بن‌بست اقتصادی دولت؛ تلاش مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد – DW – ۱۴۰۱/۹/۳۰


محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۳۰ آذر به خبرگزاری تسنیم گفت طرح استیضاح وزیر اقتصاد در هشت محور از جمله “افزایش قیمت ارز و طلا و نوسانات در این بازار‌ها، وضعیت تورم، وضعیت بازار بورس و همچنین عدم تحقق وعده‌های وزیر” در هفته آینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

خیزش نیوز وله فارسی در اینستاگرام دنبال کنید

استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی کابینه رئیسی زمانی کلید خورده است که خبرگزاری دولت، ایرنا، در گزارشی از “آغاز ریزش ارز در بازار” خبر داده و نوشت رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته “به اذعان بسیاری از کارشناسان دلیل منطقی نداشته” و از بعدازظهر روز سه‌شنبه (۲۹ آذر) نرخ ارز “شروع به افت قیمت کرد.”بیشتر بخوانید: فلج اقتصادی دولت رئیسی و فقیرسازی در جامعه

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، نیز ماه گذشته در جریان سفر به بوشهر از “بهبود روز به روز وضعیت اقتصادی” در کشور سخن گفته و مدعی شده بود که “بدون تردید در ماه‌ها و سال‌های آینده دیوارهای تحریم بیشتر شکسته خواهد شد.”دولت ابراهیم رئیسی در حالی از سیاست‌های “موفقیت‌آمیز” اقتصادی خود سخن می‌گوید که آمار و ارقام حکایت دیگری را روایت می‌کنند و مشخص نیست اگر بنا بر ادعاهای دولت و خبرگزاری‌های وابسته به آن وضعیت اقتصادی کشور رو به “بهبود” است و “قیمت ارز افت کرده” چرا مجلس در پی استیضاح وزیر اقتصاد است.شکست طرح‌های اقتصادی دولت

استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی به منزله شکست طرح‌های اقتصادی دولت رئیسی است. اما آیا می‌توان مشکلات اقتصادی را که شمار آن انگشت شمار هم نیستند با استیضاح یا برکناری یک یا دو وزیر حل کرد؟

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، طرح “اصلاح یارانه‌ها” یا همان حذف ارز ترجیحی را با اهدافی چون “مبارزه با فساد و رانت، اصلاح الگوی مصرف و تحقق عدالت اجتماعی” در ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرا کرد.

این طرح دولت مشکلات اقتصادی را کاهش نداد و حتی گرانی افسارگسیخته کالاهای مورد نیاز مردم در زندگی روزمره را به همراه داشته و نرخ تورم را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: نقش دولت ابراهیم رئیسی در افزایش سرسام‌آور بهای دلار

کارشناسان تردیدی ندارند که دولت سیزدهم به لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است.

چشم‌انداز تاریک اقتصاد ایران

بازار ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیتی ندارد و چشم‌اندازی برای خروج از بحران اقتصادی کشور دیده نمی‌شود. نام ایران در فهرست سیاه “اف‌ای‌تی‌اف” قرار گرفته و حتی دولت‌های روسیه و چین هم به سمت عملی کردن تفاهم‌نامه‌های خود در خصوص سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران قدمی برنداشتند.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید 

هم‌زمان با این اوضاع اعتصاب کسبه و بازاریان، کارگران کارخانجات، کارمندان شرکت نفت و کامیون‌داران نیز مشکلات اقتصادی در سه ماهه گذشته را تشدید کرده است، طوریکه مشکلات اقتصادی در شعارهای خیزش مردمی نیز اکنون بیشتر تبلور یافته و بهبود اوضاع اقتصادی را نه در استیضاح این یا آن وزیر، بلکه در تغییرات کلی‌تر آن می‌بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *