صادرات نفت خام ایران رکورد زد – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۲۳


بنا بر اعلام شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی با وجود سقوط ارزش ریال به بالاترین رقم از زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران رسیده است.

بخش قابل توجه این صادرات مربوط به چین است. پالایشگاه‌های غیردولتی و کوچک چین به دنبال اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی هفت کشور صنعتی جهان و اتحادیه اروپا اقدام به واردات نفت ایران کردند.

اتحادیه اروپا، گروه هفت کشور صنعتی و استرالیا در آغاز دسامبر سال گذشته بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلار (۵۶،۵۲یورو) برای نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، توافق کرده بودند.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

سقف قیمت به منظور جلوگیری از “سودبری روسیه از وضعیت ملتهب بازار انرزی در نتیجه جنگ تهاجمی علیه اوکراین” تعیین شده بود. در همان زمان اعلام شد، چین و هند می‌توانند به واردات نفت روسیه ادامه دهند اما تنها با حداکثر قیمتی که اکنون تصمیم‌گیری شده است.

بیشتر بخوانید: روسیه صادرات نفت به کشورهای دارای سقف قیمت را ممنوع کرد

بر همین اساس و به دنبال اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه و احتیاط‌کاری شرکت‌های حمل و نقل در انتقال نفت این کشور، توجه چین به نفت ایران بیش از پیش جلب شد و پالایشگاه‌های غیردولتی و کوچک چین اقدام به واردات نفت از این کشور کردند.

شرکت تحلیل انرژی ورتکسا اعلام کرد، چین رکورد واردات نفت خام ایران در دسامبر ۲۰۲۲ را ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه داده‌های باز ایران، کارشناسان بر این باورند که چین هم از بحران اوکراین و هم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران سود زیادی برده است، چرا که چین با وجود تحریم‌ها، به خرید نفت خام و سایر کالاها از ایران و روسیه ادامه داده و انرژی را با قیمت کمتری نسبت به همتایان غربی خود وارد کرده است.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

البته با وجود ثبت این رکورد، واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با ادامه رکود اقتصادی و کاهش تقاضا در پی اجرای تدابیر سختگیرانه برای مهار کووید ۱۹ برای دومین سال پیاپی کاهش هم داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد، واردات نفت خام مصرف کننده نخست جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۵۰۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تن، معادل ۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه بوده که ۰.۹ درصد کمتر از سال پیش از آن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *