اوپک درخواست جایگزینی نفت روسیه را رد کرد | اقتصاد | DW


به نظر می‌رسد که چشم‌پوشی اتحادیه اروپا از نفت روسیه چندان آسان نباشد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده، امکان افزایش تولید و جایگزینی نفت روسیه را که خواست کشورهای غربی است، ندارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته با تحریم ذغال‌سنگ روسیه موافقت کردند و اکنون تحریم نفت این کشور را نیز مد نظر قرار داده‌اند. نفت روسیه تا کنون از تحریم‌ها در امان مانده است. هدف این تحریم‌ها که بارها ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز خواستار آن شده، دشوار کردن تأمین مالی حملات روسیه به اوکراین است. خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید تا کنون استرالیا، کانادا و آمریکا نفت روسیه را تحریم کرد‌ه‌اند. جایگزینی نفت روسیه در جهان آسان‌تر از جایگزینی گاز این کشور است که به‌ویژه آلمان به آن وابستگی شدیدی دارد. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک دوشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) در نشستی با مقام‌های اروپا گفت، در صورت تحریم نفت روسیه باید روزانه کمبود بیش از هفت میلیون بشکه نفت و سایر انرژ‌های مایع صادراتی را جبران کرد که “با توجه به چشم‌انداز کنونی تقاضا، جبران چنین حجمی از کمبود عرضه غیرممکن خواهد بود.” او در پاسخ به اتحادیه اروپا که در نشست وین خواستار افزایش تولید شد، تصریح کرد، نوسان شدید کنونی قیمت در بازار نتیجه عواملی است که کنترل آن‌ها در دست اوپک نیست. کارشناسان می‌گویند، اظهارات بارکیندو به این معناست که اوپک نمی‌خواهد تولید خود را افزایش دهد. “اوپک پلاس” که غیر از کشورهای عضو اوپک شامل کشورهای دیگر از جمله روسیه و ونزوئلا نیز می‌شود حدود یک هفته پیش تصمیم گرفت، سهمیه تولید خود را روزانه به طور متوسط ۴۰۰هزار بشکه بالا ببرد. “اوپک پلاس” در اوایل ماه مه باز هم نشستی برگزار خواهد کرد. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید افت مشهود قیمت نفت  قیمت نفت در بازارهای جهانی که در روزهای آغازین جنگ در اوکراین به بالاترین سطح خود در چند سال گذشته رسیده بود، چند روزی است که باز هم سیری نزولی در پیش گرفته است. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز سه‌شنبه ۱۲ آوریل با تقریبا ۳۰درصد کاهش به حدود ۱۰۰ دلار رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیئت (WTI) آمریکا هم حدود ۹۶ دلار برای هر بشکه اعلام شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در اواسط ماه مارس برآورد کرد که صادرات نفت روسیه از ماه آوریل روزانه سه میلیون بشکه کاهش پیدا خواهد کرد. این اتفاق تاکنون نیفتاده است. تا ششم آوریل این کاهش، با تولید متوسط روزانه ۱۱ میلیون بشکه در ماه مارس، ۰.۶ میلیون بشکه در روز اعلام شد. 
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف کشتی “سیلینگ یات آ” کشتی ۱۴۳ متری (۴۷۰ فوتی) “سیلینگ یات آ” که “SY A” نیز خوانده می‌شود حدود ۵۳۰ میلیون یورو (۵۷۸ میلیون دلار) ارزش دارد. مقام‌های ایتالیا بعد از این که تشخیص دادند صاحب این کشتی آندری ایگورویچ ملنیچنکو، میلیاردر روسی است آن را توقیف کردند. او مالک شرکت بزرگ تولید کود “یوروکم گروپ” (EuroChem Group) و شرکت انرژی زغال‌سنگ سیبری (SUEK) است.
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف کشتی “لنا” مقام‌های ایتالیایی همچنین این کشتی ۵۲ متری (۱۷۰,۶ فوتی) به ارزش تخمینی ۵۰ میلیون یورو را در حالی که در “سن‌ رمو” در شمال غربی این کشور لنگر انداخته بود توقیف کردند. این کشتی به گنادی تیمچنکو، رئیس لیگ ملی هاکی روسیه و سهامدار شرکت‌های نفت و گاز تعلق دارد. این الیگارش ۶۹ ساله از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است.
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف “دلبر” در هامبورگ “دلبر” دو هلی‌پد (سکوی فرود هلی‌کوپتر) و یک استخر ۲۵ متری دارد. ابهاماتی در مورد این کشتی وجود دارد. شماری از رسانه‌های آلمان از توقیف این کشتی در هامبورگ، هنگامی که برای تعمیرات لنگر انداخته بود، خبر داده‌اند. برخی مقام‌های آلمانی از اظهارنظر خودداری کرده‌اند و تعدادی نیز این گزارش‌‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند نتوانسته‌اند مالکیت کشتی را تأیید کنند.
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف واگذاری مالکیت گفته می‌شود که سوپریات یا کشتی لوکس تفریحی “دلبر” متعلق به علیشیر عثمان‌اف، الیگارش روس است که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. سخنگوی عثمان‌اف به اشپیگل گفت که مالکیت این کشتی “مدت‌ها پیش” به یک بنیاد مرتبط با بستگان عثمان‌اف واگذار شده است.
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف فرار به ترکیه کشتی “اکلیپس” دومین سوپریات متعلق به رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی و مالک باشگاه فوتبال چلسی است که ظاهرا در فرار از آب‌های اتحادیه اروپا، در آب‌های ترکیه لنگر انداخته است. این کشتی ۱۶۲,۵ متری که یکی از بزرگ‌ترین‌ کشتی‌های لوکس تفریحی دنیاست دارای ۲ هلی‌پد، ۹ عرشه، یک استخر و پدافند موشکی است.
گزارش تصویری: کشتی‌های تفریحی الیگارش‌های روس در سایه توقیف “شهرزاد”، کشتی متعلق به پوتین؟ کشتی ۱۴۰ متری “شهرزاد” که حدودا ۷۰۰ میلیون یورو ارزش دارد از بدنام‌ترین کشتی‌های حال حاضر ایتالیاست. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که طبق یافته‌های اطلاعاتی آمریکا ممکن است این کشتی متعلق به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باشد. اما برخی نیز گزارش کرده‌اند که مالکیت پوتین مستند نیست. ایتالیا در حال تحقیق برای روشن شدن مالکیت کشتی است. “شهرزاد” برای تعمیر و نگهداری در توسکانی لنگر انداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *