ایسنا – بلایی که کرونا سر بازار کار کشورهای اروپایی آورد


خیزش نیوز –
به گزارش ایسنا، بنیاد بهبود شرایط زندگی و کاری اروپا- یورو فاوند- در گزارشی اعلام کرد تاثیر ویروس کرونا بر روی بازار کار کشورهای اروپایی غیرقابل انکار بوده و مابین ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ در مجموع ۵.۷ میلیون نفر از شمار شاغلین اروپایی کمتر شده است. در نتیجه این اتفاق هم متوسط نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۰ در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶.۷ درصدی رسید.  
طبق اعلام این بنیاد، تا پایان بهار سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد شاغلین اروپایی به طور کامل یا جزیی تحت تاثیر کرونا بوده اند که ۲۷ درصد آن ها نیز با کاهش درآمدهای خود مواجه شده اند. شاغلین جوان بیش از سایر گروه های شغلی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند و به دلیل تجربه کاری کم خود اولین هدف تعدیل نیرو در شرکت ها و کسب و کارها بوده اند. از طرف دیگر کمترین تاثیر نیز بر روی شاغلین ۲۵ تا ۵۴ سال مشاهده شده است.  
به گفته این گزارش از انجایی که تعریف اشتغال و شرایط شغلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یکدیگر متفاوت است بیان اینکه دقیقا چه تاثیری از شیوع کرونا بر سطح رفاه شهروندان اروپایی ایجاد شده، کار دشواری است اما نکته قطعی آن است که در نتیجه شیوع کرونا، خانوارها با احتیاط بسیار بیشتری اقدام به خرید و خرج کردن کرده اند و میل به پس انداز آن ها به میزان محسوسی نسبت به زمان قبل کرونا افزایش یافته است که همین مساله هم تزریق جریان تازه سرمایه به اقتصادهای اروپایی را کاهش داد.  
موسسه یوروفاوند در گزارش خود پیش بینی کرده است متوسط نرخ بیکاری امسال اتحادیه اروپا به ۸.۶ درصد برسد اما سال اینده با بهبود شرایط، این نرخ تا سطح هشت درصدی کاهش پیدا کند. این موسسه همچنین هشدار داده است بحران فعلی از بحران سال ۲۰۰۹ جدی تر است و دولت ها باید به حمایت های خود از بخش های مختلف اقتصادی ادامه دهند.  
انتهای پیام
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *