آموزش مفهوم پوزیشن لانگ و شورت و تفاوت آن‌ ها

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری موفق می‌شود، تحلیلگران و بازارسازان در بیشتر موارد به سرمایه‌گذارهایی اشاره می‌کنند که موقعیت‌های خرید یا فروش دارند. پوزیشن لانگ و شورت از جمله موقعیت‌هایی هستند که برای خرید و فروش به‌موقع برای کمترین ضرر استفاده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی هریک از این موقعیت‌ها، تفاوت‌ها و شباهتشان بپردازیم.
فهرست این مقاله
منظور از لانگ پوزیشن (Long Position) چیست؟
سرمایه‌گذاران می‌توانند در اوراق بهادار مانند بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا ارزها یا حتی در اوراق مشتقه مانند آپشن و آتی موقعیت‌های خرید ایجاد کنند. منظور از پوزیشن لانگ، موقعیتی است که شما دیدگاهی بلندمدت به بازار دارید؛ برای مثال سرمایه‌گذاری که امیدوار است از حرکت صعودی قیمت یک دارایی سود کسب کند، تصمیم می‌گیرد از یک معامله آپشن لانگ استفاده کند. این تصمیم به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا دارایی پایه را با قیمت مشخصی خریداری کند. برعکس سرمایه‌گذاری که انتظار دارد قیمت دارایی کاهش یابد، می‌تواند برای فروش در یک قیمت مشخص برنامه‌ریزی کند.
انواع پوزیشن لانگ چیست؟
درواقع Long یک اصطلاح سرمایه‌گذاری است که با توجه به اینکه در چه زمینه‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند معانی متعددی داشته باشد. رایج‌ترین معنای پوزیشن لانگ به مدت‌زمان نگهداری سرمایه‌گذاری اشاره دارد. با این حال زمانی که اصطلاح لانگ در کنار معاملات آپشن و قراردادهای آتی استفاده می‌شود معنای متفاوتی دارد.
۱- سرمایه‌ گذاری طولانی‌مدت (Long Position Holding an Investment)
خرید و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت سهام یا اوراق قرضه، روش متعارف سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران خرد است. در سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت، سرمایه‌گذار یک دارایی را خریداری می‌کند و با این انتظار که قیمت در آینده افزایش می‌یابد، زمان زیادی دارایی خود را در بازار نگه می‌دارد. این سرمایه‌گذار معمولاً برنامه‌ای برای فروش دارایی در آینده نزدیک ندارد.
انتظار افزایش ارزش دارایی‌ها در بلندمدت – استراتژی خرید و نگه‌داری – سرمایه‌گذار را از نظارت مداوم یا زمان‌بندی بازار بی‌نیاز می‌کند و به او فرصت می‌دهد از فراز و نشیب‌های اجتناب‌ناپذیر عبور کند. علاوه بر این فراموش نکنیم که در بسیاری از موارد، گذر زمان به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند؛ زیرا در طولانی‌مدت بازار راهی جز طی‌کردن روند صعودی ندارد. البته فراموش نکنیم که بازار نزولی طولانی‌مدت نیز می‌تواند دردسرساز باشد؛ زیرا در بیشتر موارد به نفع فروشندگان پوزیشن شورت و کسانی است که بر کاهش ارزش دارایی شرط‌بندی می‌کنند. در کنار مزایای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت، باید به این مورد هم اشاره کرد که این مدل سرمایه‌گذاری می‌تواند به از دست دادن فرصت‌های دیگر منجر شود.
۲- قرارداد های آپشن پوزیشن لانگ (Long Position Options Contracts)
از نگاه قراردادهای معاملاتی آپشن، موقعیت خرید، موقعیتی است که سرمایه‌گذار از افزایش قیمت سود می‌برد. حال این موفقیت می‌تواند به شکل لانگ یا شورت در بازار ایجاد شود.
سرمایه‌گذاری که از معامله آپشن پوزیشن لانگ استفاده می‌کند، معتقد است ارزش دارایی در طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. از طرفی، صاحب سرمایه‌ای که تصمیم می‌گیرد از سرمایه خود نگهداری کند، معتقد است ارزش دارایی در طولانی‌مدت در حال افزایش است و ممکن است تصمیم بگیرد از آپشن خرید آن تا تاریخ انقضا استفاده کند.
با این حال هر تریدری که موقعیت دارد، باور ندارد ارزش دارایی افزایش می‌یابد. درواقع دارنده یک اختیار فروش لانگ معتقد است قیمت یک دارایی کاهش خواهد یافت؛ بنابراین می‌توان گفت پوزیشن لانگ در معاملات آپشن، با توجه به اینکه از نوع قرارداد اختیار فروش است یا اختیار معامله می‌تواند نشان‌دهنده روند نزولی یا صعودی بازار باشد.
۳- قرارداد های آتی لانگ (Long Futures Contracts)

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای محافظت در برابر تغییرات نامطلوب قیمت، از قراردادهای آتی لانگ استفاده کنند. تفاوت قراردادهای آتی با اختیار معامله در این است که دارنده آن متعهد به خرید یا فروش دارایی پایه است. برای درک بهتر این مورد، در ادامه مثالی بیان می‌شود.
فرض کنید یک تولیدکننده جواهرات معتقد است قیمت طلا در کوتاه‌مدت در حال افزایش است. این شرکت می‌تواند یک قرارداد آتی لانگ با تأمین‌کننده طلای خود منعقد کند تا طلا را در سه ماه از عرضه‌کننده به قیمت ۱۳۰۰ دلار خریداری کند. در طی سه ماه، چه قیمت بالاتر و چه کمتر از ۱۳۰۰ دلار باشد، شرکتی که در معاملات آتی طلا موقعیت خرید دارد، موظف است طلا را با قیمت قراردادی توافق‌شده ۱۳۰۰ دلار از تأمین‌کننده خریداری کند. تأمین‌کننده نیز وظیفه دارد کالای فیزیکی را پس از انقضای قرارداد تحویل دهد.
مزایا و معایب لانگ پوزیشن

مزایای لانگ پوزیشن

معایب لانگ پوزیشن

به‌عنوان صاحب سهام زمانی که ارزش سهام افزایش می‌یابد، سود می‌برید و زمانی که ارزش دارایی پایه کاهش می‌یابد، می‌توانید از فروش دارایی سود ببرید.

احتمالاً هنگامی که قیمت سهام کاهش می‌یابد، در لانگ پوزیشن و اختیار خرید با ضرر مواجه خواهید شد.

می‌توانید در شرایط اختیار خرید یا فروش از پوزیشن لانگ استفاده کنید.

لانگ پوزیشن در ETF های معکوس برای یک دوره طولانی خطرناک است.

پوزیشن شورت (Short Position) چیست؟

موقعیت کوتاه زمانی است که تریدر با هدف خرید یک دارایی با قیمت کمتر در آینده، برای فروش همان دارایی اقدام می‌کند. معمولاً زمانی تریدرها از این استراتژی استفاده می‌کنند که مطمئن باشند قیمت دارایی در آینده نزدیک کاهش می‌باید. گفتنی است هنگام ایجاد یک موقعیت کوتاه، پتانسیل محدودی برای کسب سود و پتانسیل نامحدودی برای زیان برای معامله‌گر وجود دارد.
مزایا و معایب پوزیشن شورت

مزایای شورت پوزیشن

معایب شورت پوزیشن

می‌توانید در شرایط نزولی بازار همچنان هم سود کسب کنید.

بابت مبلغی که از بازار سهام قرض گرفته‌اید، باید سود پرداخت کنید.

ریسک نامحدودی در فروش کوتاه‌مدت سهام وجود دارد.

مقایسه لانگ و شورت پوزیشن
برای درک بهتر این دو مفهوم، بهتر است به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها بپردازیم.
شباهت‌ های پوزیشن لانگ و شورت
در هر دو موردنیاز به چشم‌انداز بازار یا پیش‌بینی قیمت یک دارایی است. در شرایطی که بازار شرایط صعودی را تجربه خواهد کرد، می‌توانید از پوزیشن لانگ در اختیار خرید استفاده کنید، اما چنانچه شرایط بازار نزولی باشد، می‌توانید از موقعیت کوتاه در اختیار خرید استفاده کنید.
تفاوت‌ های پوزیشن لانگ و شورت

پوزیشن لانگ برای بازارهای صعودی و پوزیشن شورت برای بازارهای نزولی استفاده می‌شوند.
در پوزیشن‌های شورت، امکان ضررهای بالقوه نامحدود وجود دارد.
معمولاً در پوزیشن‌های شورت نیاز به پرداخت سود به کارگزاری است؛ درحالی‌که در پوزیشن‌های لانگ چنین نیست.

مثالی از پوزیشن long و short
منظور از موقعیت در بازارها، مقدار دارایی است که به یک شخص تعلق می‌گیرد. زمانی که شخصی صاحب اوراق بهادار یا دارایی باشد، به‌اصطلاح دارای موقعیت طولانی است؛ یعنی مبلغی را برای خرید دارایی یا اوراق بهادار پرداخت کرده است. زمانی که قیمت دارایی افزایش می‌یابد، سهام‌دار لانگ پوزیشن از مزایای فراوانی برخوردار است؛ زیرا می‌تواند دارایی خود را با قیمت بیشتر یا کمتر بفروشد؛ بنابراین این پوزیشن پتانسیل سود نامحدودی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
در مقابل، زمانی که فرد دارایی خود را که مالک آن نیست می‌فروشد، می‌گویند دارای پوزیشن شورت است؛ در این صورت زمانی که ارزش دارایی کاهش می‌یابد، شخص می‌تواند سود کسب کند. در این میان فروشنده با قیمت بالاتری می‌فروشد و منتظر می‌ماند تا قیمت کاهش یابد و سپس دارایی را با قیمت پایین‌تر از بازار خریداری می‌کند تا موقعیت را ببندد.
برای مثال سازنده‌ای که دارایی او آلومینیوم است، با خطر احتمالی کاهش قیمت مواجه است. او با فروش معاملات آتی از دارایی خود محافظت می‌کند و اگر قیمت کاهش یابد، در شورت پوزیشن سود کسب می‌کند.
لانگ پوزیشن: خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا
خرید دارایی در لانگ پوزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود ارزش دارایی در طولانی‌مدت افزایش یابد. این یک استراتژی است که در آن فرد سهام را با قیمت پایین خریداری می‌کند و آن را با قیمت بالا می‌فروشد؛ برای مثال تصور کنید آقای X تصمیم گرفت ۱۰۰۰ سهم از سهام آدیداس را بخرد؛ زیرا او از رشد قوی شرکت مطلع است. آقای X 1000 سهم را با قیمت ۸۰ دلار برای هر سهم خریداری می‌کند که به معنای ۱۰۰۰ * ۸۰ = ۸۰۰۰۰ است. یک سال بعد، قیمت سهام ۸۵ دلار به ازای هر سهم است؛ یعنی ۵ دلار افزایش قیمت برای هر سهم؛ درنتیجه ارزش سرمایه‌گذاری آقای X خواهد بود: ۱۰۰۰ * ۸۵ = ۸۵۰۰۰ دلار.
شورت پوزیشن: فروش با قیمت بیشتر و خرید با قیمت کمتر
این تکنیکی است که توسط سرمایه‌گذارانی که انتظار دارند ارزش یک دارایی برای مدت کوتاهی، شاید در چند هفته آینده کاهش یابد استفاده می‌شود. در این فرایند، سرمایه‌گذار سهام را از شرکت سرمایه‌گذاری قرض می‌گیرد تا به سرمایه‌گذار دیگری بفروشد. در این حالت هدف اصلی این است که سهام را با قیمت بالاتر بفروشیم و آن‌ها را با قیمت پایین‌تری دوباره بخریم.
سخن پایانی
خرید یا فروش سهام دو راه برای سودبردن از تغییرات قیمت دارایی است. افرادی که به‌عنوان تریدر و سهام‌دار در بازارها فعالیت می‌کنند، معمولاً برای خرید یا فروش از پوزیشن‌های لانگ یا شورت استفاده می‌کنند. در پوزیشن‌های لانگ، سهامدار انتظار افزایش قیمت دارایی را در طولانی‌مدت دارد، اما در شورت پوزیشن که معمولاً در شرایط نزولی بازار استفاده می‌شود، یک دارایی را قرض می‌گیرد، آن را به معامله‌گران دیگر می‌فروشد، سپس آن را دوباره خریداری می‌کند. در حالت مطلوب با قیمتی پایین‌تر می‌توان آن را با سود به کارگزار بازگرداند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *