سوت زنی| اسکن کالا در گمرک بازرگان برای جلوگیری از تخلفات سیستمی می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از گزارش‌های سامانه سوت‌زنی فارس به موضوع انجام روند تشریفات گمرکی و موضوع قاچاق پرداخته است. در این گزارش ثبت شده توسط مخاطبان در «سامانه سوت‌زنی» خبرگزاری فارس آمده است: «راننده کامیون هایی که بار قاچاق دارند از طریق نماینده شرکت به ارزیاب رشوه می‌دهند و ارزیاب کامیون های مورد نظر را به دستگاه ایکس ری هدایت برای بازرسی نمی‌کند و راحت از مرز رد می‌شوند. نمایندگان شرکت های حمل و نقل رابط بین ارزیاب و راننده هستند و قاچاق بدین شکل، عین آب خوردن انجام می‌شود اگر شما حساب بانکی و موبایل ارزیاب و نماینده شرکت ها را بررسی کنید متوجه ماجرا می‌شوید. نکته دیگر هزینه ایکس ری 110 هزار تومان و صف 4 ساعته دارد. ارزیاب 100 تومن رشوه می‌گیره که کامیون را به دستگاه ننویسد. البته این 100 هزار تومن هم توسط نماینده شرکت برای کامیون هایی که بار قاچاق ندارند انجام می‌شود اگر بار داشته باشند هزینه 7 میلیون و نه 100 هزار تومان است ….» خبرنگار خبرگزاری فارس، موضوع را به صورت میدانی دنبال کرده و مشاهدات و قرائن شفاهی به دست آمده، نشان می‌دهد سامانه جامع گمرکی در گمرک بازرگان در تمامی رویه‌ها به صورت کامل مکانیزه و سیستمی نیست. برای مثال بیجک (کاغذی که اطلاعات ترخیص کالا در آن ثبت می‌شود) و یا همچنین پته عبوری که برای تطبیق پلاک کامیون با کالا و مشخصات درج شده در سامانه است، همچنان به صورت کاغذی و دستی احراز می‌شود و همین عامل به دستاویزی برای تخلفات احتمالی خواهد بود. همچنین سامانه گمرکی از هوشمند به منظور تطبیق اطلاعات کالا با اظهارنامه در بخش ترانزیت، واردات و صادرات برخوردار نبوده و همین عامل به مباحثی مانند دریافت مبالغی به منظور تبانی احتمالی در اسکن کامیون و موارد دیگر دامن می‌زند. در گزارش یاد شده یکی از مباحث به معطلی و صف 4 ساعته اسکن کالاها پرداخته شده که در بررسی‌های میدانی مشخص شد که گمرک بازرگان دارای دو دستگاه ایکس ری کامیونی بوده که یکی از آنها قدیمی بوده و اخیرا نیز یک دستگاه تولید داخلی مستقر و افتتاح شده، اما به دلیل برخی عوارض جانبی و دریافت نکردن استاندارد و ایمنی سلامت و بهداشت همچنان کارایی لازم را ندارد. به گزارش فارس، گزارش دیوان محاسبات در مورد وضعیت گمرکات نیز از نواقص سیستمی حکایت دارد در بخشی از این گزارش آمده است:‌ با توجه به عدم وجود تجهیزات تشخیصی از جمله دستگاه ایکس ری (تصویر برداری با اشعه ایکس) در گمرکات برخی استانها و عدم حذف دخالت های انسانی، عدم وجود حسابرسی پس از ترخیص و عدم توانایی تقاطع گیری اطلاعاتی برای کشف تخلفات گمرکی می‌توان گفت که سامانه جامع گمرکی سطح مطلوب کنترلهای اصلی و نیز ارتقا شفافیت و سلامت اداری را محقق ننموده است. همچنین سامانه جامع امور گمرکی امکان گزارش گیری اختلافات گمرکی، تخلفات و قاچاق کشف شده توسط یک کارشناس را در یک دوره زمانی خاص ندارد. دیوان محاسبات در این گزارش پیشنهاد داده تا اقدامات جدی در مورد تکمیل سامانه جامع گمرکی و سایر سامانه‌ها و سیستم‌های بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور صورت بگیرد. با این حال خبرگزاری فارس بنا به رسالت رسانه‌ای خود موضوع را با مدیرکل گمرک بازرگان در میان گذاشته که پاسخ آنها به این مسئله قابل تامل و خواندنی است. مجتبی بازگیر مدیرکل گمرک بازرگان مورخ 6 بهمن 1399 آورده است:‌ «ارجاع کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی به سرویس ایکس‌ری توسط کارشناس مسئول شیفت دوایر فنی بر اساس معیارها و شاخص ها و شیوه نامه های ارسالی از مراجع ذیربط از جمله محل بارگیری کالا، نوع کالا، مقصد تحویل و سایر امور مرتبط انجام می‌پذیرد، لذا جهت تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی مراحل ارجاع کامیون به ایکس ری از طریق سیستم جامع امورگمرکی هوشمند و نهایی شده و در آینده نزدیک ارجاع صرفاً به صورت سیستمی و عملیاتی خواهد شد، قابل ذکر است که در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق کالا انسان و مواد مخدر میانگین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کالاهای خروجی از مرز توسط ایکس کنترل می شود و کشفیات تایید کننده این موضوع می‌باشد دو محموله‌های صادراتی و وارداتی دارای اسناد گمرکی بوده و پس از انجام کنترل‌های لازم از طریق سیستم جامع امور گمرکی خارج و وارد می شوند، بنابراین چنانچه کالایی خارج از محتویات اسناد تودیعی کشف شود، برابر قوانین و مقررات جاری کشور صورتجلسه قاچاق تنظیم و اعمال قانون می‌گردد» به گزارش فارس، مدیریت گمرک بازرگان به این نکته اذعان دارد که در حال حاضر نیروی انسانی عامل تعیین کننده اسکن کامیون‌ها بوده در حالی که هوشمند سازی یکی از وعده‌های وزیر اقتصاد برای سامانه‌های گمرکی، مالیاتی و سایر دستگاه‌های زیرمجموعه است. امید است که هرچه سریعتر با تکمیل سامانه‌ جامع امور گمرکی شاهد چنین گزارش‌ها و تخلفات احتمالی نباشیم. انتهای پیام/ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *