ایرباس تمام سفارش‌های هواپیمای A350 از قطر را لغو کرد – DW – ۱۴۰۱/۵/۱۳

در مناقشه با شرکت هواپیمایی “قطر ایرویز”، شرکت صنایع هوافضایی اروپایی ایرباس تمام سفارش‌های باقی‌مانده از هواپیماهای غول‌پیکر از نوع A350 را لغو کرده است.

این خبر را منابع مطلع نزدیک به محافل حوزه هواپیماسازی منتشر کردند. گفته می‌شود که سخنگوی این بزرگ‌ترین هواپیماسازی جهان ابراز نظر در این زمینه را رد کرده است.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

لیست سفارش‌های ماه ژوئن ایرباس نشان می‌دهد که این کنسرن هنوز بایستی ۱۹ فروند از مدل A350-1000 که طویل‌ترین هواپیمای جهان است، به قطر تحویل دهد.

شرکت هواپیمایی قطرایرویز در دسامبر ۲۰۲۱ در لندن از ایرباس شکایت کرد و خواستار خسارتی بالغ بر دست‌کم یک میلیارد و ۴۰۰میلیون یورو شد. قطر ایرویز می‌گوید در شماری از ۵۳ فروند جت‌های A350 نقص‌هایی در لایه پوششی سطح بدنه هواپیما مشاهده شده است.

در حالی که قطر ایرویز آن را یک مشکل امنیتی می‌بیند، کنسرن ایرباس و آژانس هوانوردی اروپا (EASA) نظر دیگری دارند. ایرباس پیشنهاد کرده است که با هزینه خود تمام این کمبودها را برطرف کند، اما قطر ایرویز آن را رد می‌کند.

یک دادگاه بریتانیا در ماه مه ۲۰۲۲ حکمی در این مورد صادر کرد مبنی بر این‌که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز باید تمام سفارش‌های جت‌های A350 را بپذیرد و قیمت آن را بپردازد.

ایرباس به دنبال این مناقشه در ژانویه ۲۰۲۲ یک سفارش بزرگ دیگر قطر را لغو کرد. این سفارش دربرگیرنده ۵۰ فروند جت میان‌برد از نوع A321neo است که هم‌اکنون در بازار متقاضیان زیادی دارد. بر اساس تصمیم دادگاه در آوریل ۲۰۲۲، ایرباس می‌تواند در این فاصله این هواپیماها را به مشتریان دیگر بفروشد.

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

از سوی دیگر قطر ایرویز نیز در این میان یک قرارداد اولیه با کنسرن رقیب آمریکایی بوئینگ برای ارسال ۲۵ فروند بوئینگ۷۳۷مکس به امضا رسانده و گزینه ۲۵ فروند دیگر را برای خود تضمین کرده است.

سری هواپیماهای طویل بوئینگ ۳۷۳مکس۱۰ هنوز مجوز رسمی خود را دریافت نکرده است. قطر ایرویز می‌خواهد با سفارش این مدل طویل بوئینگ، آن را جایگزین جت‌های ایرباس A321neo کند.

وداع با ایرباس A380To view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *