آفتاب – دو اتفاق مهم بورس را ترسانده است


خیزش نیوز – آفتاب‌‌نیوز :
در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با رشد ۲۰ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد و شاخص هم وزن با رشد ۶ هزار واحدی به عدد ۴۶۶ هزار واحد رسید.
نمادهای فولاد، شستا، وغدیر، فملی و شپنا از تاثیرگذاران در شاخص امروز بورس و نمادهای ولپارس، برکت، شتران و فملی از پر تراکنش‌های بورس بودند.
در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۲میلیارد و ۸۲۹میلیون ورقه به‌ارزش ۵هزار و ۲۹۱میلیارد تومان در ۷۳۱هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۲۷واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۹هزار و ۷۵واحد قرار گرفت.
در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، فولاد هرمزگان جنوب و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، بیمه کوثر و بیمه تجارت نو بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت حاکم بر بورس گفت: بازار بعد از چند روز منفی بودن امروز مثبت شد اما همچنان دو تا ترس در بازار وجود دارد. یکی ترس از دستورالعمل‌هایی که روی شرکت‌ها و سوددهی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و یکی هم ترس کاهش نرخ دلار.
وی با اشاره به اینکه برای تغییر روند بورس، باید تقاضای قوی در بازار شکل بگیرد، تاکید کرد: امروز تقاضای قوی در بازار وجود نداشت.
وی در پاسخ به این سئوال که تکلیف ماجرای قیمت‌گذاری فولاد چه شد؟ گفت: این دستورالعمل جدید دیشب از سمت آقای جهانگیری اعلام کردند که این دستورالعمل لغو شده است. من فکر می‌کنم شاید این دستورالعمل به صورت مستقیم لغو شده باشد اما احتمالا به صورت غیرمستقیم اجرایی می‌شود. وزارت صمت فعلا از تصمیم خود کوتاه نمی‌آید و متاسفانه افرادی که در این میان از رانت بهره می‌برند چون منافع زیادی دارند. او ادامه داد: فعلا داستان تمام نشده و همچنان این یکی از ریسک‌های بازار است.
خبری‌زاده با اشاره به تجمع سهامداران ناراضی مقابل بورس گفت: این رفتارها طبیعی است. وقتی که مردم را بدون آموزش به بازار دعوت می‌کنیم و چنین دستورالعمل‌هایی صادر می‌شود ، فضا بیشتر متشنج می‌شود . معترضین شکایت دارند که وقتی آمدیم در این بازار حرفی از قیمت گذاری دستوری فولاد و آزادسازی بهای انرژی شرکت‌ها نبود. این دست رفتارها این پیام را به سیاست گذار می‌دهد که سهام‌دار خرد واقعا متاثر شده است و دارد ضرر می‌بیند. ممکن است این ناامید شدن او را از بورس فراری دهد.
این کارشناس درباره تاثیر چشم‌انداز کاهش نرخ تورم بر بازار و اینکه ایا این اتفاق نیز از ترس‌ها حاکم بر بورس تلقی می شود یا خیر توضیح داد:بتاثیر این اتفاق بر بازار تمام شده. حتی از بابت کاهش نرخ دلار هم ریزش در خیلی از سهم‌ها داشتیم. اما اگر این روند کاهش تورم همراه با کاهش محسوس قیمت دلار باشد، احتمالا بازارسرمایه را متاثر خواهد کرد. اما این تاثیر زیاد نیست. من فکر می‌کنم بازار بخشی از این تاثیر را پیشخور کرده است.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *