پیش بینی قیمت دلار 1 دی 1401/ جادوی برجام بی‌اثر شد؟ – خیزش نیوز

به گزارش خیزش نیوز، از دیروز روند قیمت دلار در سرگیجه میان افزایش و کاهش قیمت در نوسان است. معامله‌گران هم  به دنبال مذاکرات اردن و اخباری که روز گذشته به بازار ارز روانه می‌شد، سردرگم بودند.
قیمت دلار بعد از ظهر روز گذشته در محدوده 38 هزار تومان در نوسان بود و اخبار و توییت‌های طرف‌های مذاکرات هسته‌ای برجام مانند چوب جادو بازار را از معامله‌گران پر و خالی می‌کرد.
در نهایت دیروز قیمت دلار با نرخ نخستین ساعات معاملاتی بسته شد. اخبار مذاکرات اردن هم به غیر از میانه روز نتوانست بر قیمت این اسکناس آمریکایی در بازار معاملات تهران اثر بگذارد.
دلار بخریم یا نه؟
فعلا افزایش انتظارات تورمی، بازار را در روند صعودی قرار داده و خریداران دست بالا را دارند.

امروز آخرین روز آذر ماه ۱۴۰۱ است و قیمت دلار مطابق یک‌ هفته گذشته در محدوده بالای ۳۸ هزار تومانی آغاز به کار کرد. فعلا حالت انتظاری در بازار وجود دارد و مهمترین سیگنال بر بازار ارز مذاکرات هسته‌ای برجام است.
مذاکرات از شهریورماه سال جاری تا کنون در حال تعلیق است. اگر اعتراضات اخیر داخلی را نیز بر آن بیفزاییم، به نظر می‌رسد امید به پیشبرد اهداف ایران برای رسیدن توافق در چشم‌انداز نزدیکی قرار ندارد. کما اینکه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی ایران، امریکا نیز به دنبال امتیازگیری است و اظهار نظر بایدن مبنی بر اینکه «برجام مرده ‌است اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم» موید این اظهارنظر است.
روز گذشته قیمت دلار در بازار متشکل ارزی تا محدوده ۳۴ هزار تومان پایین آمد. امروز اما قیمت این دلار ۳۶ هزار و ۲۴۰ تومان شد. قیمت دلار توافقی هم  به ۳۶ هزار و ۶۳۳ تومان رسید.
قیمت در بازارهای موازی روند صعودی دارد. دلار سلیمانیه به نیمه کانال ۳۹ هزار تومانی نزدیک شده و فردایی این ارز هم بالای نیمه کانال ۳۹ هزار تومانی در حال معامله است.

دلار هرات برای نخستین بار به کانال ۳۹ هزار تومانی نزدیک شده و پله ۸ و ۹ محدوده مذکور برای این ارز در معاملات فردایی پیش بینی شده است. امروز درهم امارات با قیمت ۱۰ هزار و ۸۱۰ تومان در بازار معامله شد.
برخی تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند قیمت دلار فعلا در پایین کانال ۴۰ هزار تومان می‌ماند. این روند در صورت مخابره اخبار نامساعدی از مذاکرات هسته‌ای برجام شکسته خواهد شد و به قیمت‌های بالاتر ورود پیدا می‌کند.
امید به توافق چقدر است؟
علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خیزش نیوز گفت: «متغیرهای اصلی احتمال توافق در بازارهای مالی دیده نمی‌شود. بازار دلار، حتی در شرکت‌های بزرگ بازارهای مالی هنوز واکنشی به خبر احتمال توافق مذاکرات برجام نشان نداده است.»
او افزود: «باید به این نکته نیز اشاره کرد که تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود. یعنی بنگاه‌هایی که تاثیرپذیری بیشتری از توافق برجام دارند، هیچ نوع تغییری در سیاست‌ها نداشتند.»
این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: «این پدیده، احتمال وقوع یک توافق اثرگذار در بازارها را کاهش می‌دهد. اما قطعا وقوع توافق در دو مرحله بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. مرحله اول تاثیرپذیری قیمت دلار در صورت توافق مربوط به هیجان اولیه است. در این مرحله ممکن است که قیمت‌ها با شدت بیشتری کاهشی شود.»
او ادامه داد: «مرحله دوم مربوط به تعادل‌بخشی در قیمت دلار است. در این مرحله، اگر توافق مثبتی شکل بگیرد، ممکن است قیمت دلار تغییر پیدا کند. اما در کل به نظر می‌رسد  حتی در صورت امضای برجام، بازارهای مالی کمترین واکنش را نشان دهند.»
به نظر می‌رسد اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای برجام به ابزاری برای کنترل بازار آشفته ارز توسط بازارساز تبدیل شده است. در صورت توافق کامل نیز شاید این قیمت چند روزی بشکند اما این راهکاری برای طولانی مدت نیست و  واضح است که قیمت دلار برمدار عوامل کلان اقتصادی می‌چرخد.
گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *