قدرت های اقتصادی جهان کدامند؟ بررسی ۲۵ کشور برتر جهان در حوزه اقتصاد

تولید ناخالص داخلی (GDP) برآوردی از ارزش کل کالاها و خدمات تولیدی و ارائه‌شده در داخل یک کشور در طول یک دوره مشخص، معمولاً یک سال است. تولید ناخالص داخلی معمولاً برای تخمین قدرت های اقتصادی جهان استفاده می‌شود.
میزان تولید ناخالص داخلی معمولاً با استفاده از روش مخارج اندازه‌گیری می‌شود. روشی که در آن تولید ناخالص داخلی را با جمع‌کردن هزینه‌های کالاهای مصرفی جدید، مخارج سرمایه‌گذاری جدید، مخارج دولت و ارزش خالص صادرات (صادرات منهای واردات) محاسبه می‌شود.
در بیشتر نقاط جهان، تولید ناخالص داخلی کشورها با شرایط مختلف اقتصادی در مقابل پس‌زمینه رشد اقتصادی بلندمدت در طول زمان در نوسان است. با این حال، جالب است بدانید با وجود این فراز و نشیب‌ها، اقتصادهای برتر که با تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری می‌شوند، به‌راحتی از جایگاه‌های برتر خود خارج نمی‌شوند، اما در سال ۲۰۲۰، با شروع همه‌گیری کووید-۱۹ شرایط اقتصادی بسیاری از کشورها تغییر کرده است.
به‌دلیل کاهش قیمت انرژی، کاهش توریسم، کاهش حجم تجارت و تعطیلی فروشگاه‌ها به دلیل قرنطینه، کشورها شاهد کاهش بی‌سابقه‌ای در تولید ناخالص داخلی بوده‌اند. اگرچه بسیاری از اقتصادها در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بهبودی پیدا کردند، بیشتر ۲۵ کشور برتر رشد تولید ناخالص داخلی منفی را برای سال تجربه کردند.
فهرست این مقاله
روش‌های اندازه‌گیری تولید ناخالص داخلی
در این مقاله چندین روش رایج برای اندازه‌گیری تولید ناخالص داخلی معرفی شده است که همه آن‌ها از پایگاه داده بانک جهانی استخراج شده‌اند:
۱- تولید ناخالص داخلی اسمی (Nominal) به دلار آمریکا
این روش ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین روش اندازه‌گیری و مقایسه تولید ناخالص داخلی در میان کشورها با استفاده از قیمت‌های محلی و ارزهای تبدیل شده به دلار آمریکا با استفاده از نرخ مبادله بازار ارز است. این معیاری است که برای تعیین رتبه‌بندی کشورها در لیست ۲۵ برتر استفاده شده است.
۲- تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده قدرت خرید (PPP) به دلار بین‌المللی فعلی
این یک روش جایگزین برای مقایسه تولید ناخالص داخلی اسمی بین کشورهاست. در این روش ارزها را براساس سبد کالایی که در آن کشورها خریداری می‌شوند، به‌جای نرخ مبادله ارز، تنظیم می‌کنند. با استفاده از این روش درواقع تفاوت هزینه زندگی در کشورهای مختلف نیز تعدیل و در نظر گرفته می‌شود.
۳- رشد تولید ناخالص ملی
این معیار نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی اسمی در قیمت‌ها و ارزهای محلی است که سرعت رشد اقتصاد یک کشور را به‌صورت تخمینی مشخص می‌کند.
۴- تولید ناخالص داخلی سرانه، به دلار فعلی آمریکا
این معیار تولید ناخالص داخلی اسمی تقسیم بر تعداد افراد یک کشور است. درواقع معیار تولید ناخالص داخلی سرانه، میزان تولید اقتصاد یک کشور به ازای هر نفر را اندازه‌گیری می‌کند. این معیار همچنین می‌تواند به‌عنوان یک معیار بسیار تقریبی از درآمد یا استاندارد زندگی برای افرادی که در یک کشور زندگی می‌کنند استفاده شود.
حال که با معیارهای مختلف آشنا شدید، باید بدانید که در سراسر این مقاله، اصطلاح تولید ناخالص داخلی به تولید ناخالص داخلی اسمی به دلار آمریکا اشاره دارد، مگر اینکه خلاف آن بیان شود.
قدرت های اقتصادی جهان؛ بررسی ۲۵ کشور برتر جهان در اقتصاد

ایالات‌متحده آمریکا؛ برترین کشور در میان قدرت های اقتصادی در جهان

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲۰.۸۹ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲۰.۸۹ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۳.۶%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۶۳۴۱۳.۵۱۰ دلار

اقتصاد ایالات‌متحده اولین و یکی از برترین قدرت های اقتصادی جهان است که با تولید ناخالص داخلی اسمی اندازه‌گیری می‌شود. بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی، بخش خدمات اقتصادی است که شامل امور مالی، املاک، بیمه، خدمات حرفه‌ای و تجاری و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.
ایالات‌متحده دارای اقتصاد نسبتاً باز است که سرمایه‌ گذاری تجاری و سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی را در این کشور تسهیل می‌کند. اقتصاد ایالات‌متحده در خط مقدم فناوری در بسیاری از صنایع قرار دارد، اما با تهدیدهای فزاینده‌ای به‌شکل نابرابری اقتصادی، افزایش هزینه‌های خالص مراقبت‌های بهداشتی و امنیت اجتماعی و زیرساخت‌های رو به زوال مواجه است.
چین

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱۴.۷۲ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲۴.۲۷ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: ۲.۳% ۱۵
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱۰۴۳۴.۸۱۶ دلار

کشور چین دومین تولید ناخالص داخلی اسمی جهان را از نظر دلار فعلی و بزرگ‌ترین تولید ناخالص داخلی اسمی جهان را از نظر PPP دارد. با رشد سالانه‌ای که به‌طور مداوم از ایالات‌متحده پیشی می‌گیرد، چین ممکن است در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از  قدرت های اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی در سال‌های آینده باشد. چین به‌تدریج اقتصاد خود را در چهار دهه گذشته توسعه داده است و به‌دنبال آن توسعه اقتصادی و استانداردهای زندگی بسیار بهبود یافته است. با این حال چین با چالش‌های مهمی مانند پیرشدن سریع جمعیت و تخریب شدید محیط‌زیست مواجه است.
ژاپن

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵.۰۶ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۵.۲۵ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۴.۶%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۰۱۹۳.۳۲۱ دلار

ژاپن در جایگاه سوم قدرت های اقتصادی جهان است. تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۹ از مرز ۵ تریلیون دلار عبور کرد. همکاری قوی بین دولت و صنعت و دانش فنی پیشرفته، اقتصاد تولیدی و صادرات محور ژاپن را ساخته است. بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ ژاپنی به‌عنوان شبکه‌ای از شرکت‌های به‌هم‌پیوسته به نام keiretsu سازمان‌دهی شده‌اند.
پس از دهه ۱۹۹۰ و تأثیر رکود بزرگ جهانی، ژاپن در سال‌های اخیر تحت سیاست‌های نخست‌وزیر سابق شینزو آبه شاهد رشد صعودی صنعت اقتصاد خود بوده است. با این حال، ژاپن از نظر منابع طبیعی فقیر است و به واردات انرژی وابسته است؛ به‌ویژه پس از تعطیلی عمومی صنعت انرژی هسته‌ای پس از فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱. این کشور همچنین با جمعیتی که به‌سرعت در حال پیر شدن است در حال دست و پنجه نرم کردن است.
آلمان

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۳.۸۵ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۴.۵۲ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۴.۶%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۶۲۰۸.۴۲۶ دلار

کشور آلمان در رتبه چهارم در میان قدرت‌ های اقتصادی جهان قرار گرفته است و تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳.۸۵ تریلیون دلار بوده است. آلمان همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست. آلمان صادرکننده برتر وسایل نقلیه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و سایر کالاهای تولیدی بوده و دارای نیروی کار بسیار ماهر است.
با این حال، آلمان برای رشد اقتصادی خود با چالش‌های جمعیتی مواجه است. نرخ باروری پایین آن، جایگزینی نیروی کار سالخورده را دشوارتر می‌کند و درصد بالای مهاجرت، سیستم رفاه اجتماعی آن را تحت فشار قرار می‌دهد.
انگلستان

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲.۷۶ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۳.۰۸ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۹.۷%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۱۱۲۴.۵۳۱ دلار

بریتانیا در جایگاه پنجم قدرت های اقتصادی جهان قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی ۲.۸۳ تریلیون دلاری داشت که ۹.۷ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته بود. اقتصاد بریتانیا توسط بخش بزرگ خدمات آن به‌ویژه در امور مالی، بیمه و خدمات تجاری هدایت می‌شود. روابط تجاری گسترده این کشور با قاره اروپا به دلیل قطعنامه برگزیت پس از رأی سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا (EU) بسیار پیچیده شده است؛ از ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، بریتانیا رسماً عضو اتحادیه اروپا نیست.
هند

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲.۶۶ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۸.۹۷ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۷.۳%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱۹۲۷.۷۳۷ دلار

کشور هند با تولید ناخالص داخلی ۲.۶۶ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۰، ششمین قدرت اقتصادی در جهان است که بیش از ۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. هند به‌دلیل جمعیت زیادش، کمترین تولید ناخالص داخلی سرانه را در فهرست ما دارد.

اقتصاد هند ترکیبی از کشاورزی سنتی روستایی و صنایع دستی در کنار رونق صنعت مدرن و کشاورزی مکانیزه است. هند صادرکننده عمده خدمات فناوری و برون‌سپاری تجاری است و بخش خدمات سهم بزرگی از تولید اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد.
آزادسازی اقتصاد هند از دهه ۱۹۹۰ رشد اقتصادی را تقویت کرده است، اما مقررات تجاری غیرقابل انعطاف، فساد گسترده و فقر مداوم چالش‌هایی را برای توسعه مداوم ایجاد می‌کند.
فرانسه

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲.۶۳ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۳.۱۵ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۷.۹%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۳۹۰۳۰.۴۴۲ دلار

کشور فرانسه در سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی ۲.۶۳ تریلیون دلاری داشت که آن را در رتبه هفتم در میان قدرت های اقتصادی جهان قرار داده است. گردشگری صنعت مهمی است و فرانسه هر ساله بیشترین بازدیدکننده از کشورهای خارجی را دارد. فرانسه دارای یک اقتصاد مختلط است که بسیاری از مشاغل خصوصی و نیمه‌خصوصی در طیف متنوعی از صنایع را شامل می‌شود.
با این حال، هنوز دخالت شدید دولت در بخش‌های کلیدی خاصی مانند صنایع دفاع و تولید برق وجود دارد. تعهد دولت فرانسه به مداخله اقتصادی به نفع برابری اجتماعی نیز چالش‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند، مانند بازار کار سخت با نرخ بیکاری بالا و بدهی زیاد نسبت به سایر اقتصادهای پیشرفته.
ایتالیا

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۸۹ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲.۴۹ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۸.۹%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۳۱۷۱۴.۲۴۷ دلار

هشتمین تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به ایتالیا با ۱.۸۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ است که از سال ۲۰۱۹، ۸.۹ درصد کمتر است. اقتصاد و سطح توسعه ایتالیا به‌طور قابل‌توجهی بسته به منطقه متفاوت است. درواقع در مناطق شمالی اقتصاد توسعه‌یافته‌تر و مناطق جنوبی با اقتصادی توسعه‌نیافته روبه‌روست. ایتالیا به‌دلیل بدهی عمومی بسیار بالا، سیستم قضایی ناکارآمد، سیستم بانکی ضعیف، بازار کار ناکارآمد با بیکاری مزمن جوانان، با رشد اقتصادی دائمی کندی مواجه است.
کانادا

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۶۴ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۸۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۵.۳%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۳۲۵۸.۲۵۲ دلار

کشور کانادا در سال ۲۰۲۰ دارای ۱.۶۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی بود و همین موضوع باعث قرار گرفتن این کشور در رتبه نهم قدرت های اقتصادی جهان شد. کانادا دارای صنعت استخراج انرژی توسعه‌یافته‌ای است و سومین ذخایر بزرگ نفت در جهان را دارد. کانادا همچنین دارای بخش‌های تولید و خدمات موفقی است که عمدتاً در مناطق شهری نزدیک مرز ایالات‌متحده مستقر هستند.
رابطه تجارت آزاد کانادا با ایالات‌متحده به این معناست که سالانه سه‌چهارم صادرات کانادا به بازار ایالات‌متحده تعلق می‌گیرد. روابط نزدیک کانادا با ایالات‌متحده نیز به این معناست که این کشور تا حد زیادی به موازات بزرگ‌ترین اقتصاد جهان توسعه یافته است.
کره جنوبی

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۶۴ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲.۲۴ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۰.۹%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۳۱۶۳۱.۵۵۷ دلار

کره جنوبی با تولید ناخالص داخلی ۱.۶۴ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۰، دهمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان است. اقتصاد کره جنوبی یک داستان موفقیت در قرن بیستم است؛ زیرا امروزه این کشور به‌عنوان یک اقتصاد پیشرفته و صنعتی تثبیت شده در نظر گرفته می‌شود. کره جنوبی که به دلیل استراتژی رشد مبتنی بر صادرات و تسلط شرکت‌های بزرگ تجاری خود شناخته می‌شود، در دهه‌های اخیر شبکه‌ای از توافق‌نامه‌های تجارت آزاد ایجاد کرده است که ۵۸ کشور را پوشش می‌دهد که بیش از سه‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. این شرکت تولیدکننده و صادرکننده عمده لوازم الکترونیکی، تجهیزات مخابراتی و وسایل نقلیه موتوری است. با این حال، با وجود این پیشرفت، کره جنوبی نیز اکنون با برخی از چالش‌های مشابهی مواجه است که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته دیگر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از جمله رشد کند و پیرشدن نیروی کار.
روسیه

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۴۸ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۴.۱۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۳٪
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱۰۱۲۶.۷۶۲ دلار

کشور روسیه با تولید ناخالص داخلی ۱.۴۸ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۰، یازدهمین قدرت اقتصادی در جهان بود؛ اگرچه این میزان رشد در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۳ درصد کاهش یافته بود. روسیه طی ۳۰ سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به سمت اقتصاد مبتنی بر بازار حرکت کرده است، اما مالکیت و مداخله دولت در تجارت هنوز مشاهده می‌شود. اقتصاد روسیه به‌عنوان صادرکننده پیشرو نفت و گاز و همچنین سایر مواد معدنی و فلزات، به‌شدت به نوسانات قیمت کالاهای جهانی حساس است.
برزیل

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۴۴ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۳.۱۵ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۴.۱%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۶۷۹۶.۸۶۷ دلار

برزیل با تولید ناخالص داخلی ۱.۴۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰، دوازدهمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان و بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای جنوبی است. اقتصاد متنوع برزیل طیف وسیعی از صنایع سنگین مانند تولید هواپیما و خودرو تا استخراج منابع معدنی و انرژی را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، برزیل به‌عنوان صادرکننده عمده قهوه و دانه سویا نیز شناخته می‌شود که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.
کشور برزیل در سال ۲۰۱۷ از یک رکود شدید خارج شد و در این مسیر به یک سری رسوایی‌های فساد در سطح بالا دچار شد. در پی این رویدادها، برزیل مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی عمده را با هدف مهار مخارج عمومی و بدهی، سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌های انرژی، کاهش موانع سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود شرایط بازار کار انجام داد.
استرالیا

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ در ایالات‌متحده فعلی: ۱.۳۳ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۳۴ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۰%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۱۶۹۲.۸۷۲ دلار

کشور استرالیا با تولید ناخالص داخلی ۱.۳۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ سیزدهمین قدرت اقتصادی در جهان است. استرالیا یک اقتصاد داخلی نسبتاً باز را با شبکه گسترده‌ای از ترتیبات تجارت آزاد با شرکای تجاری در سراسر حاشیه آسیا و اقیانوسیه ترکیب می‌کند. این استراتژی اقتصادی تا حد زیادی به منابع طبیعی فراوان استرالیا و صنایع صادراتی کشاورزی وابسته است. این موضوع استرالیا را نیز در برابر نوسانات تقاضای جهانی کالاها و قیمت انرژی (زغال‌سنگ و گاز طبیعی)، فلزات (سنگ آهن و طلا) و محصولات کشاورزی (محصولات گوشت گاو و گوسفند) آسیب‌پذیر کرده است.
اسپانیا

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۲۸ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۸۱ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۱۰.۸%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲۷۰۶۳.۲۷۷ دلار

اسپانیا در سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی ۱.۲۸ تریلیون دلاری داشت که آن را به چهاردهمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص داخلی تبدیل کرده است. اقتصاد اسپانیا در طول رکود بزرگ، با افزایش بیکاری بیش از ۲۵ درصد و افزایش بدهی ملی با وجود تلاش برای ریاضت مالی، به‌شدت آسیب دید. در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش تورم و هزینه‌های نیروی کار، سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش رقابت‌پذیری صادرات اسپانیا، از جمله ماشین‌آلات تولیدی و مواد غذایی، بهبود یافته است. با این حال، بی‌ثباتی سیاسی توانایی دولت برای حفظ اصلاحات بیشتر اقتصادی را مختل کرده است.
مکزیک

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۰۷ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲.۴۲ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۸.۳%
سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۸۳۲۹.۳۸۲ دلار

تولید ناخالص داخلی مکزیک در سال ۲۰۲۰ ۱.۰۷ تریلیون دلار بود که آن را به پانزدهمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان تبدیل کرد. طی سه دهه گذشته، مکزیک به‌عنوان یک اقتصاد تولیدی تحت یک سری ترتیبات تجارت آزاد با ایالات‌متحده، کانادا و ۴۴ کشور دیگر ظاهر شده است.
مکزیک در زمینه انواع صادرات، از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، وسایل نقلیه، قطعات خودرو و همچنین محصولات نفتی و کشاورزی نیز فعالیت می‌کند. تجارت بین‌المللی مواد مخدر چالشی مداوم برای توسعه مکزیک است و مستقیماً به خشونت و فساد در این کشور شدت می‌بخشد.
اندونزی

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱.۰۶ تریلیون دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۳.۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۲.۱٪
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۳۸۶۹.۶۸۷ دلار

اندونزی با تولید ناخالص داخلی ۱.۰۶ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۰  کشور شانزدهم در میان قدرت های اقتصادی جهان بود. اقتصاد اندونزی بزرگ‌ترین اقتصاد در آسیای جنوب شرقی است و عمدتاً مبتنی بر صنعت صادرات کالا است. صادرات عمده شامل زغال‌سنگ و فرآورده‌های نفتی، علاوه بر کالاهای کشاورزی مناسب برای مصارف صنعتی، مانند لاستیک و روغن نخل است.
هلند

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۹۱۳.۸۶ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۰۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۳.۸%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۲,۳۹۷.۱۹۲ دلار

هلند با تولید ناخالص داخلی ۹۱۳.۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، هفدهمین کشور قدرتمند در زمینه اقتصادی در میان قدرت های اقتصادی جهان است. کشور هلند با برخی از تولیدات صنعتی و همچنین استخراج و فرآوری نفت، مرکز حمل و نقل تجاری بزرگ است. این کشور بخش کشاورزی بسیار توسعه‌یافته‌ای دارد و دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است.
سوئیس

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۷۵۲.۲۵ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۶۱۹.۷۹ میلیارد دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۲.۴%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۸۷,۰۹۷۹۷ دلار

کشور سوئیس در سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص داخلی ۷۵۲.۲۵ میلیارد دلاری داشت که آن را به هجدهمین قدرت اقتصادی در جهان تبدیل کرد. سوئیس دارای بخش خدماتی بزرگ، از جمله خدمات مالی و بخش تولید با فناوری پیشرفته است که توسط نیروی کار بسیار ماهر کار می‌کند. نهادهای حقوقی، سیاسی و اقتصادی با کیفیت بالا و زیرساخت‌های مستحکم زمینه را برای یک اقتصاد مولد با یکی از بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان فراهم می‌کند.
ترکیه

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۷۱۹.۹۵ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۲.۳۷ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: ۱.۸%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۸۵۳۶.۴۱۰۲ دلار

کشور ترکیه با تولید ناخالص داخلی ۷۱۹.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، رتبه نوزدهم در میان قدرت های اقتصادی جهان است. ترکیه دارای یک اقتصاد کاملاً باز است و بخش‌های صنعتی و خدماتی بزرگی دارد. صنایع عمده نیز شامل الکترونیک، پتروشیمی و تولید خودروست. آشفتگی سیاسی و دخالت در درگیری‌های مسلحانه منطقه‌ای منجر به بی‌ثباتی بازار مالی و ارز و اطمینان‌نداشتن درباره آینده اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر شده است.
عربستان سعودی

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۷۰۰.۱۲ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۶۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۴.۱%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۲۰۱۱۰.۳۱۰۷ دلار

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ با تولید ناخالص داخلی ۷۰۰.۱۲ میلیارد دلاری به رتبه بیستم در بین قدرت های اقتصادی جهان تبدیل شد. اقتصاد عربستان به‌شدت بر پایه نفت استوار بوده و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است. دولت عربستان سعودی بسیاری از صنایع بزرگ این کشور را از طریق شرکت نفتی خود، آرامکو، در اختیار دارد و اداره می‌کند.
با این حال، با توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی جهانی که سبب افزایش علاقه به توسعه منابع انرژی غیر فسیلی شده است، عربستان سعودی به‌دنبال تنوع‌بخشیدن به اقتصاد خود از طریق تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر در مراقبت‌های بهداشتی و سایر صنایع خدماتی است. همچنین دولت عربستان سعودی شروع به خصوصی‌سازی حداقل بخشی از آرامکو و در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه اولیه عمومی (IPO) را برای این شرکت آغاز کرده است.
لهستان

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۹۶.۶۲ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۳ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۲.۵%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۱۵۷۲۱۱۱۳ دلار

لهستان با تولید ناخالص داخلی ۵۹۶.۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، بیست و یکمین قدرت اقتصادی در جهان است. صنایع سنگین از جمله تولید آهن و فولاد، ماشین‌سازی، کشتی‌سازی و استخراج زغال‌سنگ بخش مهمی از اقتصاد لهستان است. فضای مناسب تجاری و سیاست‌های کلان اقتصادی مناسب لهستان به این کشور اجازه داد تا تنها کشور اتحادیه اروپا باشد که از رکود اقتصادی پس از بحران مالی ۲۰۰۸ در امان باقی بماند. با این حال، ساختارهای قانونی و نظارتی ناکارآمد و جمعیت سالخورده چالش‌هایی برای رشد مداوم لهستان در آینده هستند.
سوئد

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۴۱.۲۲ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۵۶۸.۷۱ میلیارد دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۲.۹%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۲۲۷۴.۴۱۱۸ دلار

کشور سوئد با تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰ ۵۴۱.۲۲ میلیارد دلار، کشور بیست و دوم در میان قدرت های اقتصادی جهان است. سوئد کشوری با اقتصاد رقابتی، استاندارد زندگی بالا و ترکیبی از سرمایه‌گذاری آزاد در کنار یک دولت رفاه اجتماعی سخاوتمندانه است. اقتصاد تولیدی این کشور به‌شدت به صادرات خارجی از جمله ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری و مخابرات متکی است. این کشور پذیرای تعداد زیادی مهاجر جدید بوده است؛ بنابراین با ادغام آن‌ها در جامعه این کشور و بازار کار آن با یک چالش کوتاه‌مدت تا میان‌مدت مواجه است.
بلژیک

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۲۱.۸۶ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۶۰۸.۱۵ میلیارد دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۵.۷%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۵,۱۵۹.۳۱۲۳ دلار

تولید ناخالص داخلی بلژیک در سال ۲۰۲۰ ۵۲۱.۸۶ میلیارد دلار بود که آن را به بیست و سومین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان تبدیل کرده است. بلژیک یک مرکز تجاری و حمل و نقل است که دارای اقتصاد متنوعی با ترکیبی از خدمات، تولید و صنعت با فناوری پیشرفته است.
بلژیک به‌دلیل ادغام عمیق با دیگر اقتصادهای اروپا، نسبت به نوسانات در عملکرد کلی اقتصادی همسایگان خود بسیار حساس است. همچنین با بدهی عمومی بالایی نسبت به تولید ناخالص داخلی خود مواجه است که می‌تواند مانعی برای رشد این کشور باشد.
تایلند

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۵۰۱.۶۴ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۱.۲۷ تریلیون دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۶.۱%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۷,۱۸۶.۹۱۲۸ دلار

تایلند با تولید ناخالص داخلی ۵۰۱.۶۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، بیست و چهارمین کشور در میان قدرت های اقتصادی جهان است. اقتصاد تایلند علاوه بر سیاست‌های طرف‌دار سرمایه‌گذاری، از زیرساخت‌های باکیفیت نسبتاً بالایی برخوردار است. تایلند به‌شدت به صادرات وابسته است که حدود دو سوم تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. عمده صادرات آن شامل الکترونیک، محصولات کشاورزی، وسایل نقلیه موتوری و قطعات و محصولات غذایی است. تایلند همچنین دارای صنعت گردشگری بین‌المللی قابل‌توجهی است. بخش کشاورزی آن تقریباً ۱۰٪ اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد.
اتریش

تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۰۲۰ به دلار آمریکا فعلی: ۴۳۳.۲۶ میلیارد دلار
GDP تعدیل‌شده ۲۰۲۰ به دلار بین‌المللی فعلی: ۴۹۶.۲۳ میلیارد دلار
رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰: -۶.۷%
تولید ناخالص داخلی اسمی سرانه ۲۰۲۰ به دلار آمریکا: ۴۸۵۸۶.۸۱۳۳ دلار

اتریش دارای یک اقتصاد بازار توسعه یافته با نیروی کار ماهر و استاندارد زندگی بالاست که دارای بخش وسیع در خدمات، صنعت و کشاورزی کوچک هر چند بسیار توسعه یافته است. این کشور دارای روابط نزدیک با سایر اقتصادهای اتحادیه اروپا و همچنین ایالات‌متحده، سومین شریک تجاری بزرگ آن است.
سخن پایانی
در این محتوا به ۲۵ اقتصاد برتر جهان اشاره کردیم که هریک تحت تأثیر همه‌گیری کرونا طی سه سال گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین چالش‌های قدرت‌ های اقتصادی جهان، افزایش سن نیروی کار است. چالشی که صنایع و بخش‌های خدماتی این کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *