الف – «ترنج تبرستان» در سبد غذایی چینی‌ها/ اولین محموله مرکبات مازندران به شرق آسیا صادر شد


خیزش نیوز –

به گزارش ایرنا، مرکبات پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و استاندار مازندران و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل تاییدیه کشور چین را اخذ و روز گذشته اولین محموله این قلم غذایی به شرق آسیا از طریق مسیر هوایی تهران به پکن صادر شد.
صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.
همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه مرکبات که دستکم نیمی از تولید حدود سه میلیون تنی آن مازاد بر مصرف داخلی است، فراهم شد، و اکنون مسوولان ارشد استان مازندران معتقدند که مرکبات مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و در کنار صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و افغانستان به بازار هدف جدید بنام کشور چین دست یافته اند.
طبق برآورد سازمان جهاد کشاورزی امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید شد. ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و دستکم یک میلیون تن آن در مسیر صادرات قرار گرفته است.
عبور مازندران از اخذ تاییدیه مجوز صادرات به چین
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در ۲۶ مرداد ماه سال جاری در نشست تصویری با استاندار مازندران گفته بود که صادرکنندگان و کشاورزان مازندرانی با رعایت استانداردهای بسته‌بندی و توجه به کیفیت کالا برای صادرات مرکبات به کشور چین آماده شوند.
محمد کشاورز زاده افزود: با پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و استاندار مازندران، مجوز صادرات مرکبات از ایران به چین اخذ شد و صادرکنندگان مازندرانی خود را برای ورود به این بازار هدف آماده کنند.وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و صادرکنندگان مازندرانی به طور حتم استانداردهای لازم را برای صادرات مرکبات رعایت خواهند کرد و با تولید و فرآوری مرکبات با کیفیت گامی جدید در صادرات این محصولات به کشور چین اتفاق خواهد افتاد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: طرف ایرانی از هم اکنون کار را شروع کند، چرا که بازار اقلام مختلف مواد غذایی چین پذیرش کالاهای صادراتی ایران را دارد.
با این وصف مسوولان استان مازندران بعد از اخذ مجوز صادرات که دارای فرایند پیچیده اداری و بهداشتی بود زیرساخت ها را برای صادرات مرکبات مازندران آماده کردند و اولین محموله هم در روز گذشته صادر شد که به طور حتم با تداوم این مسیر حلاوت آن را تولید کنندگان و باغداران استان در سال های آینده خواهند چشید.
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *