معامله ″تاریخی″ قطر با شرکت بوئینگ در پی تنش با ایرباس | اقتصاد | DW


شرکت هواپیماسازی بوئینگ كه با بحران دست و پنجه نرم می‌کند، با بخت و اقبالی بزرگ روبرو شده است. خطوط هواپیمایی قطر قراردادی را برای خرید مدل‌های مختلف هواپیمای مسافربری و باربری با این شرکت، در واشنگتن امضا کرده است. قرار است بوئینگ ۳۴ فروند هواپیمای باربری “۷۷۷ ایکس” را به قطر تحویل دهد؛ البته با این احتمال که شاید در آینده ۱۶ فروند دیگر هم از این مدل به ترابری قطر فروخته شود. دو فروند از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ نیز در قرارداد خرید وجود دارند. افزون بر این، توافق اولیه برای خرید ۲۵ فروند بوئینگ “۷۳۷ ماکس” که برای سفرهایی با برد متوسط طراحی شده‌، به دست آمده است. خرید ۲۵ فروند دیگر هم از این مدل در قرارداد ذکر شده است. پرواز این مدل هواپیما پس از دو حادثه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جهان متوقف شد. ارزش این معامله به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که البته خریدار تخفیف قابل توجهی از کنسرن هواپیماسازی آمریکایی دریافت خواهد کرد. فرارداد میان قطر و بوئینگ در واشنگتن به امضا رسید “معامله تاریخی” خبر این معامله بزرگ اقتصادی روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه همزمان با سفر شیخ تمیم بن حامد الثانی امیر قطر به واشنگتن اعلام شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای امضای قرارداد حاضر نشد اما جینا رایموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده شکوفایی روابط تجاری بین قطر و آمریکا را ستود و این قرارداد را “معامله تاریخی مهمی   ” خواند. به لحاظ مالی، این بزرگترین قراردادی است که شرکت بوئینگ صرفا از یک مشتری دریافت می‌کند. تنش با ایرباس خطوط هواپیمایی قطر در حالی با بوئینگ قرارداد بسته است که اخیرا با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس به خاطر نقص در جدار بیرونی هواپیماها دچار تنش شده است. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید خطوط هواپیمایی قطر دسامبر سال گذشته شکایتی را علیه ایرباس به خاطر نقص لاک بدنه هواپیماهای مسافربری مدل “A ۳۵۰” به دادگاهی در لندن تحویل داد. در مقابل شرکت ایرباس نیز قرارداد تحویل هواپیماهای جدید “A ۳۲۱” با این مشتری‌اش لغو کرد.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی نمایشگاه هوایی دبی از سال ۱۹۸۹ هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. نمایشگاه امسال در روزهای یکشنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه هوایی دبی هواپیماها و بالگردهای تجاری و نظامی، جت‌های خصوصی و دیگر تجهیزات نظامی در ۱۲۰۰ غرفه به نمایش درآمدند.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی در طول برگزاری نمایشگاه گروه‌های اکروجت از کشورهای مختلف برنامه‌های نمایشی برگزار کردند. تصویر: نمایشی از گروه اکروجت “شوالیه‌های روسی” در نمایشگاه هوایی دبی.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی ایرباس قراردادهای چند میلیاردی در این نمایشگاه به امضا رساند، از جمله فروش ۲۵۵ فروند هواپیمای “آ۳۲۱ نئو” به خطوط هوایی مجارستان، مکزیک، آمریکا و آفریقای جنوبی. ایرباس همچنین قرارداد فروش ۱۱۱ فروند ایرباس آ۳۵۰ باربری با یکی از بزرگترین شرکت‌های لیزینگ آمریکا ALC” به امضا رساند. تصویری از پرواز مدل آ ۳۵۰ مسافربری در نمایشگاه دبی.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی در رقابت با ایرباس و بوئینگ، روسیه هواپیمای تجاری ایرکوت “ام سی ۲۱” مدل ۳۱۰ را ارائه کرد. مدل‌ ۳۰۰ این هواپیما که در سال ۲۰۱۷ اولین پرواز خود را انجام داد، بیشتر توسط شرکت‌های هواپیمایی روسی سفارش داده شده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی پس از ناکامی‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس قرار بود اولین سری بوئینگ ۷۷۷ ایکس در سال جاری به لوفت‌هانزا تحویل داده شود، اما هنوز زمان تحویل این هواپیما نامعلوم است. تصویری از پرواز بوئینگ ۷۷۷ ایکس در نمایشگاه دبی. گفته می‌شود این هواپیما ۳۴۰ پرواز آزمایشی به مدت ۸۰۰ ساعت را پشت سرگذاشته است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی گرچه بازدیدکنندگان از نمایشگاه هوایی دبی بیشتر مرد هستند، اما میرا رسنیک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت منطقه‌ای است و بر هزینه میلیاردها دلار بودجه نظامی و امنیتی نظارت دارد. او در مورد فروش ۵۰ فروند جنگنده اف – ۳۵ به امارات گفت: «ما در حال مذاکره با اماراتی‌ها هستیم تا نسبت به یک توافق بدون ابهام در مورد اقدامات و تعهدات آنها، چه پیش و چه پس از تحویل جنگنده‌ها اطمینان حاصل کنیم.»
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی غرفه اسرائیل در نمایشگاه هوایی دبی. حضور اسرائیل پس از توافق عادی‌سازی روابط اسرائيل و امارات صورت گرفته است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی روسیه در نمایشگاه امسال در دبی حضور چشمگیری داشت. عکسی از بالگرد تهاجمی ام آی – ۲۸ روسی با تجهیزات آن. این هلی‌کوپتر برای مقابله با اهداف زمینی ساخته شده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی یکی از دیگر جذابیت‌های نمایشگاه دبی، سوخو – ۷۵ “کیش و مات” روسی بود. این هواپیما از جنگنده‌های نسل پنجم و پنهان‌کار محسوب می‌شود که برای مصارف صادراتی ساخته شده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی پهپاد روسی اوریون در نمایشگاه دبی؛ در اوایل سال جاری از این پهپاد برای نخستین بار در سوریه استفاده شد. پهپاد اوریون نخستین پهپاد روسی از طبقه بندی MALE (میان و دور پرواز) است که به سیستم‌های ماهواره‌ای و هومینگ لیزری مجهز شده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی ژائر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل نیز در نمایشگاه هوایی دبی حضور یافت. صنایع هوایی برزیل، هواپیمای باری امبرائر کی سی – ۳۹۰ را ارائه کرده است. این هواپیما در روز سوم فوریه سال ۲۰۱۵ اولین پرواز خود را انجام داد و از روز ۴ سپتامبر سال ۲۰۱۹ به خدمت گرفته شده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی پرواز نمایشی جنگنده رافال ساخت شرکت فرانسوی داسو در نمایشگاه هوایی دبی. این شرکت فرانسوی یکی از غول‌های صنایع نظامی با بیش از ۱۱ هزار کارمند و فروش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۹ بوده است.
گزارشی تصویری از تازه‌ترین‌های صنعت هوانوردی در نمایشگاه هوایی دبی البته ایرباس با هواپیمای ACJ320 یک جت خصوصی بسیار لوکس جدید هم در نمایشگاه دبی ارائه کرد که دوش و حمام درون هواپیما طلاکاری شده است. نویسنده: محمود صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *