اعتراضات مالباختگان در تهران و چند شهر دیگر | اقتصاد | DW


مالباختگان شرکت آذویکو با تجمع در مقابل وزارتخانه “صمت” (صنعت، معدن و تجارت) در تهران خواستار پاسخگویی وزیر یا دریافت پول‌هایی که پرداخت کرده‌اند شده‌اند. “وزیر شرف داشته باش، بیا جواب داشته باش” از جمله شعارهای معترضین بود. این تجمع روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) به درگیری نیروهای امنیتی و مالباختگان انجامید. خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید به گزارش رسانه‌های ایران بیش از پنج هزار نفر در سال ۹۷ نیمی از قیمت خودروی ام جی ۳۶۰ شرکت “آذویکو” را پرداخت کرده‌اند، اما پس از چهار سال هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند. اعتراض سهامداران در چند شهر همزمان گروهی از سهامداران بورس در تهران، مشهد، اصفهان، زنجان، ایلام و کرمانشاه با تجمع در مقابل ساختمان سازمان اوراق بهادار خواستار پاسخگویی مسئولان شدند و نسبت به بی‌تفاوتی آن‌ها برای ۸ ماه “ریزش و زیان سنگین و عدم مبارزه با متخلفان و مفسدان” اعتراض کردند. در روزهای اخیر سهامداران مالباخته در بازار بورس جندین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند معترضان در تجمع مشهد شعار “دولت ورشکسته، رو پول ما نشسته” و در زنجان شعار “ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم” را سر دادند. مالباختگان با اشاره به توصیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی درباره سرمایه‌گذاری در بورس خواستار پرداخت زیان خود شدند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۸ در سخنان خود از مردم خواسته بود در بورس سرمایه‌گذاری کنند. نامه سرگشاده سهامدارن به سران قوا روز گذشته جمعی از فعالان بورس تهران نیز در نامه‌ای سرگشاده که به امضای ۱۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران رسیده خطاب به سران سه قوه خواستار حمایت از بازار سرمایه و تزریق یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بورس شدند. در این نامه هشت پیشنهاد برای حل مشکلات بورس عنوان شده است. شاخص بورس تهران سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار واحد بود. در شرایط تحریم‌ها، رکود و رشد منفی اقتصادی شاخص بورس علیرغم همه هشدارها به وجود “حباب”، تا بالای دو میلیون واحد نیز اوج گرفت تا اینکه از اواخر مرداد ریزش این بازار به جریان افتاد. اعتراض سهام‌داران و مالباختگان از چند هفته پیش گذشته آغاز شده است.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ رشد روز افزون بورس در ایران به گفته علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش بورس از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در آغاز سال جاری به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد ۱۴۲ درصدی نشان می‌دهد. در بورس ایران چه می‌گذرد؟
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ رشد بورس با کدام عوامل؟ در یک سال گذشته کدام یک از داده‌های اقتصادی (رشد، نرخ تورم، نرخ بیکاری و غیره) در ایران تغییر مثبت داشته‌اند؟ چه تغییری در (ساختار، سوددهی و غیره) شرکت‌های حاضر در بورس روی داده که باعث بالا رفتن قیمت سهام آنها شده است؟ علیرغم منفی بودن جواب این دو سئوال، رشد بورس ایران چگونه بوده است؟
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ رشد “بی‌نظیر” بورس! مديرعامل بورس تهران اخیرا در یک نشست‌ خبری به بيان آمارهای موجود پرداخت. از ديدگاه او رشد ۱۴۲ درصدی ارزش بازار، رشد ۲۲۳ درصدی دفعات معاملات، رشد ۵۰۰ درصدی ارزش معاملات و رشد ۵۰۰ درصدی ارزش معاملات آنلاين، “بی‌نظير” است.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ رشد نقدینگی و رونق بورس در دو سال گذشته در دو سال گذشته تیتر رسانه‌ها در مورد بازار بورس ایران هر روز نشان از “فتح قله”‌ای جدید دارد. در همین مدت هم، آهنگ رشد نقدینگی با افزایش روبرو شده است و به بالاترین میزان آن در تاریخ اقتصادی ایران یعنی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ کنترل بازارهای دیگر و رونق بورس در دو سال گذشته با افزایش التهاب در بازار ارز و طلا و اعمال کنترل قیمت‌ها در این بازارها سرمایه‌های سرگردان روانه بازارهای بورس و مسکن شدند. در همین مدت شاخص کل بورس نزدیک به دوبرابر رشد کرده است.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ پرواز بورس با بال سیاست آمار و ارقام نشان می‌دهد که از زمان برگزاری دور دوم مذاکرات ژنو در ۱۹ آبان شاخص کل بورس که در محدوده ۷۷ هزار و ۱۱۸ واحد قرار داشت، عبور کرده و در حال حاضر از کانال ۸۴ هزار واحد نیز گذشته است. این در حالی است که در آغاز سال جاری شاخص کل بورس۳۸ هزار و ۴۱ واحد بوده است.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ ورود عجیب سرمایه‌ها به بازار بورس علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس ورود سرمايه‌های سرگردان به بازار سهام را بسيار عجيب و شگفت‌انگيز توصيف و توصيه کرد: «سرمايه‌گذاران از هرگونه سرمايه‌گذاری هيجانی خودداری کرده و تنها به دلايل بنيادی و آينده شرکت‌ها اقدام به خريد کنند.»
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ افزایش سهم معاملات در این دوره حجم معاملات سهام از حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در روز به حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در روز رسیده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. این در حالی است که حجم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نسبت به سال قبل تغییر خاصی نداشته است که بتواند به این افزایش حجم تقاضا پاسخ متعادلی دهد.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ کدام شاخص‌های بورس با بال سیاست پرواز کردند؟ همزمان با مذاکرات هسته‌ای، بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را صنايع پتروشيمی، سرمايه‌گذاری نفت و گاز پتروشيمی، مخابرات، ايران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و بانک پارسيان ثبت کردند. همچنين بيشترين حجم معاملات را بانک صادرات، بانک پاسارگاد، سرمايه‌گذاری نفت و گاز پتروشيمی تامين، سرمايه‌گذاری صنعت نفت، ايران خودرو و کشتيرانی جمهوری اسلامی به خود اختصاص دادند.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ هشدار منتقدین منتقدین می‌گویند در شرایط اقتصادی کنونی و حجم بالای نقدینگی، این پول‌های سرگردان به بورس هجوم آورده‌اند. اکنون قیمت‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا تغییر نمی‌کند، بلکه این “عرضه” است که هرکاری می‌خواهد با “تقاضا” می‌کند و قیمت‌ها در حال حاضر در یک بستر مبهم بالا می‌روند.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ هشدار منتقدین منتقدین همچنین می‌گویند در بورس‌های جهانی شاخص‌ها بر اساس حرکت پیوسته و هماهنگ تمام شرکت‌ها و در هماهنگی با سایر بازارها تغییر می‌کند. اما در بورس ایران تنها تعداد معدودی از شرکت‌ها در افزایش شاخص تاثیرگذارند. در همین شرکت‌ها هم اتفاقی رخ نداده است که براین اساس بتوان افزایش بهای سهام را توجیه کرد.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ هشدار منتقدین منتقدین باز می‌گویند که برخی اشخاص با اطلاع کافی از زیر و بم و خلا‌های قانونی، اقدام به تاسیس دفاتر کرده و به فعالیت در بورس و بازارهای دیگر می‌پردازند. آنها با ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده در بورس هشدار می‌دهند که در این شرایط تنها “زرنگ‌”ها سود می‌برند و افرادی که در این جو وارد بازار شده‌اند، حتما ضرر خواهند کرد.
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ کنترل بورس توسط “حقوقی‌ها” در حال حاضر ۱۰۷ شرکت کارگزاری بورس به‌همراه حدود ۷۱ هزار بنگاه معاملات ملکی مسکن و ۱۰ شرکت برتر بورس که اکثر آن‌ها توسط مدیران سابق دولتی اداره می‌شوند حدود ۴۷‌ درصد بورس را دراختیار دارند. تحولات اخیر نشان می‌دهد که حقوقی‌ها (و نه سهامداران حقیقی) می‌توانند بورس را به هر سمتی بکشانند!
بورس ایران، حباب یا پرواز با بال سیاست؟ مصیبت ترکیدن حباب مسئولان بارها گفته‌اند که رشد بورس یک رشد “حبابی” نیست و ناشی از “خوش‌بینی بازار به آینده است”. منتقدان می‌گویند حداقل ۲۰ هزار واحد بورس “حبابی” است. بدبختی ترکیدن حباب در بازار بورس همواره روی دولت‌ها و سهامداران حقیقی و در کل مردم سنگینی خواهد کرد. برندگان اصلی این معامله شمار معدودی خواهند بود. نویسنده: MA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *