بهای سکه با ثبت رکوردی جدید به بیش از ۱۷ میلیون تومان رسید – DW – ۱۴۰۱/۹/۷


روز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱، بهای سکه امامی با حدودا ۲۷۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، در محدوده قیمتی ۱۷ میلیون و ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

قیمت سکه طرح قدیم هم به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته، بیش از ۳۰۰ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد.

بهای نیم و ربع سکه نیز هر کدام ۸۰ هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب، بهای نیم سکه به ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز به ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر مثقال طلا نیز با بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش، به ۶ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۷ هزار تومانی به یک میلیون و ۵۴۶ هزار تومان رسید.

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

افزایش بهای دلار و یورو

به گزارش تجارت نیوز، یورو در بازار روز دوشنبه ۷ آذر با ۳۳۵ تومان افزایش، ۳۷ هزار و ۴۴۰ تومان معامله شد.

بهای دلار آمریکا هم با ۳۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز، به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

بیشتر بخوانید: سکه تمام ۱۶ میلیون و ۷۰۰هزار تومان شد و رکورد شکست

این در حالی است که میانگین قیمت دلار آزاد در سال گذشته حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و در پنج ماه ابتدای امسال اندکی بیش از ۳۰ هزار تومان بوده است.

برخی رسانه‌ها در ایران از ”ناامیدی تمام‌عیار نسبت به نتیجه مذاکرات احیای برجام” و ایجاد نوعی ”انتظارات تورمی” به عنوان دلایل افزایش چشم‌گیر بهای طلا و ارز در ایران نام می‌برند.

در همین خصوص، وبسایت ”دنیای اقتصاد” در گزارشی نوشته که هجوم نقدینگی سرگردان به بازار سکه با هدف تبدیل ریال به دارایی امن باعث شد تا با وجود صعود بهای سکه، حباب آن نیز افزایش یابد.

بر پایه این گزارش، انتظار عمومی برای کاهش ارزش ریال باعث شده تا افراد، حاضر به خرید سکه با نرخی به مراتب بالاتر از ارزش بنیادی شوند.

”تقاضای کم در بازار”

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت‌ها در بازار سکه را ناشی از نوسان نرخ ارز در بازار داخل ایران دانست و گفت: «قیمت اوراق سکه نیز با پیش‌بینی همین افزایش‌نرخ ارز بالا رفت. بخش محدودی نیز به سبب خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیاست.»

نادر بذرافشان، تقاضا در بازار را ”همچنان کم” توصیف کرد و گفت که این التهاب‌ها و افزایش قیمت‌ها هیچ تاثیری در تقاضا ندارد.

به گفته او، اگر بازار با افزایش تقاضا مواجه بود، قیمت‌ها حتی بیش از این‌ها افزایش می‌یافت.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

برخی از تحلیلگران مجموعه‌ای از عوامل، از جمله بی‌ثباتی سیاسی، اعتصاب‌های گسترده، قطع و اختلال در اینترنت و به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام را در سقوط ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر دخیل می‌دانند. این‌همه در حالی است که اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه دارد.

شماری از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که بی‌اعتمادی فزاینده ایرانیان به آینده سیاسی و پول ملی و همچنین فقدان عرصه‌های امن برای سرمایه‌گذاری باعث شده تا تمایل برای خرید طلا و سکه در ایران افزایش یابد. به این ترتیب، مردم سرمایه‌های خود را از بورس، بانک و سایر بازارها به دلار و طلا تبدیل می‌کنند.

در کنار اینها سهم ناکارآمدی دولت ابراهیم رئیسی و تحقق نیافتن وعده‌هایی نظیر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد اشتغال را در وضعیت نابسامان و رکود اقتصادی کنونی نمی‌توان نادیده گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *