بروکر (Broker) چیست؟ معرفی بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان

یکی از مشکلات اصلی کاربران ایرانی بازار فارکس، به‌ویژه کسانی که به‌تازگی وارد این بازار مالی شده‌اند، انتخاب بروکر یا کارگذاری معتبر و مناسب است.
در این مقاله سعی کرده‌ایم به زبان ساده در پاسخ به سؤالات بروکر چیست؟، معیار انتخاب آن برای ایرانیان چیست و چه بروکرهایی برای ایرانیان مناسب است؟ توضیحاتی را ارائه دهیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
بروکر (Broker) چیست؟

بروکر یا کارگزاری واسطه‌ای برای انجام معاملات است که نرخ بازارهای مختلف را به مشتریان خود نمایش می‌دهد و سفارش‌های آن‌ها را اعم از خرید یا فروش انجام می‌دهد. احتمالاً کسانی که در بورس ایران فعالیت دارند، اطلاعاتی درباره کارگزاری‌ها دارند؛ برای مثال اگر بخواهیم سهامی از شرکتی را خریداری کنیم، ارتباط مستقیمی با آن شرکت نداریم و این روند توسط سازمانی واسطه به نام کارگزاری شکل می‌گیرد.
درحقیقت Broker واسطه‌ای است که معاملات مشتریان خود را به هسته مرکزی معاملات متصل می‌کند که به‌عنوان محل انجام تمامی معاملات شناخته می‌شود. در بروکرها علاوه بر ارزها، دارایی‌های دیگر مانند سهام شاخص، نفت، فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره، ارزهای دیجیتال و دیگر موارد معامله می‌شود.
بازار فارکس برای کسانی که دوست دارند در بازارهای بین‌المللی فعال باشند، فرصتی عالی است و می‌تواند باعث سود بسیار خوبی برای تریدرها حاصل کند؛ زیرا درآمد شما به دلار یا دیگر ارزهای خارجی محاسبه می‌شود.
افراد می‌توانند با حضور در فارکس در سطح جهانی کار کنند، درآمد ارزی داشته باشند و سود خوبی را نصیب خود کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که احتمال ضرر در فارکس بالاست؛ به همین دلیل هر چقدر یک تریدر دانش و تجربه بیشتری داشته باشد، می‌تواند سود بیشتری در این بازار کسب کند.
همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، برای خرید و فروش دارایی‌ها، نیازی به مراجعه فیزیکی به مکان خاصی نیست و شما می‌توانید با اتصال حساب خود به Broker، معاملات خود را به‌راحتی انجام دهید. این کارگزاری‌ها در قالب یک وب سایت فعالیت می‌کنند که شما بعد از انجام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت، در قالب یک پلتفرم معاملاتی، قابلیت خرید و فروش آنلاین جفت ارزها و دیگر دارایی‌ها را خواهید داشت. در ادامه به بررسی معیارهای انتخاب Broker مناسب برای ایرانیان خواهیم پرداخت.
معیارهای انتخاب بهترین بروکر برای ایرانیان
۱. تأثیر تحریم‌ها در انتخاب بهترین Broker
متأسفانه با توجه به شرایط سیاسی، تحریم‌ها و محدودیت‌ها سبب ایجاد مشکل در انتخاب بروکر برای علاقه‌مندان معاملات فارکس در ایران شده است. عموماً بهترین و پرحجم‌ترین بروکرهای فعال دنیا متعلق به آمریکا و کشورهای اروپایی هستند، اما با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده، امکان دریافت خدمات مستقیم از این کارگزاری‌ها وجود ندارد.
به همین دلیل آن‌ها برای اینکه دامنه خدمات خود را گسترش دهند و امکان ارائه خدمات به کشورهای دارای محدودیت را داشته باشند، به افتتاح شعبه در بعضی کشورهای کوچک (حتی جزایر کوچک مثل قبرس) می‌پردازند و خدمات خود را در قالب قوانین آن کشور به کاربران دیگر کشورها ارائه می‌دهند.
براساس این فرایند مشکل تحریم برای کاربران ایرانی از بین می‌رود و آن بروکر می‌تواند به‌صورت کاملاً قانونی خدمات خود را برای دیگر کشورها ارائه کند.
۲. اعتبار بروکرها
مهم‌ترین معیار برای انتخاب کارگزاری فارکس، اعتبار آن کارگزاری است. اعتبار می‌تواند شامل مجوزهای مربوط، میزان تعداد کاربرهای فعال، حجم معامله‌شده و غیره باشد. اگر یک Broker مجوزهای قانونی مربوط را گرفته باشد، به‌اصطلاح قانونمند شده است.
بنابراین اولین موردی که باید آن را در نظر گرفت، رگوله‌بودن یا قانونمندبودن آن بروکر است؛ زیرا تمام سرمایه شما در اختیار این کارگزاری قرار می‌گیرد و از این بابت امنیت آن بسیار مهم است. اگر به‌دنبال این هستید که چگونه از قانونمند بودن این بروکرها اطلاع داشته باشید کافی است شماره مجوز آن‌ها را چک کرده و محل ثبت شرکت و نهاد ناظر بر آن را بررسی کنید.

۳. سوابق بین‌المللی و خدمات‌رسانی به ایرانی‌ها
مورد بعدی سوابق و تجربه Broker است. با توجه به اینکه با گذشت زمان شاهد تأسیس کارگزاری‌های جدید برای خدمت‌رسانی به ایرانیان هستیم، باید دقت داشته باشید که حتماً سوابق بین‌المللی این بروکرها را بررسی کرده و سپس از بروکری استفاده کنید که تجربه کار چندین ساله و خدمت‌رسانی به کشورهای مختلف را داشته باشد.
در هر صورت بررسی اتفاقات گذشته نشان می‌دهد درصورت ایجاد مشکل بین Broker و کاربران ایرانی، این Brokerها فرصتی را برای کاربر در نظر می‌گیرند تا کاربر بتواند سرمایه خود را از حساب کارگزاری خارج کند، با همه این اوصاف در سال‌های اخیر مشکل چندانی برای ایرانیان به وجود نیامده است و جای نگرانی (در صورت انتخاب درست Broker) وجود ندارد.
۴. زبان فارسی
برای کاربرانی که آشنایی زیادی با زبان انگلیسی ندارند، این معیار مهم است. کاربران زیادی به‌دنبال بروکری هستند که فضای کاری با زبان فارسی برای کاربر ارائه دهد و درصورت بروز هرگونه مشکل بتوانند با ارتباط با پشتیبانی فارسی Broker، مشکل خود را حل کنند؛ از این‌رو بیشتر کارگزاری‌هایی که جزء خدمات‌دهندگان کاربران ایرانی هستند، از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنند.
۵. اسپرد (Spread) منصفانه و مقرون به ‌صرفه بودن بروکر
کارگزاری‌ها مانند صرافی‌ها، همواره دو قیمت را با عنوان قیمت خرید و قیمت فروش به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند. به این اختلاف به‌اصلاح اسپرد گفته می‌شود و هرچه میزان آن کمتر باشد، به نفع معامله‌گر خواهد بود. البته باید توجه داشت که اسپرد زیاد و بسیار اندک نیز به یک اندازه آسیب‌زننده هستند.
همچنین گاهی اوقات برخی Brokerها با توجه به حساسیت مشتریان خود میزان اسپرد را کاهش می‌دهند، اما با روش‌های دیگر مانند کمیسیون میزان دریافتی خود را در ادامه بیشتر می‌کنند.

۶. اسلیپیج (Slippage)
اختلاف بین قیمت سفارش شما و قیمتی که سفارش انجام می‌شود، اسلیپیج نام دارد؛ یعنی زمانی که نوسانات بازار بالا باشد، Broker قیمت استاپ شما را زودتر از قیمتی که انتخاب کرده‌اید، اجرا می‌کند.
۷. سوآپ (Swap)
نرخ بهره شبانه را Swap می‌گویند؛ مثلاً شما یک معامله طولانی‌مدت باز گذاشته‌اید. بروکر کارمزد خود را برای نگهداری (به‌صورت شبانه‌روزی) پوزیشن باز شما به‌صورت swap دریافت می‌کند. این میزان در کارگزاری‌ها مختلف متغیر است.
۸. امکان افتتاح حساب دمو یا آزمایشی
ساب دمو یکی از روش‌های معامله آزمایشی است. افرادی که در بازارهای مالی هیچ تجربه‌ای ندارند و با پلتفرم و استراتژی‌های مخصوص به آن نیز چندان آشنا نیستند، بهتر است کار خود را با این حساب‌ها آغاز کنند. معامله‌گران در این حساب پولی از دست نمی‌دهند و پولی نیز به ‌دست نمی‌آورند که می‌تواند نکته مثبتی برای آغاز به کار معامله‌گران در بازارهای مالی باشد.
مراحل شروع معامله‌گری در بازار فارکس
۱. انتخاب بروکر
شما در مرحله اول باید بروکر موردنظر خودتان را در مقایسه با معیارهای ذکرشده در قسمت بالا انتخاب کنید.
۲. ثبت‌نام و احراز هویت
 مرحله بعد از انتخاب Broker، ثبت‌نام و احراز هویت در آن است. هنگامی که تمامی مراحل افتتاح حساب را گذراندید، نوبت به ارسال مدارک برای وریفای‌شدن حسابتان می‌رسد. Brokerها برای مقابله با پول‌شویی تنها در صورتی به شما خدمات خواهند داد که تصویر مدارک واقعی خود را ارسال کنید و این مدارک با مشخصاتی که زمان ثبت‌نام وارد کرده‌اید هم‌خوانی داشته باشند.
بعضی بروکرها بلافاصله بعد از افتتاح حساب به شما اجازه معامله‌کردن می‌دهند؛ حتی اگر مدارک خود را ارسال نکرده باشید، اما زمان برداشت اصل پول یا سودتان حتماً باید مدارک خود را ارسال کنید و حسابتان تأیید و فعال شود. کارگزاری‌ها معمولاً روش‌های مشابهی دارند و اگر یک‌بار در یک Broker یک حساب افتتاح کنید، این روند را به‌صورت کامل یاد خواهید گرفت.
معمولاً بروکرهایی که با ایران کار می‌کنند تصویر کارت ملی و شناسنامه یا گذرنامه را برای احراز هویت می‌پذیرند. به‌ندرت بروکرها ترجمه مدارک را از شما می‌خواهند، اما درصورت نیاز می‌توانید از بخش انگلیسی پاسپورت خود استفاده کنید. بخش دیگر احراز هویت، تصویر مدرکی برای احراز آدرس شماست.
معمولاً یک قبض خدماتی مثل آب یا گاز یا برق یا غیره برای این امر کفایت می‌کند؛ قبضی که آدرس شما در آن درج شده و نباید بیش از ۶ ماه از صدور آن گذشته باشد. اگر قبض خدماتی در دسترستان نیست، می‌توانید از بانک پرینت حساب خود را که آدرستان در آن درج شده بگیرید و تصویر آن را برای Broker بفرستید، اما به‌صورت کلی بروکرها سخت‌گیری چندانی روی این امر ندارند.
۳. دریافت نرم‌افزار معاملات
 بروکرها نرم افزارهای معاملاتی مختلفی دارند که بعد از ایجاد حساب در اختیار شما قرار می‌گیرد. این نرم افزارها درحقیقت پلتفرم معاملاتی هستند که قرار است شما در آن تحلیل‌ها بررسی‌ها و معاملات خود را انجام دهید. بیشتر بروکرها از نرم افزار متاتریدر استفاده می‌کنند. نرم افزار متاتریدر یکی از بهترین نرم افزارهای تحلیل فارکس به شمار می‌رود که برای انجام معامله‌های بازار فارکس به کار می‌رود.
در این نرم افزار از زبان برنامه‌نویسی MetaQuotes Language ۴ استفاده شده که همه امکانات موردنیاز برای معاملات ارزی را دارد.‌ مشاهده قیمت‌ها، نمودارها، دریافت جدیدترین اخبار و آگاهی از نوسانات واقعی قیمت ارزها از مزایای دیگر نرم افزار متاتریدر محسوب می‌شود.
۴. شارژ حساب برای انجام معاملات
برای شروع معامله شما باید سرمایه موردنظر خود را وارد حساب Broker کنید. امکان واریز وجه در شرایط مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها پرداخت ریالی، تتری، وبمانی و پرفکت مانی مستر/ ویزا کارت است.
۵. برداشت سود
بسیاری از ایرانیان فکر می‌کنند به‌دلیل اینکه فارکس بازاری بین‌المللی است و ایران هم تحت تحریم‌های بانکی قرار دارد، نمی‌توان به‌راحتی در آن معامله کرد؛ درحالی‌که این تصور غلط است و معامله‌گری در فارکس انجام می‌شود و افراد هم به‌راحتی می‌توانند از حساب خود در فارکس پول برداشت کنند. پرکاربردترین این فرایندها، انتقال بانکی، انتقال به کیف پول و برداشت از طریق وبمانی هستند.
توجه: اگر در معاملات فارکس تازه‌وارد هستید، باید تا زمانی که سیستم مطمئن و سودآوری ایجاد نکرده‌اید، به‌صورت آزمایشی در حساب دمو معامله کرده و سپس درباره قراردادن پول واقعی در حساب معاملاتی فکر کنید. این نکته یکی از مهم‌ترین نکات معامله‌گری است که بدون آموزش و تمرین وارد هیچ بازار معاملاتی نشوید.
معرفی بروکرهای برتر برای ایرانیان
Brokerهای پرطرفدار و مفید دنیای فارکس کم نیستند، اما ممکن است فرصت پرداختن کامل به آن‌ها در این مطلب ممکن نباشد؛ با این حال سعی کردیم در این قسمت ۳ تا از بهترین بروکرهای فارکس را به شما معرفی کنیم تا درنهایت تصمیم بگیرید کدام مورد بهترین بروکر فارکس برای شماست.
۱. بروکر آلپاری (Alpari)

بروکر آلپاری یکی از بروکرهای قدیمی و معتبر جهان با سابقه بیش از ۲۲ سال فعالیت در بازارهای فارکس است. این بروکر در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و از آن سال تاکنون، به ارائه خدمات مالی به افراد در سراسر جهان مشغول است. این Broker به‌دلیل داشتن حساب‌های معاملاتی متنوع و خدمات شفاف مالی مشهور است.
نکته جالب درباره این بروکر، فعالیت تعداد زیادی از معامله‌گران ایرانی در آن بوده که دلیل این موضوع، پشتیبانی از زبان فارسی در این Broker است. شاخص مهمی که برای بسیاری از تریدرها و معامله‌گران اهمیت دارد، نمادهای قابل معامله در Broker است.
آلپاری با ارائه طیف وسیعی از دارایی‌های مالی توانسته نیاز معامله‌گران را برطرف کند. عمده فعالیت این Broker در بازار فارکس است. آلپاری دارای ۴۶ جفت ارز، طلا و نقره، نفت برنت، شاخص سهام مانند نزدک، رمز ارز مانند بیت کوین و اتریوم و سهام شرکت‌های بزرگ دنیا مانند گوگل و اپل برای معامله است.
همچنین برای ایرانیان مجموعه مناسب مالی برای معامله‌گری است. پشتیبانی از زبان فارسی و ارائه روش‌های متنوع در واریز و برداشت وجه و سابقه طولانی‌مدت این برند، سبب جذب مشتری‌های بسیاری شده است.
۲. بروکر لایت فارکس (Lite Forex)

این Broker فعالیت خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. اگر این میزان سابقه و فعالیت بدون شفافیت انجام شده باشد، بی‌شک بدون دوام خواهد بود؛ بنابراین حضور بروکر لایت فارکس تاکنون در بازارهای مالی، منبعی مطمئن است. مورد دوم، پشتیبانی از زبان فارسی است که بسیاری از کاربران و معامله گران ایرانی، برای معاملات خود دنبال آن هستند.
معامله‌گران به‌راحتی و به زبان فارسی می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند و منتظر پاسخ به زبان فارسی باشند. یکی دیگر از عوامل محبوبیت بروکر Lite Forex به‌ویژه در کشورهای اسلامی، بهره‌مندی آن از قابلیت حساب‌های اسلامی است. این نوع حساب‌ها بدون سود هستند و به‌نوعی برای جذب سرمایه‌گذاران مسلمان ساخته شده‌اند.
همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت این Broker، میزان حداقل سرمایه‌گذاری در آن بوده که برابر با ۱ دلار اعلام شده است؛ بنابراین با تمام ارزیابی‌های فوق و اینکه کاربران زیادی در این Broker فعالیت می‌کنند، می‌توان این Broker را مطمئن دانست.
۳. بروکر روبو فارکس (Robo Forex)
 
روبو فارکس یکی از بروکرهای نسبتاً قدیمی در جهان است که به کاربران ایرانی نیز خدمات می‌دهد. این کارگزاری از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و از لحاظ اعتبار جهانی، هر آنچه را نیاز بوده به دست آورده است. براساس برآوردهای وب سایت معامله‌گر ایرانی، این کارگزاری جزء پنج کارگزار فارکس محبوب در ایران بوده و مشتریان ایرانی نسبتاً بالایی نیز دارد.
روبو فارکس یکی از Brokerهایی است که سبد سهام بزرگی دارد. سهام شرکت‌های مختلف دنیا به‌دلیل نوسانات نسبتاً کم و بازدهی قابل‌توجه در طولانی‌مدت مورد علاقه تریدرهایی است که به‌دنبال ریسک کم و سودآوری مطمئن هستند. به‌طورکلی در این کارگزاری، دارایی‌های جفت ارز فارکس (۳۶ دارایی)، طلا و نقره کالاهای اساسی (بیش از ۱۰۰ کالا شامل گندم، سویا و شکر)، شاخص بورس‌های بزرگ دنیا (بیش از ۱۶ شاخص)، ارزهای بیت کوین و اتریوم، سهام شرکت‌های بزرگ دنیا (بیش از ۶۰ سهام) قابل معامله است.
در بررسی‌های انجام‌شده، این کارگزاری، سبد معاملاتی متنوع و قابل قبولی دارد و می‌تواند زمینه مناسبی را برای کسب سود از بازار فارکس فراهم کند.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم Broker و فعالیتی که Brokerها انجام می‌دهند، آشنا کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، بروکر یا کارگزاری واسطه‌ای برای انجام معاملات است که نرخ بازارهای مختلف را به مشتریان خود نمایش می‌دهد و سفارش‌های آن‌ها را اعم از خرید یا فروش انجام می‌دهد.
بروکرها نقش بسیار مهمی در انجام معاملات در بازار فارکس بر عهده دارند. برای انجام معاملات در این بازار تنها کافی است به یک Broker معتبر متصل شوید و به کسب درآمد دلاری دست پیدا کنید.
پرسش‌های متداول
۱. بروکر چیست؟
Brokerها در قالب یک وب سایت فعالیت می‌کنند که شما بعد از مراحل ثبت‌نام و احراز هویت، در قالب یک پلتفرم معاملاتی، قابلیت خرید و فروش آنلاین جفت ارزها و دیگر دارایی‌ها را خواهید داشت.
۲. بهترین و معتبرترین بروکرها برای ایرانیان کدام بروکرها هستند؟
در میان بروکرهای معتبر در جهان بروکرهای آلپاری، لایت فارکس و روبوفارکس می‌توانند گزینه مناسبی برای ایرانیان باشند.
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *