عرضه اولین ETF کشاورزی در بورس / ETF کشاورزی بخریم یا نه؟

به گزارش خیزش نیوز، بر اساس توضیحاتی که حامد سلطانی‌نژاد، رییس بورس کالا در مراسم پذیره‌نویسی ETF کشاورزی داده، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به‌صورت هر واحد است و واحدهای این صندوق متشکل از کالاهای کشاورزی است که در بورس کالا معامله می‌شود.
همچنین سهامداران با خرید هر واحد از این صندوق در واقع برای کالاهایی مانند پسته، زعفران، کشمش، خرما و زیره سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های کشاورزی در مرحله اول با حداقل ۱۰ میلیارد تومان و با ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری، پذیره‌نویسی می‌شود و در صورت تکمیل واحدها، دوباره سرمایه صندوق افزایش خواهد داشت.
اما با توجه به ریسک‌پذیر بودن محصولات کشاورزی آیا این صندوق ارزندگی دارد؟
محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خیزش نیوز در رابطه با اولین ETF کشاورزی گفت: این دو صندوق بر مبنای قراردادهای آتی پذیره‌نویسی شدند و سود و زیان این صندوق‌ها به قیمت آینده محصولات کشاورزی بستگی دارد. معمولا صندوق‌های ETF سود مشخصی برای سهامداران دارند و ریسک این صندوق‌ها کمتر است اما این صندوق به دلیل ریسک زیاد محصولات کشاورزی پرریسک خواهد بود و معاملات این صندوق مشابه صندوق آتی سکه است.
این کارشناس در رابطه با ارزندگی این صندوق گفت: این صندوق برای کسانی که ریسک این بازار را قبول کنند خوب است زیرا توسط متخصصین این حوزه اداره می‌شود. همچنین بر اساس توضیحات رئیس بورس کالا پشتوانه گواهی سپرده اوراق بهادار، کالایی است که در انبار وجود دارد و با استفاده از این ابزار، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی هم انجام می‌شود.
آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس خیزش نیوز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *