انتقادهای تند مجلس از توجیهات اقتصادی دولت درباره نرخ ارز – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۴


روز یکشنبه ۴ دی (۲۵ دسامبر) گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش افسارگسیخته بهای ارز در پاییز گذشته قرائت شد. این گزارش از جمله تاکید کرد که ”تصمیمات شکست خورده گذشته در حوزه سیاست‌های ارزی در حال تکرار است.”

همزمان، رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که روز یکشنبه بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران به ۴۱ هزار و ۱۶۰ تومان رسید.

پس از این گزارش، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در دفاع از عملکرد خود، بازار رسمی ارز را ”کاملا متعادل” دانست و گفت: «آن چیزی که نرخ ارز از آن متاثر است در بازار غیررسمی است.»

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز افزایش نرخ ارز و طلا را ”بی‌ثباتی موقتی” نامید.

او اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران را یکی از دلایل افزایش بهای ارز دانست و ادعا کرد که تا پیش از شروع این اعتراض‌ها ”بانک مرکزی توانسته بود سیاست‌های خود را در خصوص حواله و بازار با کمترین میزان افزایش نسبت به شروع کار این دولت پیش ببرد.”

با این حال، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این اظهارات را غیرقابل قبول دانستند و به این ترتیب، جلسه روز یکشنبه این مجلس، به صحنه یکی از تندترین انتقادها از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی تبدیل شد.

”صغری و کبری” درباره افزایش بهای ارز

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، وضعیت کنونی بهای ارز را برای مردم، مجلس و اقتصاد کشور ”غیرقابل قبول” دانست و گفت: «در کشور مشکل ارزی نداریم اما این دلیل نمی‌شود مدیریت و کنترل ارزی نداشته باشیم.»

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی را ”صغری و کبری” نامید و افزود: «ایشان همه را مقصر می‌دانستند جز تیم اقتصادی و بانک مرکزی.»

عزت‌الله اکبری تالارپشتی تصریح کرد: «متأسفانه شاهد این هستیم که حداقل تعدادی از وزرا و مقامات گزارشات غلط به دولت و مجلس می‌دهند و از جمله آنها همین رئیس کل بانک مرکزی است.»

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

کمال حسین‌پور هم از وزیر اقتصاد پرسید: «از کدام اقتصاد پایدار سخن می‌گویید؟»

او با بیان اینکه بود و نبود تیم اقتصادی دولت به حال مردم چه فرقی می‌کند، از ابراهیم رئیسی خواست ”اگر تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند به اقتصاد کشورمان سامان دهد این تیم را تغییر دهد.”

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران هم گفت: «بی‌دلیل این افزایش را به اغتشاشات و یک ماه اخیر حواله ندهید. دست فرمان شما غلط است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی، اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران را ”اغتشاش” و معترضان را ”اغتشاشگر” می‌نامند.  

ایزدخواه با اشاره به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران افزود: «قدرت پول ملی کشور جنگ‌زده سوریه ۸ برابر از ما بیشتر است زیرا بازار غیررسمی خود را مدیریت کرده است.»

”دولت پاسخ‌ قانع‌کننده‌ای ندارد”

غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اما در انتقادها پا را فراتر نهاد و گفت: «دولت و شخص رئیس‌جمهور در خصوص وضع کنونی بازار ارز و طلا پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد.»

او افزود: «هنوز برای مجلس مشخص نیست فرمانده اقتصادی دولت کیست.»

بیشتر بخوانید: سکه تمام ۱۶ میلیون و ۷۰۰هزار تومان شد و رکورد شکست

یکی از تندترین انتقادها اما از سوی علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان شد که سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی را ”واقعاً خنده‌دار” توصیف کرد.

اشاره او به سخنان اخیر علی صالح‌آبادی است که یکی از دلایل بی‌ثباتی و افزایش نرخ ارز را افزایش دستمزد کارگران دانسته بود.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: «ما نمی‌توانیم در کشور مردم را رها کنیم و آنها تورم نقطه به نقطه بالای ۵۰ درصد را تحمل کنند و در عین حال بگوییم که مردم ما برای شما کار می‌کنیم.»

افزایش افسارگسیخته بهای ارز ادامه دارد

بهای ارز در بازار ایران در حالی به بیش از ۴۱ هزار تومان رسیده که میانگین قیمت دلار آزاد در سال گذشته حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و در پنج ماه ابتدای امسال اندکی بیش از ۳۰ هزار تومان بوده است.

حال به نظر می رسد که نه تنها افکار عمومی بلکه اعضای مجلس شورای اسلامی نیز از توجیه‌های دولت در این خصوص قانع نشده‌اند. این‌همه در حالی است که نهادهای امنیتی نیز همزمان از مقابله با افرادی خبر می‌دهند که به گفته آنها، باعث تنش در بازار می‌شوند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ روز شنبه ۳ دی‌ماه اعلام کرد که ”از ابتدای آذرماه تاکنون ۱۰۰ نفر از سوداگران بازار طلا و ارز دستگیر شده‌اند.”

سرهنگ هدایت بهرامی گفت که این افراد ”با اقدامات مجرمانه خود باعث افزایش قیمت ارز و ایجاد تنش در بازار ارز و طلا شده بودند.”

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

برخی از تحلیلگران مجموعه‌ای از عوامل، از جمله بی‌ثباتی سیاسی، اعتصاب‌های گسترده، قطع و اختلال در اینترنت و به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام را در سقوط ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر دخیل می‌دانند. این‌همه در حالی است که اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه دارد.

در کنار اینها سهم ناکارآمدی دولت ابراهیم رئیسی و تحقق نیافتن وعده‌هایی نظیر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد اشتغال را در وضعیت نابسامان و رکود اقتصادی کنونی نمی‌توان نادیده گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *