معاملات نقدی بالاتر از ۱۰ هزار یورو در اروپا “ناممکن می‌شود” – DW – ۱۴۰۱/۹/۱۷


روز چهارشنبه ۸ دسامبر کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند به منظور مبارزه با “پولشویی و تامین مالی تروریسم” برای معامله با پول نقد سقف ۱۰ هزار یورویی تعیین کنند. این بدان معناست که در صورت تصویب، دیگر در هیچ کشور اروپایی نمی‌توان برای معاملات بیش از ۱۰ هزار یورو از پول نقد استفاده کرد.

وزیر دارایی جمهوری چک که سرپرستی این مذاکرات را در شورای اروپا بر عهده دارد گفت: «معالات نقدی بالاتر از ۱۰ هزار یورو در اروپا غیرممکن می‌شود.»

علاوه بر این، محدودیت‌هایی برای رمزارزها مانند بیت‌کوین نیز در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: آلمانی‌ها همچنان پرداخت با پول نقد را ترجیح می‌دهند

قبل از مذاکره کشورها و نمایندگان مجلس‌ها در باره این موضوع، نخست پارلمان اروپا باید در این زمینه موضع‌گیری کند.

آلمان مخالف تعیین سقف برای معاملات است و تا کنون تنها کشور اروپایی بوده که انجام معامله با پول نقد در آن هیچ محدودیتی ندارد. کریستیان لیندنر وزیر دارایی آلمان از حزب دمکرات‌ آزاد اوایل هفته گفته بود، معامله با پول نقد محافظت از داده‌های شخصی است. علیرغم مخالفت آلمان اما احتمالا این بسته پیشنهادی تصویب می‌شود.

محدودیت‌های تازه برای معامله با بیت‌کوین

در بسته توافق جدید، مقررات تازه‌ای نیز برای ارائه دهندگان رمزارز در نظر گرفته شده و آنها باید اطلاعات مشتریان‌شان را برسی کنند. کشورهای اتحادیه اروپا همچنین خواسته‌اند تا این بررسی برای معاملات از هزار یورو به بالا صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: بحران کرونا کنار گذاشتن پول نقد در اروپا را شتاب داده است

همچنین برای تراکنش‌های فرامرزی باید الزامات ویژه‌ای وجود داشته باشد. وزیر دارایی چک گفته است: «از این پس بسیار سخت خواهد شد که خرید و فروش بیت‌کوین و رمزارز به صورت ناشناس انجام پذیرد.»

همچنین کسانی که فلزات قیمتی، سنگ، جواهر، ساعت‌های قیمتی و تولیدات هنری معامله می‌کنند نیز باید منتظر مقررات سختگیرانه‌تری باشند.

بخشی از پیشنهادات کمیسیون اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی در سال ۲۰۲۱، ایجاد یک آژانس جدید مبارزه با پولشویی بود. در این باره نیز دولت‌های اروپایی به توافق رسیدند. تنها مشخص نشد که این آژانس کجا باید تاسیس شود. دولت آلمان اعلام آمادگی کرده که این نهاد جدید در فرانکفورت تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *