اعتراض شرکت “روس‌نفت” به اقدام دولت آلمان – DW – ۱۴۰۱/۶/۲۶


وزارت اقتصاد آلمان دیروز جمعه ۱۶ سپتامبر اعلام کرد، کنترل فعالیت‌ پالایشگاه‌های شرکت نفت و گاز روس‌نفت در آلمان تحت “سرپرستی اداری” آژانس ملی مدیریت شبکه انرژی آلمان قرار گرفته است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تصریح کرد که این اقدام در راستای سیاست انرژی این کشور و حفاظت از آلمان” برداشته شده است. به گفته او دولت آلمان ناگزیز به برداشتن این گام بوده است.

اکنون شرکت “روس‌نفت” اعتراض خود را به این اقدام ابراز داشته و آن را “مصادره‌ای اجباری” از سوی دولت آلمان خوانده است.

این شرکت در بیانیه‌ای که شامگاه جمعه (۱۶ سپتامبر) منتشر شد از تسلطی “غیرمشروع” بر دارایی‌هایش سخن گفت و اعلام کرد، علیه تصمیم دولت آلمان اقدام خواهد کرد.

در این بیانیه از جمله آمده است: «شرکت روس‌نفت این اقدام را نقض تمامی اصول بنیادین بازار اقتصادی و پایه‌های مدنی جامعه‌ای مدرن می‌داند که مصونیت دارایی‌های خصوصی بر آن‌ها استوار است.»

بنا بر تصمیم و اقدام دولت آلمان آژانس ملی مدیریت شبکه انرژی آلمان مدیریت و کنترل سهام مربوط به سه پالایشگاه “ار س ک” شودت، “میرو” کارلسروه” و “بایرن اویل” ووهبورگ را به دست گرفته است. مدیریت فعالیت شاخه روس‌نفت آلمان دیروز جمعه  اجرایی شد و “سرپرستی اداری” پالایشگاه‌های این شرکت‌ها نخست به مدت شش ماه خواهد بود.

تصمیم برای کنترل فعالیت روس‌نفتشاخه آلمان در پی تحریم نفتی علیه روسیه و برای مقابله با “تهدیدهایی علیه تامین امنیت انرژی” اتخاذ شده است. روس‌نفت شاخه آلمان حدود ۱۲ درصد از ظرفیت پالایش نفت در این کشور را در اختیار داشت.

دولت آلمان بر آن است، بسته‌ای مالی بالغ بر یک میلیارد یورو به پالایشگاه “ار اس ک” شودت در شرق این کشور اختصاص دهد تا آینده این پالایشگاه در مرز با لهستان تضمین شود و فرصت‌های شغلی محفوظ بمانند.

پالایشگاه شودت حدود ۱۲۰۰ کارمند دارد و ستون اقتصادی منطقه شودت در شرق آلمان محسوب می‌شود.

شرکت روس‌نفت سهام‌دار اصلی پالایشگاه شودت است. این پالایشگاه نیاز‌های منطقه برلین به محصولات نفتی را تآمین می‌کند. کنترل فعالیت این پالایشگاه‌ها همچنین به دنبال تصمیم دولت آلمان برای کاهش واردات نفت از روسیه اتخاذ شده است.

دولت آلمان اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت از روسیه را به طور کامل قطع خواهد کرد. مقامات آلمان قصد دارند نیاز پالایشگاه شودت را با استفاده از نفت خام وارداتی از دیگر کشورها تامین کنند.

بنا بر داده‌های وزارت اقتصاد آلمان شرکت‌های تابع روس‌نفت در این کشور تا کنون ماهانه چندصد میلیون یورو از روسیه نفت خام وارد می‌کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *