن پول زیاد وجود ندارد؛ به شرطی که بتوانید از طریق مسیر درست و منطقی به آن دست یابید. تمایل زیاد به ثروتمندشدن در فارکس یا بازار بورس احتمالاً شما را در سرازیری سقوط قرار دهد!
حرص و طمع می‌تواند تفکر منطقی را سرکوب کند و به رفتارهای غیرحرفه‌ای منجر شود؛ برای مثال خرید حجم زیادی از دارایی تنها به این دلیل که قیمت به‌سرعت در حال افزایش است. نمونه‌ای از نمودار قیمت شرکت تسلا را در نظر بگیرید.

سهام تسلا در فضای آنلاین همیشه مورد بحث قرار گرفته است و می‌توان اقدامات سرمایه‌گذاران هیجانی را در نمودارهای قیمت و حجم مشاهده کرد. فلش اول رشد سریع قیمت‌ها را در حجم بالا نشان می‌دهد و فلش دوم به اقدامات تریدرهای عاطفی اشاره دارد.
حجم معاملات همچنان بالاست؛ زیرا اخبار همچنان در رسانه‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین روند رشد به میزان فراوانی کاهش یافته است؛ زیرا اصلی‌ترین بازیگران فارکس براساس احساسات تصمیم به فروش دارایی خود گرفته‌اند. فلش سوم به یک شمعدان باریک در حجم بسیار کم اشاره می‌کند.
در این مرحله روند خریداران حریص به پایان رسیده است. سپس ایلان ماسک سهام خود را فروخته و با این اقدام ارزش سهام به کمتر از 1000 دلار سقوط کرده است. ضرر این سقوط متوجه کسانی شد که در پایان اکتبر با حرص، طمع و خواندن اخبار داغ برای خرید سهام اقدام کردند.
نکته: شاخص حجم معاملات را حتماً به‌عنوان یکی از استراتژی‌های معامله در بازارهای مالی باید یاد بگیرید. با درک روانشناسی بازار و توانایی تشخیص حجم معاملات می‌توانید مهارت درک احساسات را توسعه دهید و سپس منطقی عمل کنید، نه از روی طمع که اخبار داغ رسانه‌ها بر آن تأثیر می‌گذارند.
احساسات چگونه بر عملکرد تریدر فارکس تأثیر می‌گذارند؟
پیش از شروع معامله، لازم است بدانید چگونه احساسات می‌توانند بر عملکرد شما تأثیر بگذارند. اگر از نظر ذهنی یا عاطفی خود را آماده نکرده باشید، هرگونه آمادگی استراتژیک که انجام دهید بی‌معناست. در ادامه برخی از احساساتی را معرفی می‌کنیم که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید و تأثیر منفی بر نتیجه معامله شما دارند:
احساس ترس
ترس از شکست یا ترس از دست دادن سود احتمالی، می‌تواند شما را به ‌سمت تصمیم‌گیری عجولانه سوق دهند؛ مانند بازکردن موقعیت‌های مخالف یا بستن قرارداد فعلی؛ درحالی‌که این دو نوع ترس احساسات اشتباهی نیستند، اما هر تصمیمی که براساس تجزیه و تحلیلی گرفته شود، منجر به ضرر خواهد شد.
احساس طمع
از سوی دیگر، اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد و احساس برتری می‌تواند عامل سقوط شما باشد. در بیشتر موارد، پس از یک معامله موفق بزرگ، ممکن است رفتار غیرمنطقی داشته باشید و از استراتژی انتخابی خود منحرف شوید. معمولاً در چنین شرایطی افراد از سیگنال‌های تأییدنشده‌ای استفاده می‌کنند که درنهایت به ضرر منجر می‌شوند.
ترید انتقامی
اگر تجربه انجام یک معامله بد در فارکس را داشته باشید و از تأثیرات روانشناسی فارکس مطلع نباشید، ممکن است برای جبران این معامله به‌صورت افراطی معامله‌های دیگری انجام دهید. این تصمیم اشتباه نیست؛ مگر اینکه براساس احساسات انجام شود.
مدیریت احساسات با یادگیری روانشناسی فارکس
ورود به بازار براساس احساسات خطرناک است و ممکن است شما را به سمت تصمیم‌گیری‌های بی‌فکر و اشتباهات ابتدایی سوق دهد. درک روانشناسی فارکس برای افراد مبتدی و حرفه‌ای بسیار مهم است. در ادامه به 5 مورد از نکات اساسی که برای مدیریت احساسات خود هنگام معامله در بازار فارکس باید در نظر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:
به استراتژی معاملات فارکس خود پایبند باشید
اگر می‌خواهید در بازار فارکس موفق شوید، باید برای معاملاتی که انجام می‌دهید، براساس متغیرهایی مانند زمان و ریسک یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. فراموش نکنید که برای کسب سود از فارکس باید صبور باشید؛ بنابراین درصورت شکست سریع استراتژی معاملاتی خود را کنار نگذارید. بهتر است یک‌بار دیگر استراتژی خود را بررسی کرده و نقاط ضعف آن را مشخص و رفع کنید.
مهارت‌های معاملاتی خود را به‌تدریج بهبود دهید
برای سرمایه‌گذاری موفق در هریک از بازارهای مالی، باید به‌صورت مداوم در حال یادگیری باشید. شما می‌توانید با دنبال‌کردن تریدرهای باتجربه در Share4you، کپی‌کردن معاملات آن‌ها و بهره‌مندی از موفقیت‌های آن‌ها شروع کنید؛ البته فراموش نکنید مهارت‌های نرم، مانند یادگیری روانشناسی فارکس به اندازه مهارت‌های سخت اهمیت دارند. در این میان شما باید بر احساسات خود کنترل داشته باشید و مهارت‌هایی مانند صبر و خودکنترلی را تمرین کنید.
آرامشتان را حفظ کنید
تجربه انبوهی از احساسات پس از انجام یک معامله موفق اجتناب‌ناپذیر است؛ مانند احساس غرور، هیجان و سرخوشی. بالعکس زمانی که در معامله خود شکست خوردید و دچار ضرر شدید، نباید هیجانی تصمیم بگیرید و ترید انتقامی داشته باشید؛ بنابراین در هر دو حالت توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کنید و بعد از آنکه کاملاً آرام شدید برای انجام معامله بعدی، اقدام کنید.
هنگام خستگی، ناراحتی یا آشفتگی از معامله فارکس بپرهیزید
تلاش برای کسب سود از بازار بسیار نوسان فارکس می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما به یاد داشته باشید، عصبانیت، ناامیدی و دلخوری هرگز برای شروع یک معامله در بازار فارکس اید‌ه‌آل نیستند. درواقع این احساسات می‌توانند به تصمیم‌گیری عجولانه منجر شود که ضررهای زیادی را برای شما به همراه خواهند داشت. معمولاً این احساسات به ترید انتقامی منجر می‌شود؛ بنابراین هنگام تجربه این احساسات از انجام معاملات اجتناب کنید.
خلاصه مطلب
یادگیری روانشناسی فارکس برای موفقیت در این بازار ضروری است. در این مطلب ما به انواع احساسات و عواقب هریک که هنگام معامله در بازار فارکس تجربه می‌کنید، اشاره کردیم. ترس و طمع دو احساسی هستند که به ضرر در معامله منجر می‌شوند؛ بنابراین مهم است انواع این احساسات را بشناسید و برای مقابله با هریک برنامه داشته باشید.
 

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۹۹ رای)

۴.۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *