آلمان و قطر بر سر قرارداد گاز مایع به توافق رسیدند – DW – ۱۴۰۱/۹/۸


سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر گفته است که شرکت “قطر انرژی” توافقنامه‌ای را برای تحویل گاز مایع به آلمان منعقد کرده است. وزیر انرژی روز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در هنگام امضای قرارداد در دوحه، پایتخت قطر افزود که گاز نخست به شرکت آمریکایی “کونوکو فیلیپس” فروخته ‌می‌شود که آن را به “برونسبوتل” تحویل خواهد داد.

“شرکت پایانه گاز دریای شمال”، در “برونسبوتل” (Brunsbüttel)، واقع در شمال غربی هامبورگ واقع است. آلمان در حال ساخت چندین پایانه گاز در دریای شمال و بالتیک است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

گفته می‌شود، تحویل گاز در سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و دست‌کم به مدت ۱۵ سال ادامه خواهد یافت. قرار است سالانه تا ۲میلیون تن تحویل داده شود.

الکعبی توضیح داد که شرکت “قطر انرژی” علاوه بر این در حال مذاکره با شرکت‌های آلمانی درباره تحویل بیشتر گاز است. وی گفت: «ما با شرکت‌های آلمانی و با دولت آلمان روابط خوبی داریم.»

گازی که بر سر تحویل آن توافق شده است از دو میدان گازی قطر، میدان شمال شرقی و میدان شمال جنوبی تامین می‌شود که در سواحل این کشور در خلیج فارس قرار دارند.

بیشتر بخوانید: افتتاح نخستین بندرگاه گاز طبیعی مایع در آلمان

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هفته گذشته گفت که طرح خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از قطر هنوز روی میز قرار دارد. شولتس به نشریه فوکوس گفت که شرکت‌های آلمانی در حال مذاکره‌اند و در صورت دریافت اطلاعات بیشتر می‌تواند درباره آن صحبت کند.

نخستین کشتی تبدیل گاز مایع با نام “نپتونه” در بندر “موکران” واقع در جزیره روگن آلمان پهلو گرفتعکس: Jens Koehler/imago images

آلمان در حال تلاش برای جایگزینی منابع گاز قطع‌شده روسیه، از جمله، با تامین گاز مایع LNG است، که چندین پایانه برای آن در دریای شمال و بالتیک ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: قرارداد گاز مایع؛ رهاورد سفر شولتس به امارات

قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز مایع در جهان است. این امیرنشین ثروتمند پس از روسیه و ایران سومین ذخایر گازی جهان را دارد. قطر در اشتراک با ایران بزرگترین میدان گازی جهان را در نزدیکی سواحل این دو کشور داراست. صادرات گاز این کشور به طور عمده به کشورهای آسیایی و تا کنون به ژاپن، کره جنوبی و هند انجام می‌شود.

سفر وزیر اقتصاد آلمان در بهار برای انعقاد قرارداد

چندی پیش قطر و چین یک قرارداد بلندمدت گازی امضا کردند. شرکت “قطر انرژی” می‌خواهد در مجموع ۱۰۸ میلیون تن گاز طبیعی مایع (LNG) را طی ۲۷ سال به کنسرن چینی “سینوپک” تحویل دهد. سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر گفت که این طولانی‌ترین قرارداد عرضه گاز در تاریخ صنعت گاز مایع بوده است.

بیشتر بخوانید: گاز روسیه؛ از غرب رانده و از شرق مانده

اولین پایانه‌های گاز مایع (LNG) آلمان به زودی آغاز به کار می‌کنند. هم‌اکنون مخازن ذخیره گاز تقریباً پر شده‌اند.

از نظر روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، “برای اطمینان از تامین انرژی در زمستان آینده، گاز طبیعی مایع نقش کانونی دارد”.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

در حال حاضر آلمان و سایر کشورهای اروپایی گاز مایع خود را از طریق هلند، بلژیک یا فرانسه به طور عمده از آمریکا تأمین می‌کنند.

هابک در سفر خود در بهار سال جاری، سعی کرد با قطر روابط در زمینه ارسال گاز برقرار کند. بر اساس گزارش‌ها، این امیرنشین خواهان قراردادهای بلندمدت است. دیگر کشورهای مهم صادرکننده گاز مایع استرالیا، مالزی و نیجریه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *