الف – انهدام اتصال ریلی اوکراین ـ روسیه و لزوم آمادگی ایران برای میزبانی کریدور شرق ـ غرب

علی ضیائی در گفت‌‌وگو با فارس، اظهار داشت: تنش های ریشه دار ‌بین روسیه و اوکراین سرانجام‌ منجر به شعله ور شدن آتش جنگ ‌بین دو کشور شد، روسیه با اعزام نیروهای نظامی خود شروع به پیشروی در خاک اوکراین کرد و ارتش اوکراین نیز در حال مقاومت در برابر نیروهای روسیه است.
این کارشناس اقتصاد حمل‌و‌نقل ادامه داد: کشور روسیه اصلی ترین رکن کریدور ریلی شرق-غرب ‌بین چین و اروپا است، این کریدور از طریق روسیه و قزاقستان، چین را به اروپا متصل کرده و سالانه میلیون‌ها تن کالا را میان این دو منطقه از جهان ترانزیت می کند.
وی افزود: مسیر اصلی این کریدور شامل قزاقستان، روسیه، بلاروس و لهستان است اما درصد محدودی از بار این مسیر از طریق اوکراین به اروپا ترانزیت می‌شد؛ اوکراین همچنین یکی از کشورهای مورد علاقه چین جهت سرمایه‌گذاری در قالب طرح «کمربند-جاده» به حساب می‌آمد و این قدرت اقتصادی نوظهور برنامه‌هایی را برای توسعه زیرساخت های این کشور تدارک دیده بود.
ضیائی گفت: در شرایطی که اوکراین می‌رفت تا نقش خود را در کریدور شرق-غرب پررنگ تر کند، درگیری نظامی میان این کشور و روسیه، چشم اندازهای اقتصادی آن را تحت تاثیر جدی قرار داده است، این اتفاق در کنار دیگر تاثیرات خود، بر نقش ترانزیت بین قاره‌ای اوکراین نیز اثر گذاشته و از بدو شروع جنگ، عبور قطارهای ترانزیتی میان روسیه و اوکراین متوقف شده است. اگرچه اوکراین اعلام کرده است که تبادل ریلی کالاها میان اوکراین و اروپا برقرار است، اما ترانزیت میان چین و اروپا از این کشور متوقف شده است.
این کارشناس اقتصاد حمل‌و‌نقل اظهار داشت: تحولات ترانزیتی روزهای اخیر اوکراین به همین مقدار ختم نشده و طبق جدیدترین اخبار، ارتش اوکراین مقاطع اتصال ریلی این کشور با روسیه را منهدم کرده است، این اقدام ارتش اوکراین برای جلوگیری از انتقال نیرو و تجهیزات نظامی روسی با استفاده از راه‌آهن به داخل خاک اوکراین انجام شده است، وقایع مذکور گویای آن است که اوکراین در میان مدت نقش خود را در کریدور شرق-غرب از دست خواهد داد.
وی تصریح کرد: با اینکه تا پیش از جنگ فقط 2 درصد از حجم ترانزیت ریلی شرق-غرب از اوکراین عبور می‌کرد، اما تقابل اعضای سابق بلوک‌های شرق و غرب در اوکراین می تواند بسیاری از مناسبات اقتصادی کنونی را دچار تغییر کند، بخشی از این مناسبات مربوط به لجستیک جهانی کالا و ترانزیت محموله‌های تجاری بین قاره‌ای است.
ضیائی افزود: فشار متمرکز غرب بر روسیه و متحدان آن مانند بلاروس که مستقیما در حمله نظامی به اوکراین مشارکت داشتند می‌تواند ترانزیت کالا از این کشور ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد، در چنین شرایطی مسیرهای جایگزین که مهمترین آنها ایران و ترکیه هست، می‌توانند رشد چشمگیری داشته و جایگاه خود را به عنوان کریدورهای مطرح ترانزیت شرق-غرب تثبیت ‌کنند.
این کارشناس اقتصاد حمل‌و‌نقل تأکید کرد: مسیر راه ابریشم گذرنده از ایران در حالت کلی بهینه‌ترین مسیر ترانزیت میان شرق و غرب است، اما به دلیل برخی خلاءهای زیرساختی موجود، در حال حاضر مسیر قزاقستان – روسیه مسافت کمتری نسبت به مسیر گذرنده از ایران دارد.
وی اضافه کرد: با شروع تغییرات کنونی در نظم جهانی، ایران باید رویه های داخلی و مناسبات خارجی خود را برای میزبانی کریدورهای مهم ترانزیتی جهان و احصاء منافع اقتصادی و راهبردی از موقعیت ژئوپلتیکی خود مهیا کند.
ضیائی تصریح کرد: اتفاقات حال و آینده می تواند تقاضای جهانی بیشتری برای مشارکت ایران در اقتصاد بین الملل ایجاد کند، در صورت هوشیاری و استفاده از این فرصت‌ها، ایران به مراحل جدیدی از ترقی وارد می‌شود، اما در صورت ادامه غفلت‌های پیشین، این پنجره‌های فرصت برای همیشه رو به ایران باز نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *