برنامه‌های روسیه برای نفت، گاز و راه آهن ایران – DW – ۱۴۰۱/۷/۱۸


معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با اشاره به سفر جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی به روسیه برای شرکت در “همایش اقتصادی خزر”، یکی از موضوعات مطرح‌شده در این نشست را تسریع در اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه جامع با گازپروم عنوان کرده است.

به گفته احمد اسدزاده، “طرف روس در حال تدوین طرح جامع توسعه برای ۶ میدان نفتی و دو میدان بزرگ گازی کشور است”.  معاون وزیر نفت در أمور بین‌الملل ابراز امیدواری کرده است که “تا پایان سال قرارداد برای این میدان‌های نفت و گاز امضا شود”.

به گفته این مقام وزارت نفت، مقرر شده است دو طرف نقشه راه همکاری‌های دوجانبه را تا برگزاری کمیسیون مشترک طی هشتم تا دهم آبان‌ماه در مسکو، به‌سرعت نهایی و آماده کنند.

دومین همایش اقتصادی دریای خزر با حضور سران کشورهای همسایه این دریا از ۱۲ تا ۱۵ مهرماه در مسکو برگزار شد.

“تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۴۰ میلیارد”

بر اساس گزارش دیگری از وزارت نفت، جواد اوجی در مورد “معامله بزرگ نفت و گاز بین ایران و روسیه” گفته است: «خوشبختانه با شرکت گازپروم و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده است که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد و این شرکت‌ها در میدان‌های نفت و گاز کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هزینه‌های آن را پس از بهره‌برداری از بخش تولید برداشت خواهند کرد.»

وزیر نفت همچنین همکاری جمهوری اسلامی با کشورهای حوزه خزر در موضوع نفت و گاز و انرژی را راهبردی خوانده و گفته است: «قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی سبب شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به سایر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.»

براساس گزارش وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیهیادداشت تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند که هدف آن از جمله توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی و ۶ میدان نفتی، اعلام شده است.

بنا بر این گزارش این تفاهم‌نامه شامل عملیات مبادله با گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های گاز مایع و ساخت خطوط لوله گاز صادراتی می‌شود.

قرار است کمیسیون مشترک از هشتم تا دهم آبان‌ماه در روسیه برگزار شود.

توافق نهایی با روسیه در تامین اعتبار ٨٠٠ میلیون یوروی برای راه‌آهن رشت – آستارا 

در راستای ادامه همکاری‌های ایران و روسیه، جلسه سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان روز یکشنبه (۱۷ مهر) با شرکت مقامات وزارت راه و شهرسازی، وزیر توسعه اقتصادی و معاون وزیر حمل و نقل روسیه و معاون وزیر حمل و نقل آذربایجان برگزار شد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی توافق با روسیه برای تامین منابع مالی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا یکی از مهمترین موضوع‌های مطرح شده در این جلسه بود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری این جلسه بررسی راهکارها برای تحقق ترانزیت ١۵ میلیون تن بین سه کشور بوده است، می‌گوید: «روس‌ها به سرمایه ‌گذاری و تامین اعتبارات برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا تمایل دارند.» 

به گفته امین ترفع، میزان اعتبارات درخواست شده از روسیه برای ساخت این مسیر ریلی، مبلغی حدود ٨٠٠ میلیون یورو است.

این مقام مسئول از برگزاری جلسه‌ای در ماه نوامبر به منظور بررسی نحوه همکاری‌ها برای ساخت این راه‌آهن با روس‌ها و توافق نهایی خبر داده است.

از دیگر توافق‌های به‌دست‌آمده در این نشست با کشور آذربایجان به منظور “روانسازی و توسعه ترانزیت” به احداث پایانه مرزی جدید آستارا در کمتر یک سال اشاره شده است. به گفته مقامات ایران با احداث این پایانه و پل آستاراچای، ظرفیت تردد کامیون تا تردد روزانه ۵٠٠ کامیون افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *