واردات نفت ترکیه از روسیه دوبرابر شده است – DW – ۱۴۰۱/۵/۳۱


بر پایه آمار منتشرشده از سوی رفینیتو (Refinitiv) شرکت آمریکایی که در زمینه پردازش و تحلیل آمار اقتصادی فعالیت می‌کند، صادرات نفت روسیه به ترکیه در سال جاری بیش از دو برابر افزایش یافته است. طبق این آمار، واردات نفت روسیه به ترکیه در سال جاری میلادی به طور میانگین بیش از دویست هزار بشکه در روز بوده است.

این در حالی است که متوسط میزان واردات در مدت مشابه سال قبل تنها ۹۸ هزار بشکه در روز بود.

ترکیه تاکنون از تحریم روسیه به دلیل جنگ تهاجمی علیه اوکراین با این استدلال که به منابع انرژی روسیه وابسته است، خودداری کرده است.

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه اوایل ماه اوت با یکدیگر دیدار کردند و بر سر تقویت همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر به توافق رسیدند.

بیشتر بخوانید: ترکیه برنده و ایران بازنده اقتصادی بازار سوریه و روسیه 

بر پایه آمار منتشرشده از سوی رفینیتو، پالایشگاه‌های مهم ترکیه به‌ویژه خرید گریدهای نفتی اورال و نفت سبک سیبری را در سال جاری افزایش و در این بازه زمانی خرید نفت دریای شمال، عراق و غرب آفریقا را کاهش داده‌اند.

نفت روسیه در حال حاضر بسیار ارزان‌تر از نفت دریای شمال یا عراق عرضه می‌شود. روسیه پس از آمریکا و عربستان سعودی سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

بهای یک بشکه (۱۵۹ لیتر) برنت دریای شمال در حال حاضر حدود ۹۶ دلار است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه جاری پیش‌بینی خود را اصلاح کرد و انتظار دارد که فروش نفت روسیه در سال جاری افزایش یابد.

تخمین‌ پیشین این آژانس از کاهش شدیدتری در بخش عرضه نفت روسیه حکایت می‌کرد.

بیشتر بخوانید: چرا صادرات گاز ایران به ترکیه قطع شد

در حال حاضر افزایش استفاده از نفت در تولید برق و همچنین سوئیچ از گاز به نفت باعث افزایش تقاضا برای این کالا شده است.

در گزارش رفینیتو همچنین آمده است، هرچند صادرات نفت خام و دیگر تولیدات نفتی به اروپا، آمریکا، ژاپن و کره از روسیه از آغاز جنگ تا کنون کاهش یافته اما تغییر مسیر و افزایش صادرات به هند و چین و ترکیه و دیگر کشورها و همچنین بالارفتن تقاضای داخلی در روسیه، این ضرر را جبران کرده است.

بر پایه اطلاعات مؤسسه پژوهشی مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، ترکیه پس از چین، هلند و آلمان بزرگترین واردکننده گاز از روسیه به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *