معرفی ۱۵ مستند برتر در حوزه بورس، ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی

استیو بِرنز (Steve Burns) یکی از معامله‌گران برجسته و کارکشته‌ای است که سال ۱۹۹۳ وارد دنیای سرمایه‌گذاری شد و در سال ۲۰۱۱ وب‌سایت آموزشی «newtraderu.com» را با محوریت اصول معامله‌گری بنیان گذاشت. او در مطلبی که اخیراً در این وب‌سایت منتشر کرده است، برخی از بهترین مستندهای مرتبط با اقتصاد و امور مالی را که طی ۱۵ سال گذشته تماشا کرده است معرفی می‌کند. به عقیدهٔ او، تماشای مستندهای مطرح مرتبط با امور مالی و معامله‌گری می‌تواند هم آموزنده و هم سرگرم‌کننده باشد. برخی از مواردی که برنز پیشنهاد می‌کند، قدیمی‌تر هستند و برخی جدیدتر. اما به عقیده بِرنز، همگی آنها اطلاعات مالی فوق‌العاده‌ و جذابی به بیننده ارائه می‌کنند. بِرنز شبکه‌های پخش فیلم و ویدئو، همچون یوتیوب و نتفلیکس را برای پیداکردن نسخه‌ای از این مستندها پیشنهاد می‌کند. در ادامه، فهرست این مستندها را با توضیحی کوتاه از بِرنز خواهید خواند.
۱. معامله‌گر (Trader): یکی از مستندهای موردعلاقهٔ من است، البته اگر بتوانید آن را پیدا کنید. موضوع این مستند، پال تودور جونز (Paul Tudor Jones) است که ظاهراً حقوق این مستند را خریداری کرده است و به دانشجویان خود می‌گوید آن را در وب‌سایت‌های مختلف ردیابی و خواستار حذف فایل این فیلم شوند. مستند «معامله‌گر» میلیاردر مشهور پال تودور جونز را در حال انجام معاملات و مدیریت صندوق پوشش ریسک خود در سال ۱۹۸۷ نشان می‌دهد و سقوط بازاری را پیش‌بینی می‌کند که جونز بعداً توانست تنها در یک روزِ آن، ۱۰۰ درصد سود به دست آورد. این مستند گَنجی تاریخی محسوب می‌شود.
۲. فیلم دنبال‌کردن روند از مایکل کووِل: ورشکسته (Michael Covel’s Trend Following Film: Broke): این مستند با نگاهی به حباب دات کام و بحران مالی سال ۲۰۰۸، نشان می‌دهد که چه عواملی باعث ایجاد چرخه افول و سقوط می‌شوند. مهم‌تر از همه، این مستند اصول دنبال‌کردن روند در معاملات بلندمدت را بررسی می‌کند.
۳. انرون: زیرک‌ترین افراد در اتاق (Enron: The Smartest Guys in the Room): این مستند فساد اقتصادی در شرکت اِنرون و فرهنگ کلاه‌برداری‌های مالی را مورد بحث قرار می‌دهد و سقوط انرون در سال ۲۰۰۱ را بررسی می‌کند. این اتفاق به محاکمهٔ چند نفر از مدیران ارشد انرون شد.
انرون: زیرک‌ترین افراد در اتاق
۴. ۲۵ میلیون پوند (۲۵ Million Pound): این مستند روایت‌گر داستان نیک لیسون (Nick Leeson)، معامله‌گر جسور و سرکشی است که با انجام معاملات مکرر غیرقانونی که همگی با شکست روبرو می‌شدند، بانک معتبر و قدیمی برینگز (Barings) را به ورشکستگی کشاند.
۵. شرط‌بندی روی صفر (Betting on Zero): مستند «شرط‌بندی روی صفر» دنیای پیچیده هربالایف (Herbalife)، شرکت بین‌المللی محصولات غذایی را بررسی می‌کند که متهم به اجرای طرح هرمی شد و به اقدام سرمایه‌گذار بزرگ بیل آکمن (Bill Ackman) می‌پردازد که سهام این شرکت را در مقیاس کلان شورت کرد.
۶. خیانت (Inside Job): مستندی که علل و عواقب بحران مالی سال ۲۰۰۸ را بررسی می‌کند. چالرز فرگوسن (Charles Ferguson)، کارگردان این مستند می‌گوید که خیانت فیلمی دربارهٔ فساد سیستماتیکِ ایجادشده توسط صنعت خدمات مالی در ایالات متحده و تبعات ناشی از این فساد سیستماتیک است.
خیانت
۷. بانکداری بیت کوین (Banking on Bitcoin): این فیلم روایتی از داستان بیت کوین است. در این مستند، آرمان‌شهر بیت کوین با سرمایه‌داری جریان اصلی فعلی مقایسه شده است. این فیلم نشان می‌دهد که بیت کوین چگونه زندگی ما را متحول خواهد کرد.
۸. اقتصاد و مشوق‌ها (Freakonomics): این فیلم با ایجاد ارتباط بین داده‌ها و رفتارها و نشان‌دادن نتایج جالب و غیرمنتظره، اقتصاد را به‌شکلی جذاب توضیح می‌دهد. درواقع، این مستند مطالعه‌ای جالب در مورد پیامدهای ناخواسته اتفاقات مختلف و اقتصاد رفتاری است.
۹. خیزش پول (The Ascent of Money): «خیزش پول» تاریخچهٔ کاملی است از پول و امور مالی که طی سفری بسیار آموزنده، از شهر باستانی بابِل شروع می‌شود و با بحران مالی ۲۰۰۸ پایان می‌پذیرد.
۱۰. رونق، رکود، رونق (Boom Bust Boom): این مستند نقاط ضعف و قوت اقتصاد ایالات متحده را بررسی می‌کند. رونق، رکود، رونق یکی از بهترین مستندها دربارهٔ تاریخچهٔ حباب‌های سفته‌بازانهٔ تاریخ است.
رونق، رکود، رونق۱۱. هنک: ۵ سال از لبه پرتگاه (Hank: ۵ Years from the Brink): این مستند توضیح می‌دهد که چگونه هنک پالسون (Hank Paulson)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در سال ۲۰۰۸، مرحله‌به‌مرحله کمک مالی یک تریلیون دلاری سیستم بانکی را به مرحله اجرا درآورد.
۱۲. تالار بورس (The Pit): مستند «تالار بورس» که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد، نگاهی نزدیک و شخصی به معامله‌گرانی دارد که بیش از ده سال پیش و هنگامی‌ معامله می‌کردند که معامله‌گری بدون اینترنت و در تالارهای بورس انجام می‌شد.
۱۳. پول کثیف (Dirty Money): این مجموعه مستند پشت‌صحنه شرکت‌هایی را بررسی می‌کند که برپایهٔ دروغ و رسوایی بنا شده‌اند و راوی داستان‌هایی از طمع و فساد در اقتصاد است. «پول کثیف» قسمت‌های بسیاری در مورد موضوعات مختلف دارد.
۱۴. استیو جابز: مردی در ماشین (Steve Jobs: Man in the Machine): این مستند زندگی شخصی و خصوصی مدیرعامل فقید شرکت اپل، استیو جابز را به تصویر می‌کشد.
استیو جابز: مردی در ماشین۱۵. پیش‌بینی توسط اعداد (Prediction by the Numbers): این مستند کندوکاوی است در اینکه پیش‌بینی‌ها چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند و آمار و الگوریتم‌ها تا چه اندازه قابل‌اعتماد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *