صادرات آلمان به ایران در سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافت – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۲۰


در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ صادرات آلمان به ایران در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن ۱۲/۷ درصد افزایش داشته و به حدود یک و نیم میلیارد یورو رسیده است.

خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر نوشت میزان صادرات آلمان به ایران در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده است. این ارقام از اداره آمار فدرال آلمان به دست رویترز رسیده است.

اتاق تجارت و صنعت ایران و آلمان کوتاه‌مدتی پیش از سال جدید نوشت: «آلمان مانند قبل مهمترین شریک تجاری ایران در اروپاست.»

بیشتر بخوانید: آلمان بزرگترین شریک اقتصادی ایران در سطح اتحادیه اروپا

با شروع اعتراضات سراسری ضدحکومتی در ایران و سرکوب خشونت‌‌بار این اعتراضات از سوی جمهوری اسلامی، روابط اقتصادی آلمان با ایران بیش از پیش مورد انتقاد قرار گرفته است. تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده؛ چهار نفر اعدام و بیش از ۱۹ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

اپوزیسیون ایران خواهان کاهش و یا حتی قطع روابط تجاری آلمان با ایران است و این روابط را سبب تقویت بازوی سرکوب حکومت جمهوری اسلامی می‌داند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ماه گذشته تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد.

تحریم‌های اروپا علیه ایران شامل دو بخش، یکی تحریم‌های حقوق بشری به دلیل سرکوب اعتراضات و نیز بخش دیگری به دلیل ارسال پهپادهای ایران به روسیه است که مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: رویترز: صادرات آلمان به ایران نصف شده است

آلمان در سال‌های گذشته بیش از هرچیز تولیدات شیمیایی، ماشین‌آلات و مواد غذایی به ایران صادر کرده است. در مقابل نیز بیش از همه مواد غذایی از ایران به آلمان صادر شده است. حجم صادرات ایران به آلمان در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۸ میلیون یورو بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۲/۹ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۱۵ با امضای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، بسیاری از تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اما در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های جدیدی را به صورت یک جانبه علیه ایران اعمال کرد که شامل کشورهای ثالث و شرکت‌های تجاری آنها نیز می‌شود. همین امر باعث کاهش مبادلات تجاری آلمان با ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *