باشگاه خبرنگاران جوان – افزایش تولید محصولات کشاورزی در اراضی دیم کشور با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت


علیرضا مهاجر در آیین رونمایی از سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری در خصوص تدوین سند‌های الگوی کشت در استان‌ها، اظهار داشت: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: تقریبا ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت به‌دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم تا بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم.
مهاجر با بیان اینکه به دنبال کشت ارقام مقاوم به خشکی هستیم، اضافه کرد: همچنین باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارند، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید

وی اظهار داشت: کشاورزانی که اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار دهند با همکاری وزارت نیرو مشمول تخفیف ۵۰ درصدی آب بها می‌شوند، همچنین درصدد هستیم با نقل و انتقال محصولات کشاورزی با کامیون‌های یخچال‌دار، ضایعات بخش کشاورزی را کاهش بدهیم.
مهاجر با اشاره به اینکه در بخش سبزی و صیفی ضایعات بخش کشاورزی به بیش از ۳۰ درصد نیز می‌رسد، گفت:، اما ضایعات در برخی محصولات مانند گندم و جو کمتر از سایر محصولات است، همچنین درصدد هستیم با اصلاح ادوات کشاورزی ضایعات در محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی را کاهش بدهیم.
وی ادامه داد: طرح‌های اصلاح الگوی کشت به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و تسهیلاتی برای کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا می‌کنند در نظر گرفته شده است، این تسهیلات در زمینه خرید ادوات، بذر، نهاده و… خواهد بود.
ضرورت جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی
غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم مدیریت به داشته‌ها و ظرفیت‌های خود، گفت: لازم است ظرفیت‌های موجود شناسایی و مدیریت شوند، همان‌گونه که قطعی برق به حداقل رسید و مدیریت شد باید همه کار‌ها مدیریت شوند.
وی با اشاره به بحث امنیت غذایی و توجه به محصولات استراتژیک، افزود: در بحث الگوی کشت به این نتیجه رسیده شد که این موضوع به صورت استانی انجام شود، البته این آمادگی در استان وجود دارد که حتی به صورت پایلوت این مساله را انجام دهد.
حیدری اضافه کرد: در حقیقت الگوی کشت ما را به اینجا خواهد رساند که در راستای سیاست‌های کلان کشور حرکت کنیم، در این صورت موفق خواهیم بود و به خوداتکایی خواهیم رسید که لازم است این افق و راهبرد مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: باید الگوی کشت مبتنی بر شرایط محیطی، رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، توسعه کشت گیاهان پاییزه، توسعه کشت در دیمزار‌های کم‌بازده، حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و تجاری باشد.
حیدری بر ثبات جدی و امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: باید گیاهان بومی در الگوی کشت مورد توجه قرار گیرند.
وی با توجه به توسعه کشت دانه‌های روغنی، تصریح کرد: نباید در کشت محصولات افراط و تفریط صورت گیرد، بلکه باید اقدامات علمی، خردمندانه و براساس نیاز‌های کشور و با تاکید بر محصولات استراتژیک انجام شود، همچنین توسعه گلخانه‌ها از دیگر موارد مهم و مورد توجه است، زیرا این کار به صرفه‌جویی انرژی و منابع آب، افزایش راندمان آبیاری کمک می‌کند و باید موضوع دانش‌بنیان کردن در بحث کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
حیدری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم این اقدامات انجام شود باید علاوه بر وحدت رویه، به موضوعاتی همچون آموزش، فرهنگ‌سازی و کار تحقیقاتی با استفاده از جامعه نخبگانی و افراد تاثیرگذار انجام شود، همچنین لازم است از نظرات و تجربیات اصناف، کشاورزان و دامداران استفاده کرد.
وی گفت: باید در کنار الگوی کشت به بحث صنایع تبدیلی توجه کرد تا از خام‌فروشی که از مشکلات کشور بوده جلوگیری کرد، همچنین ایجاد صنایع تبدیلی منجر به ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری خواهد شد، در این صورت خوداتکایی حاصل می‌شود، بنابراین باتوجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها لازم است عزم و اراده و کار جهادی صورت گیرد تا موانع برطرف شود.
حیدری ادامه داد: ۱۳ هزار عضو هیات علمی در رشته کشاورزی ظرفیت عظیمی است که استان ما از این مسأله مستثنی نیست که لازم است پیوند علمی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *