نتایج یک تحقیق: خسارت ۳۵۰ میلیارد یورویی کرونا به اقتصاد آلمان | آلمان | DW


نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که پیامدهای همه‌گیری کرونا طی دو سال گذشته ۳۵۰ میلیارد یورو هزینه بر اقتصاد آلمان وارد کرده است. برآوردهای ”موسسه اقتصاد آلمان” (IW) در سالگرد شیوع پاندمی کرونا در آلمان حاکی از آن است که بخش بزرگی از این هزینه سنگین، به دلیل کاهش مصرف است. دلیل دیگر در این زمینه، کاهش سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها است. این موسسه می‌گوید در سه ماه نخست سال میلادی جاری نیز ممکن است ۵۰ میلیارد یورو هزینه بیشتر به اقتصاد آلمان وارد شود. اقتصاددانان انتظار دارند که بهبود این شرایط سال‌ها طول بکشد. خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید بر اساس یافته‌های این تحقیق، در آغاز پاندمی، قوانین مربوط به قرنطینه به بروز مشکلاتی در فرآیندهای تولید و ارسال در داخل و خارج از کشور منجر شد. همچنین، با محدود شدن گزینه‌های مصرف و محتاط شدن مشتریان، هزینه‌های بیشتری بر اقتصاد آلمان وارد شد. از سوی دیگر، تجارت با سایر کشورها نیز کاهش یافت. در نتیجه این شرایط و به طور کلی، در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، تولید ناخالص داخلی آلمان نسبت به سال پیش از آن، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد. مشکلات در زنجیره تولید در سال دوم پاندمی، بسیار حیاتی بودند؛ کمبود قطعات بویژه برای صنعت خودروسازی دردسرساز شد. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید محققان ”موسسه اقتصاد آلمان” می‌گویند که کم کردن هزینه‌های دولت و همچنین صادرات می‌توانست حداقل تاحدودی به اقتصاد آلمان کمک کند اما با توجه به روند رشد کم کنونی پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده نیز ضرر و زیان ادامه داشته باشد. مایکل گروملینگ، اقتصاددان در موسسه اقتصاد آلمان می‌گوید: «با این وجود، سویه جدید اومیکرون نیز دلیلی برای امیدواری در خودش دارد: اگر امسال وارد فاز اندمیک (بومی) شویم، همه چیز باید دوباره شروع شود». اندمی مرحله‌ای است که در آن ویروس تضعیف و بومی شده و مانند ویروس آنفولانزا وجود دارد اما قدرت سرایت و کشندگی آن کاهش یافته است. به گفته این اقتصاددان، پس از آن به چند سال رشد اقتصادی قوی نیاز است تا هزینه‌های سنگین ناشی از کرونا، جبران شوند.  
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است جف بزوس ثروت جف یزوس، صاحب شرکت آمازون روز به روز بیشتر می‌شود. او پیش از همه‌گیری کرونا ثروتمند‌ترین مرد جهان بود، اما با توجه به افزایش معاملات این شرکت پس از آغاز پاندمی کرونا، میزان ثروت بیزوس جهشی تازه داشته است. طبق آخرین گزارش نشریه فوربس میزان دارایی جف بزوس در حال حاضر بر ۱۶۰ میلیارد یورو بالغ می‌شود.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است جف بیزوس و آمازون طبق آخرین آماری که منتشر شده، شرکت آمازون توانست تنها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حجم معاملات خود را ۳۷ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش دهد و به بیش از ۹۶ میلیارد دلار برساند. با توجه به ادامه محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا انتظار می‌رود که این روند صعودی ادامه یابد.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است ایلان ماسک نشریه اقتصادی بلومبرگ در ماه نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که ایلان ماسک، بنیانگذار خودروسازی تسلا از لحاظ میزان ثروت از بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت نیز سبقت گرفته است. میزان دارایی ماسک در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است ایلان ماسک و تسلا ارزش سهام شرکت تسلا در بازارهای بورس جهان در ماه‌های اخیر پیوسته رو به افزایش بوده و این روند سبب شده که میزان دارایی ایلان ماسک نیز روز به روز بیشتر شود. در طی ۱۲ ماه گذشته بر ارزش سهام شرکت تسلا ۶۷۵ درصد افزوده شده است. ارزش شرکت تسلا در بازارهای بورس ۵۰۰ میلیارد دلار است. گر چه تسلا به نسبت دیگر خودروسازان تولید کمتری دارد، اما سهام آن باارزش‌ترین سهامی است که در بازار معامله می‌شود.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است اریک یوآن در دوران همه‌گیری کرونا شیوه و مختصات کار و اشتغال نیز به شدت دگرگون شده و بسیاری‌ها سرگرم دورکاری و کار از منزل هستند. شرکت زوم و مدیر عامل آن، اریک یوان (تصویر) در پاندمی کرونا جهشی باورنکردنی را تجربه کردند. طبق ارزیابی‌ کارشناسان میزان دارایی اریک یوان در عرض همین مدت کوتاه به ۱۶ میلیارد یورو افزایش یافته است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است اریک یوان و زوم زوم برای ارتباط تلفنی، دورکاری، کنفرانس‌های مطبوعاتی، جلسه‌های کوچک و بزرگ و آموزش از راه دور و روابط اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران روزانه زوم از ۱۰ میلیون در دسامبر ۲۰۱۹ به ۲۰۰ میلیون نفر در ماه مارس ۲۰۲۰ رسیدند.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است جان فولی از جمله بخش‌هایی که در پی همه‌گیری کرونا ضربه‌ خورده‌اند، باشگاه‌های ورزشی، بدن‌سازی و فعالیت‌های بدنی بوده‌اند. این وضعیت اما جایگاه شرکت پلوتون را محکم کرد که توسط جان فولی (تصویر) بنیانگذاری شده است. این شرکت به مشترکان خود این امکان را می‌دهند که با استفاده از دستگاه‌ها و برنامه‌هایی ویژه فعالیت‌های ورزشی مورد نظر خود را در خانه انجام دهند. جان فولی در عرض چند ماه به یک میلیاردر بدل شده است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است جان فوتلی و پلوتون شرکت پلوتون که در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد، در شروع کار سخت در تلاش جلب مشترک بود، اما در دوران همه‌گیری کرونا که فعالیت‌های اکثر باشگاهای ورزشی محدود یا متوقف شده است، روز به روز به شمار مشترکان این شرکت افزوده می‌شود و ارزش سهام آن نیز پیوسته رو به افزایش است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است توبیاس لوتکه توبیاس لوتکه (تصویر) از بنیانگذاران شرکت شاپ‌فای (Shopfiy) است. او که متولد شهر کوبلنز در آلمان است، در سال ۲۰۰۲ به کانادا مهاجرت کرد و طرح و ایده‌ای را که در ذهن داشت، در یک گاراژ عملی ساخت. شاپ‌فای یک پلت فرم تجارت الکترونیک است که بازرگانان و تاجران با کمک آن می‌توانند فروشگاه‌های آنلاین خود را طراحی و راه‌اندازی کنند.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است توبیاس لوتکه و شاپ‌فای شاپ‌فای که مقر آن در اوتاوا است، اکنون با‌ارزش‌ترین شرکت کانادا محسوب می‌شود. ارزش سهام این شاپ‌فای در بازارهای بورس از ماه مارس تا کنون دو برابر شده است. نشریه فوربس میزان دارایی توبیاس لوتکه را هفت و نیم میلیارد یورو برآورد می‌کند. طبق ارزیابی کارشناسان بورس ارزش شاپ‌فای در پی همه‌گیری کرونا به ۱۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است اوگور شاهین اوگور شاهین، پزشک و پژوهشگر در رشته ایمنی‌شناسی و سرطان‌شناسی در شرکت بایون‌تک (Biontech) در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، زمانی که پاندمی کرونا هنوز دامن اروپا را نگرفته بود، تلاش برای تولید واکسن کرونا را آغاز کرد. به توجه به موفقیت‌هایی که این شرکت در هفته‌های اخیر در زمنیه‌ تولید و عرضه واکسن کرونا کسب کرده، میزان دارایی اوگور شاهین نیز افزایش چشمگیر داشته است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است اوگور شاهین و بایون‌تک طبق ارزیابی کارشناسان ارزش سهام بایون‌تک که در اختیار اوگور شاهین است، بر بیش از ۲ میلیارد یورو بالغ می‌شود. بایون‌تک که با شرکت فایزر همکاری دارد، برای تامین ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای اتحادیه اروپا، ۳۰ میلیون دوز برای بریتانیا، ۱۰۰ میلیون دوز برای ایالات متحده و ۱۲۰ میلیون دوز برای ژاپن قراردادی کلان امضا کرده است.
آنها که همه‌گیری کرونا بازارشان را داغ کرده است باز هم آمازون افزایش حجم معاملات شرکت آمازون تنها جف بزوس را ثروتمند‌تر نکرده، بلکه بر ثروت مک‌کنزی اسکات، همسر سابق او نیز افزوده است. با توجه به بازار پررونق شرکت آمازون میزان ثروت مک‌کنزی اسکات به حدود ۶۰ میلیارد دلار افزایش یافته و او در صدر رده‌بندی ثروتمندترین زنان جهان قرار گرفته است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *