الف – گام به گام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان



بر اساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی پس از پایان مهلت ثبت نام ملک در این سامانه، دستگاه‌های اجرایی، اقامتگاه فرد را با توجه به آدرس و کدپستی مشخص شده در این سامانه به دست می‌آورند و بر این اساس، خدماتی از جمله: افتتاح حساب بانکی، صدور دسته‌چک، خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای، خدمات کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن، دریافت گواهی نامه، دریافت گذرنامه، مدارک خودرو، ثبت‌نام مدرسه، اخطاریه، ابلاغیه و از این قبیل را به او اعطا می‌کنند. دانستن این نکته هم ضروری است که ثبت نام در سامانه املاک تنها مختص مالکان نیست و کلیه سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر باید در این سامانه ثبت نام کنند، چون به گفته وزیر راه و شهرسازی در صورت ثبت نام نکردن در موعد مقرر، با ضمانت اجرای جریمه مالیاتی و محرومیت از خدمات اجتماعی مواجه خواهند شد.
ثبت مشخصات هویتیقبل از این که ملک را در سامانه ثبت کنید باید در این سایت ثبت نام کنید و مشخصات هویتی خود را ثبت کنید نحوه و مراحل آن را در ادامه می‌خوانید.
۱- برای ورود به سایت سامانه، متقاضی باید، در صفحه مرورگر خود، آدرس amlak.mrud.ir را وارد و سپس، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کند.
۲- در این مرحله، متقاضی باید، شماره تلفنی را که به نام خودش است، وارد کند و روی گزینه ورود کلیک و در مرحله بعد هم کد ملی خودش را وارد کند و منتظر تایید هویت و رمز ارسال شده به تلفن همراه بماند.
۳- کدی را که به شماره تلفن شما ارسال شده است در کادر مخصوص وارد کنید.
۴- در صورتی که مراحل احراز هویت به صورت موفقیت آمیز طی شده باشد، به شما یک رمز عبور اعطا می‌شود.
۵- در صفحه جدیدی که برای شما باز شده باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید.
۶- حالا از شما خواسته می‌شود نوع سرپرستی خانوار خود را وارد کنید.
۷- در این مرحله باید چند لحظه‌ای صبر کنید تا اطلاعات وارد شده شما بررسی و تایید شود و بعد از تایید بلافاصله وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید وضعیت ملک و خانه‌ای را که در آن سکونت دارید مشخص کنید.

نحوه ثبت نام مالکان و مستاجران۱- بعد از طی کردن مراحل ثبت نام وارد صفحه‌ای می‌شوید که دو گزینه به شما نشان داده می‌شود که آیا مالک خانه هستید یا مالک نیستید.
۱-۲ – اگر مالکید «مالک خودم هستم»، را انتخاب کنید و مرحله بعد را بزنید.
۲-۲ – اگر مالک نیستید عبارت مالک شخص دیگری است، را انتخاب کنید.
۳- هر کدام از گزینه‌ها را انتخاب کرده باشید به صفحه‌ای وارد می‌شوید که باید نوع مالکیت ملک را که حقوقی است یا حقیقی انتخاب کنید.
۱-۴ – اگر گزینه مالک خودم هستم را انتخاب کرده اید باید اطلاعات مربوط به میزان مالکیت خود از ملک را وارد کنید.
۲-۴ – اگر مالک نیستید باید شماره ملی مالک را در این قسمت وارد کنید.
۱-۵ – مالک ملک به صفحه‌ای هدایت می‌شود که در آن باید اطلاعات مربوط به ملک مانند مشخصات مالک، شامل نوع سند، شناسه یکتای سند مالکیت و نظایر آن را از داخل سند احصا و آن را وارد کنید.
۲-۵ – مستاجر‌ها هم به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که باید نوع ملک، متراژ، طبقه و واحد آن را وارد کنند.
۶ – در مرحله بعد مالک و مستاجر به صفحه‌ای هدایت می‌شوند که باید اطلاعات مربوط به یکی از قبض‌ها را وارد کنند، ورود کد قبض و شناسه قبض کفایت می‌کند و در پایان هم اگر ملک شماره تلفن ثابتی دارد، شماره تلفن را وارد کنند.راه‌های دیگر ثبت نامیکی دیگر از راه‌هایی که ثبت نام مالک و مستاجر در سامانه املاک و اسکان از طریق آن امکان پذیر است ثبت املاک در اپلیکیشن املاک و اسکان است که امکان دانلود آن در گوشی‌های آیفون و‌اندروید وجود دارد. مراحل ثبت نام در اپلیکیشن هم مانند ثبت نام سایت به همان شیوه‌ای است که پیش از این خواندید.سوالات متداول۱. آیا ثبت نام مالک و مستاجر هر دو در سامانه املاک و اسکان لازم است؟
بله هم مستاجران و هم مالکان باید اقامتگاه و املاک خود را در این سامانه وارد کنند که نحوه ثبت ملک در این سامانه در متن گزارش آورده شده است.
۲. نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان به چه شکل است؟نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و اسکان به این ترتیب است که در مرحله مربوط به مشخصات ملک باید گزینه شخص دیگری مالک است را انتخاب کنند که آموزش آن در متن قرار داده شده است.
۳. چه کسانی نباید در سامانه ثبت نام کنند؟غیر از سرپرستان خانوار بقیه اعضای خانواده در صورتی که مالک ملکی نباشند ملزم به ثبت نام در سامانه املاک نیستند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *