امضای “قرارداد بزرگ” استخراج نفت میان چین و طالبان – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۱۶


مقامات حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۵ دی (۵ ژانویه) از امضای قراردادی بزرگ با یک شرکت چینی جهت استخراج نفت از حوزه نفتی “آمو دریا” خبر داده‌اند.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی CPEIC (شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ) این قرارداد را در حضور عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان و وانگ یو، سفیر چین در کابل به امضا رساندند.

این نخستین قرارداد کلانی است که حکومت اسلامگرای طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت سال گذشته میلادی تا کنون امضا کرده است. مدت اعتبار این قرارداد بر ۲۵ سال بالغ می‌شود.

بنا بر این قرارداد، نفت از مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربعی حوزه نفتی “آمو دریا” استخراج خواهد شد. این حوزه نفتی در سه ولایت شمالی در افغانستان واقع است که عبارتند از سرپل، جوزجان و فاریاب.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گفته مقامات طالبان پیش‌بینی شده که استخراج از این حوزه از میزان اولیه بالغ بر ۲۰۰ تن در روز به هزار تن و سپس تا ۲۰ هزار تن نفت افزایش یابد.

میزان سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه در طی یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار خواهد بود.

مقامات طالبان گفته‌اند که در این قرارداد ۲۰ درصد شریک خواهند بود و این سهم می‌تواند تا ۷۵ درصد افزایش یابد. افزون بر این پیش‌بینی می‌شود که این پروژه فرصت شغلی برای ۳ هزار شهروند افغان به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: شورای امنیت خواستار لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان افغان شد

دولت چین نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. این منطقه اما علیرغم وضعیت کم‌ثبات و کم‌امنیت نقش مهمی در محاسبات چین در راستای “جاده ابریشم جدید” ایفا می‌کند.

افغانستان از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است که با توجه به جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی حاکم در این کشور در سالیان گذشته دست‌نخورده مانده‌اند. کارشناسان ارزش این منابع طبیعی زیرزمینی را مجموعا یک بیلیون دلار (حدود ۹۴۰ میلیارد یورو) برآورد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *