وزیر دارایی بریتانیا از تصمیم‌های بسیار سخت اقتصادی خبر داد – DW – ۱۴۰۱/۷/۲۳


درست یک روز بعد از برکناری کوازی کوارتنگ، وزیر دارایی پیشین بریتانیا جانشین او از افزایش برخی مالیات‌ها خبر داد.

جرمی هانت به اسکای نیوز گفت: «برخی مالیات‌ها، آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چنان که مردم می‌خواهند، به‌سرعت تخفیف نمی‌‌یابند و برخی مالیات‌ها نیز افزایش خواهند یافت.»

او با اشاره به ضرورت ثبات‌ بخشیدن به بریتانیا و بازارهای مالی گفت که دولت ناگزیر به اتخاذ “تصمیم‌هایی بسیار سخت است.”

هانت همچنین وعده داد که آشفتگی را از بازارها زدوده و اطمینان و پیش‌بینی پذیری را به امور مالی برگرداند.

او با حمایت از سیاست رشد اقتصادی نخست‌وزیر گفت، تلاش می‌کند به خانواده‌ها و کسب‌وکارها فشار کم‌تری وارد بیاید.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) کوازی کوارتنگ را که به دلیل طرح بودجه اضطراری  با انتقادهای شدیدی مواجه شده بود، برکنار و هانت را به عنوان جانشین او معرفی کرد.

بیش‌تر بخوانید: لیز تراس سومین نخست‌وزیر زن بریتانیا می‌شود

از ماه سپتامبر که کوارتنگ جزئيات برنامه مالیاتی خود را که قرار بود از محل بدهی‌ها تأمین شود اعلام کرد بازارهای مالی دچار تلاطم شدند.

طرح او شامل افزایش هزینه‌ها و کاهش برخی مالیات‌ها بود، اما بسیاری در مورد توانایی تأمین مالی این طرح تردید داشتند. بانک مرکزی بریتانیا مجبور شد با گسترش خرید اوراق قرضه از آشفتگی بازار بکاهد.

جرمی هانت در گفت‌وگو با اسکای نیوز به اشتباه سیاست مالیاتی دولت اذعان کرد و گفت، کاهش مالیات در ماه گذشته بدون در نظر گرفتن بودجه اشتباه بوده است.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اما بر خلاف او، لیز تراس بر درستی سیاست خود تأکید می‌کند و می‌گوید، طرح پیشنهادی‌اش “سریع‌تر” از انتظار بازارها اعلام شده است: «ما باید الان اقدام کنیم تا بازارها متقاعد به انضباط مالی‌مان شوند.»

با این حال تا به‌حال اثری از اعتماد بازارهای مالی به سیاست تراس دیده نشده و اگر اوضاع چنین بماند محرز است که تراس به‌زودی با مشکل مواجه خواهد شد.

اگر لیز تراس برکنار شود بریتانیا در آینده‌ای نزدیک با پنجمین نخست‌وزیر خود در شش سال گذشته روبرو خواهد شد.

برخی خواستار انتخابات پیش‌رس شده‌اند که اگر چنین شود، چالشی برای محافظه‌کاران خواهد بود، چرا که حزب مخالف کارگر در برخی نظرسنجی‌ها پیشی گرفته است.

جرمی هانت می‌گوید، مفتخر است که وزیر دارایی بریتانیا شده اما منتقدان یادآوری کرده‌اند، او در تابستان هنگامی که خود را نامزد جانشینی بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین کرده بود وعده ادامه معافیت‌های مالیاتی را داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *