بهترین مادربردهای ماینینگ در سال ۲۰۲۱

اگر قصد استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک را داشته باشید، برای ایجاد یک سیستم ماینینگ یا همان ریگ استخراج به مادربرد مناسب نیاز دارید. این‌ که یک مادربرد بتواند از چند کارت گرافیک پشتیبانی کند، همیشه به‌معنای مناسب‌بودن آن برای ماینینگ نیست. این روزها بسیاری از تولیدکنندگان مطرح سخت‌افزار در دنیا مادربردهایی تولید می‌کنند که به‌طور خاص با هدف استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.
در این مطلب با کمک مقاله‌ای از وب‌سایت «Cryptominertips»، بهترین مادربردهای بازار برای ایجاد یک ریگ ماینینگ را معرفی می‌کنیم.
این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب بهترین مادربرد به بودجه و ویژگی‌های خاص مورد‌نظر خریدار بستگی دارد. برای مثال برای ماینری که بخواهد ریگ‌های خود را در کیس‌های سرور نصب کند، مادربرد +BIOSTAR TB250-BTC D به‌دلیل طراحی بدون نیاز به رایزر آن می‌تواند بهترین گزینه باشد، اما به‌طور کلی برای اکثر ریگ‌های استخراج این روزها مادربرد ASUS B250 MINING EXPERT بهترین انتخاب ممکن است.
بیشتر بخوانید: بهترین کارت گرافیک‌های ماینینگ
۱- مادربرد ماینینگ ASUS B250 MINING EXPERT
مادربرد ASUS B250 MINING EXPERT
این محصول شرکت ایسوس که اولین مادربردی بود که توانست از ۱۹ کارت گرافیک پشتیبانی کند، بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌خواهند به‌طور حرفه‌ای به کار ماینینگ مشغول شوند. B250 MINING EXPERT که با هدف ارائه بهترین راندمان برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی‌ شده است، مجهز به ۳ اتصال ۲۴ پینی ATX12V است که هرکدام وظیفه تأمین توان مورد‌نیاز تعدادی از اسلات های PCIe را بر عهده دارند.
سیستم تعیین وضعیت اسلات‌های PCIe بلافاصله بعد از بالاآمدن صفحه بایوس با نشان‌دادن تصویری از وضیعت ۱۹ اسلات به شما، کار شناسایی اسلات یا کارت گرافیک معیوب را آسان می‌کند.
یکی از دلایلی که باعث شد رده نخست را به این مادربرد ماینینگ اختصاص دهیم این است که قیمت آن با توجه به ویژگی‌های مدرنش بسیار مناسب است. B250 MINING EXPERT با پشتیبانی از ۱۹ کارت گرافیک تمام نیازهای یک ماینر حرفه‌ای را برآورده می‌کند.
بهتر است زمانی از این مادربرد استفاده کنید که واقعاً بخواهید از این تعداد کارت گرافیک استفاده کنید. فراموش نکنید مدیریت دما و کابل‌کشی و تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ۱۹ کارت روی یک مادربرد می‌تواند کار بسیار پیچیده و وقت‌گیری باشد و مشکلات خاص خودش را دارد.
مشخصات ASUS B250 MINING EXPERT:
چیپست B250 اینتلپشتیبانی از ۱۹ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل‌های ۶ و ۷ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز (حداکثر ۳۲ گیگابایت)۴ پورت SATA III با سرعت ۶ گیگابیت در ثانیه۱ اسلات PCIe x16 و ۱۸ اسلات PCIe x1اتصالات: USB ۳.۰. USB ۲.۰. PS/2. HDMI۳ اتصال ۲۴ پین ATX12V برای اتصال سه پاورسیستم تشخیص وضعیت اسلات‌های PCIe 2- مادربرد ماینینگ MSI H310-F PRO
مادربرد MSI H310-F PRO
اسلات‌های توسعه PCI این مادربرد ماینینگ طوری چیده شده‌اند که کار نصب ۱۳ کارت گرافیک را برای ماینرها آسان کند و طراحی بهینه خطوط تأمین توان الکتریکی و امکانات خاص بایوس آن باعث می‌شود که ریگ شما بتواند مدت‌ها بدون خطا و با حداکثر کارایی ممکن به کار استخراج ادامه دهد.
شما با سیستم تشخیص خودکار وضعیت اسلات های PCIe این مادربرد می‌توانید با
یک نگاه مشکل را تشخیص داده و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.
تنها دلیلی که باعث شد این مادربرد را به‌عنوان بهترین انتخاب نکنیم قیمت آن است که کمی از Asus B250 Expert گران‌تر است. البته قیمت این برد با وجود امکانات اضافه‌ای مثل بوت بدون نیاز به هارد دیسک (Diskless Boot) و امکان مدیریت چند ریگ از طریق یک سیستم‌عامل (بوت از طریق شبکه)، سه سوئیچ برای روشن و خاموش، ریست و CMOS (برای بازگرداندن بایوس به تنظیمات اولیه) و چراغ‌های LED که به شما می‌گوید دقیقاً کدام بخش از سیستم (بوت، کارت گرافیک، رم یا پردازنده) با مشکل مواجه است، چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.
مشخصات MSI H310-F PRO:
چیپست H310 اینتلپشتیبانی از ۱۳ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل‌های ۸ و ۹ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم دو کاناله DDR4 با سرعت حداکثر ۲۶۶۶ مگاهرتز۴ پورت SATA III با سرعت ۶ گیگابیت در ثانیه۱ اسلات PCIe x16 و ۱۲ اسلات PCIe x1امکان اتصال ۵ پاور و راه‌اندازی هم‌زمان آن‌ها از طریق آداپتور مخصوصتعبیه یک خازن برای هر اسلات PCIeکیفیت بسیار بالای قطعات به کار رفته در مادربردتنظیم خودکار تنظیمات بایوس با یک کلیکسیستم تشخیص وضعیت اسلات‌های PCIeپشتیبانی از ویژگی Diskless Boot و راه‌اندازی چند ریگ با یک سیستم‌عاملEZ Debug LED برای عیب‌یابی راحت‌تر سیستم۳- مادربرد ماینینگ +Biostar TB250-BTC D
مادربرد +Biostar TB250-BTC Dمادربرد +Biostar TB250-BTC D یکی از خاص‌ترین مادربردهای مخصوص استخراج است. این مادربرد که مجهز به چیپست TB250 اینتل است، دارای ۸ اسلات PCIe است که می‌توان ۸ کارت گرافیک را مستقیماً و بدون نیاز به رایزر روی آن نصب کرد. با جست‌وجو در اینترنت خیلی سریع متوجه می‌شوید که رایزرهای PCIe بزرگ‌ترین دلیل خرابی و پایدارنبودن ریگ‌های استخراج هستند و عدم نیاز به آن‌ها ویژگی بسیار مثبتی است. علاوه بر این‌ها توان مورد‌نیاز این مادربردِ ماینینگ از طریق پاورهای رده سرور تأمین می‌شود. این پاورها کارایی و پایداری بیشتر و قیمت پایین‌تری نسبت به پاورهای معمولی دارند و در ضمن مصرف برق را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهند.
نکته مثبت دیگر این مادربرد امکان نصب هم‌زمان کارت‌های گرافیک AMD و Nvidia در آن است که با استفاده از نرم‌افزار ماینینگ مناسب و سیستم‌عامل لینوکس امکان استخراج دوگانه (Dual Mining) را به کاربر می‌دهد. در ضمن اگر شما به‌دنبال راه‌اندازی چندین ریگ استخراج هستید، پشتیبانی این مادربرد از سوئیچ‌های KVM (دستگاهی که امکان اتصال چندین سیستم به یک مانیتور، موس و کیبورد را می‌دهد)، باعث صرفه‌جویی در هزینه خرید تجهیزات جانبی برای فارم شما خواهد شد.
 یکی از نکات منفی این مادربرد نزدیک بودن اسلات‌ها به یکدیگر است که این مشکل را می‌توان با خرید کارت‌هایی که هوای گرم را انتهای کارت به بیرون می‌دمند (Blower Fans) و قراردادن یک پنکه یا فن در پشت ریگ برای فصل تابستان برطرف کرد.
مشخصات +Biostar TB250-BTC D:
استفاده از معماری تک تراشه‌ای B250 اینتلپشتیبانی از ۸ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل ۷ پردازنده‌های Intel Core روی سوکت ۱۱۵۱۱ اسلات SO-DIMM (رم های کوچک مخصوص لپ‌تاپ) با پشتیبانی از DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰۸ اسلات PCIe X16پشتیبانی از HDMIطراحی ظاهری زیباعدم نیاز به رایزرامکان استخراج همزمان با کارت‌های AMD و Nvidiaپشتیبانی از سوئیچ‌های KVM برای مدیریت از راه دور چندین ریگ استخراجپشتیبانی از پاورهای رده سرور۴- مادربرد ماینینگ +ASRock H110 Pro BTC
شرکت ASRock همیشه در خط مقدم فناوری‌های جدید گام برداشته و مادربردهای استخراج رمز ارز ساخت این شرکت همواره یکی از گزینه‌های پیش روی ماینرها بوده است. محصول جدید این شرکت یعنی +ASRock H110 Pro BTC با پشتیبانی هم‌زمان از ۱۳ کارت گرافیک و سازگاری با کارت‌گرافیک‌های NVIDIA و AMD یکی از مادربردهای ایده‌آل برای استخراج رمز ارز به‌شمار می‌رود.
+ASRock H110 Pro BTC در مقایسه با نمونه‌های قبلی ساخت این شرکت از قابلیت‌های بسیار مهمی برخوردار است. به‌عنوان مثال، دکمه خاموش/روشن و تنظیم مجدد که بر روی بُرد قرار گرفته است و وجود آن برای راه‌اندازی سیستم ضروری است. این محصول همچنین برای عملکرد بهتر و افزایش پایداری از Intel Gigabit Lan استفاده می‌کند. وقتی قرار باشد سخت‌افزار ماینینگ شما به‌صورت ۲۴ ساعته کار کند، ترکیب مدار تنظیم ولتاژ برای تأمین انرژی CPU بسیار حائزاهمیت خواهد بود. بنابراین در طراحی این مادربرد به‌منظور حفظ ثبات سیستم از توان ۸ فاز برای CPU Vcore استفاده شده است.
برای ارائه بهترین عملکرد، +ASRock H110 Pro BTC با همه سیستم‌عامل‌های مورداستفاده برای استخراج حرفه‌ای ارزهای دیجیتال سازگاری دارد. شرکت ASRock اخیراً با یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های استخراج مبتنی بر لینوکس (ethOS) همکاری داشته است. بنابراین با استفاده از این مادربرد می‌توان ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم، زی‌کش، مونرو و تمامی ارزهای دیجیتال دیگری که الگوریتم ماینینگ آنها مبتنی بر کارت گرافیک است را استخراج کرد.
به‌منظور کنترل بهتر سطح دما، این مادربرد دارای دو لایه مسی است؛ بنابراین در هنگام ماینینگ، لازم نیست نگران افزایش سطح دما باشید.
یکی از نکات منفی این مادربرد، نبود قابلیت استفاده همزمان از ۱۳ کارت گرافیک AMD در ویندوز ۱۰ است. در صورت استفاده از ویندوز ۱۰، تنها می‌توانید از ۸ کارت گرافیک AMD استفاده کنید.
مشخصات +ASRock H110 Pro BTC
پشتیبانی هم‌زمان از ۱۳ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل ۶ و ۷ پردازنده‌های Intel Core روی سوکت ۱۱۵۱۲ اسلات رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتزیک اسلات PCI Express ۳.۰ x16 و ۱۲ اسلات PCI Express ۲.۰ x1قابلیت استخراج بیت کوین، اتریوم و همه ارزهای دیجیتال قابل‌استخراج دیگرامکان استخراج هم‌زمان با کارت‌های AMD و Nvidiaدارای دکمه روشن/خاموش و راه‌اندازی مجدد۵- مادربرد ماینینگ ASUS H370 MINING Master
مادربرد ASUS H370 MINING Master
شرکت ایسوس به‌دنبال موفقیت مدل B250 Expert، نسل دوم آن را هم به بازار عرضه کرد که از مدل قبلی هم جذاب‌تر بود. مادربرد H370 Mining Master اولین مادربردی است که توانست از ۲۰ کارت گرافیک به‌طور هم‌زمان پشتیبانی کند. تفاوت اصلی این دو مدل در به کار بردن پورت‌های ساده USB به‌جای اسلات های PCIe X1 است که می‌توان رایزرها را از طریق آن‌ها مستقیماً به مادربرد متصل کرد.
این مادربرد مانند مدل MSI مجهز به چهار چراغ LED به‌علاوه یک نمایشگر دو رقمی است که محل دقیق خرابی مادربرد را به شما نشان داده و کار عیب‌یابی را آسان می‌کند. البته به‌علت قیمت بسیار بالای این مدل، خرید آن تنها وقتی توجیه‌پذیر است که شما واقعاً قصد راه‌اندازی یک ریگ با ۲۰ کارت گرافیک را داشته باشید.
مشخصات ASUS H370 MINING Master:
چیپست H370 اینتلپشتیبانی از ۲۰ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل‌های ۸ پردازنده‌های Intel Core روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۶۶۶ مگاهرتز (حداکثر ۳۲ گیگابایت)۳ اتصال ۲۴ پین ATX12Vاتصالات: USB ۳.۰. USB ۲.۰. PS/2. HDMI۲ اتصال SATA III با سرعت ۶ گیگا بیت در ثانیه۱ اسلات PCIe x16استفاده از پورت‌های USB برای اتصال رایزرها۳ اتصال ۲۴ پین ATX12Vسیستم تشخیص وضعیت اسلات‌های PCIeتنظیمات مخصوص ماینینگ در بایوسمادربردهای ماینینگ ارزان قیمت بازار
چهار مادربرد بالا در میان فعالان صنعتی استخراج به‌عنوان بهترین بردهای ماینینگ بازار شناخته می‌شوند و همان‌طور که گفتیم تمام نیازهای یک ماینر حرفه‌ای را برآورده می‌کنند، اما درست به همین دلیل چندان راحت گیر نخواهند آمد. از آن گذشته درصد بسیار بالایی از ماینرها احتیاج یا قصدی برای نصب این تعداد کارت گرافیک در یک ریگ ندارند.
در ادامه مادربردهایی را معرفی می‌کنیم که شاید تمام امکانات این چهار مادربرد را نداشته باشند، اما قیمت و کارایی مناسبی دارند. البته شاید برای تنظیم بعضی از آن‌ها برای کار با بیش از ۶ کارت گرافیک نیاز به انجام تنظیمات بیشتری در بایوس باشد. اگر شما هم قصد ندارید که از ابتدا با تعداد زیادی کارت گرافیک کار خود را شروع کنید، با خرید این مدل‌ها می‌توانید هزینه کمتری بپردازید و از بسیاری از ویژگی‌های مثبت مادربردهای حرفه‌ای هم بهره‌مند شوید.
مادربرد BIOSTAR TB250-BTC
مادربرد BIOSTAR TB250-BTCاین مادربرد مدت‌ها است که مقام محبوب‌ترین مدل منتخب ماینرهای تازه‌کار را به خودش اختصاص داده است. اگر شما هم قصد دارید که با بودجه‌ای محدود یک ریگ پایدار و مطمئن با شش کارت گرافیک را راه‌اندازی کنید، این مادربرد می‌تواند انتخاب اول شما باشد، به‌خصوص اگر از سیستم‌عامل‌های ماینینگ مبتنی بر لینوکس استفاده کنید.
یکی از ویژگی‌های خوب این مادربرد مقاوم‌بودن آن در برابر رطوبت است که می‌تواند برای افرادی که در محیط‌های مرطوب زندگی می‌کنند بسیار مفید باشد. البته برای برق‌رسانی به گذرگاه‌های (Lanes) PCIe و پایداری بهتر ریگ باید ۱ اتصال ۴ پینی (مولکس) اضافه را به آن متصل کنید. این مادربرد از یک پورت DVI برای اتصال به مانیتور استفاده می‌کند و به پورت HDMI مجهز نیست و شاید برای اتصال آن به صفحه‌‌نمایش نیاز به یک تبدیل DVI به HDMI یا حتی VGA داشته باشید.
مشخصات مادربرد BIOSTAR TB250-BTC:
پشتیبانی از ۶ کارت گرافیکچیپست B250 اینتلپشتیبانی از نسل ۷ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱تنظیمات آسان بایوس برای ماینینگپشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ (حداکثر ۳۲ گیگابایت)پشتیبانی از درگاه DVI-D برای اتصال به صفحه‌نمایشپشتیبانی از USB ۳مجهز به یک درگاه M.2 برای استفاده از هارددیسک‌های فوق‌سریع SSDمادربرد GIGABYTE H110-D3A
مادربرد GIGABYTE H110-D3Aمادربرد GIGABYTE GA-H110-D3A ساخت شرکت Gigabyte، با پشتیبانی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد، تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را برای کاربران (به‌ویژه استخراج‌کنندگان) به ارمغان می‌آورد. علی‌رغم کیفیت بالای قطعات این محصول، قیمت این برد حتی از BIOSTAR TB250 هم پایین‌تر است. تنظیمات بایوس آن‌هم به‌سادگی و با یک کلیک روی حالت ماینینگ قرار می‌گیرد.
سرعت پردازش و بازیابی اطلاعات Gigabyte H110-D3A با افزایش سرعت حافظه تا ۳۲۰۰ مگاهرتز، به‌طرز چشمگیری بهبود یافته است. به‌بیان دقیق‌تر، این مادربرد با پشتیبانی از رم DDR4، سرعت‌ بیشتر پردازش را محقق ساخته و به‌میزان قابل‌توجهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. طراحی مبتنی بر MOSFET (ترانزیستور اثرِ میدانیِ نیمه‌رسانای اکسید-فلز) کمتر نسبت به طراحی‌های سنتی، باعث کاهش هدررفت انرژی از طریق کاهش اتلاف گرما می‌شود. بنابراین با استفاده از این مادربرد می‌توانید بدون کاهش عملکرد سیستم، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
مادربرد Gigabyte H110-D3A دارای یک نوار محافظ سیستم است که باعث افزایش حفاظت الکتروستاتیک از پورت‌های USB و LAN اترنت خواهد شد. با جفت‌شدن فیلترهای محافظتی اختصاصی، پورت‌های USB و LAN اترنت در برابر تخلیه شدید الکتروستاتیک مقاوم خواهند بود؛ به این ترتیب سیستم شما در برابر آسیب‌های الکتریکی معمول و مواردی که منجر به ایجاد جرقه می‌شوند، ایمن خواهد بود. بنابراین می‌توانید خاطرجمع باشید که در هنگام استخراج با این مادربرد، هیچ وقفه‌ای در کارتان ایجاد نخواهد شد.
مانند برخی دیگر از مادربردهای این لیست، Gigabyte H110-D3A هم فقط از پردازنده‌های نسل ۶ و ۷ پشتیبانی می‌کند. این مادربرد از ۶ کارت گرافیک هم‌زمان پشتیبانی کرده و از کیفیت ساخت عالی برخوردار است. استفاده این مادربرد از بافت شیشه‌ای (Glass Fabric) روی برد اصلی باعث شده که مقاومت آن در برابر رطوبت موجود در محیط، بسیار بالاتر از مادربردهای معمولی باشد.
ابعاد این مادربرد کمی با بقیه مادربردهای فرم ATX متفاوت است اما این ابعاد برای اکثر ماینرها که ریگ خود را خارج از کیس سوار می‌کنند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
مشخصات مادربرد GIGABYTE H110-D3A :
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۶ کارت گرافیکچیپست H110 اینتلپشتیبانی از نسل ۶ و ۷ پردازنده‌های Intel Core i7/i5/i3/Intel Pentium/ Intel Celeron روی سوکت ۱۱۵۱تنظیمات آسان بایوس برای ماینینگمجهز به ۱ اسلات PCIe x16 و ۵ اسلات PCIe x1پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز۱ اسلات M.2 برای نصب هاردهای پرسرعت SSDمادربرد MSI H270-A PRO
مادربرد MSI H270-A PROاین مادربرد ۶ کارته هم می‌تواند برای کسانی بودجه محدودی دارند، انتخاب مناسبی باشد. البته شما می‌توانید با استفاده از یک آداپتور و استفاده اسلات M.2 آن تعداد کارت‌های گرافیک خود را به ۷ عدد برسانید. تنظیمات بایوس این مادربرد هم با استفاده از تنظیمات خاص ماینینگ تعبیه‌شده در آن بسیار ساده و سرراست است.
مادربرد MSI H270-A PRO همچنین مجهز به چراغ‌های LED مخصوص عیب‌یابی سیستم هم هست که با توجه به قیمت پایین آن، ارزش خرید این مادربرد را بالا می‌برد. اگر قرار باشد بین MSI H270-A PRO و GIGABYTE GA-H110-D3A یکی را انتخاب کنیم به نظر می‌رسد که معماری MSI H270 پایداری بیشتری برای ریگ شما به همراه خواهد داشت.
مشخصات مادربرد MSI H270-A PRO:
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۶ کارت گرافیک (۷ کارت با استفاده از درگاه M.2)چیپست H270 اینتلپشتیبانی از نسل‌های ۶ و ۷ پردازنده‌های Intel Core روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با حداکثر سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتزمجهز به چراغ‌های LED مخصوص عیب‌یابی سیستم (EZ Debug LED)مجهز به فناوری Turbo M.2مادربرد ASUS Prime Z370-A II
مادربرد ASUS Prime Z370-A IIشاید قیمت این مادربرد کمی بیشتر از سایر رقبا باشد، اما موفقیت سری قبلی (Z270-a) و کیفیت بالای آن باعث شد که این سری را هم در فهرست خود جای دهیم. این مادربرد دارای سه اسلات PCIe نسل سه (Gen ۳) و چهار اسلات PCI x1 است که اسلات‌های PCIe آن از نصب هم‌زمان دو کارت Nvidia به‌صورت SLI و سه کارت AMD به‌صورت CrossFireX پشتیبانی می‌کند.
البته ASUS Prime Z370-A II برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی نشده و بیشتر رده میانی بازار گیمینگ را هدف قرار داده است، اما فناوری‌ها و تنظیمات تعبیه‌شده در آن توسط شرکت ایسوس آن را به انتخاب خوبی برای ماینرها تبدیل کرده است. برای نصب هم‌زمان ۸ کارت گرافیک روی این مادربرد باید تنظیمات زیادی در بایوس انجام دهید که با کمی جست‌وجو در اینترنت، راهنمایی‌های زیادی برای این کار پیدا خواهید کرد. شاید قیمت بالا و تنظیمات پیچیده آن خیلی‌ها را از خرید آن منصرف کند، اما باید اعتراف کرد که این مدل یکی از پایدارترین و مطمئن‌ترین مادربردها برای کار استخراج ارزهای دیجیتال است.
مشخصات مادربرد ASUS Prime Z370-A II:
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۸ کارت گرافیکچیپست Z370 اینتلپشتیبانی از نسل‌های ۸ و ۹ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱۴ اسلات رم دو کاناله DDR4 با سرعت حداکثر ۴۰۰۰ مگاهرتز (OC)۶ درگاه SATA III و ۲ درگاه M.2 سوکت ۳۳ اسلات PCIe x16 و ۴ اسلات PCIe x1مادربرد ASRock H110 Pro BTC
مادربرد ASRock H110 Pro BTCاین مادربرد که از ۱۳ کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند و بایوس آن هم به‌طور خاص برای کار استخراج ارزهای دیجیتال بهینه‌سازی شده است، از سابقه و قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
تنها نکته منفی این مادربرد نزدیک بودن اسلات های PCIe آن به یکدیگر است که می‌تواند باعث اتصال کوتاه شود. بنابراین در هنگام نصب باید دقت کافی را به کار برد. خیلی از ماینرها برای جلوگیری از این خطا در طراحی اسلات ها اقدام به پیچیدن چسب برق دور رایزرهای خود می‌کنند و به نظر می‌رسد که علی‌رغم این مشکل از کارایی این مادربرد راضی باشند.
مشخصات مادربرد ASRock H110 Pro BTC:
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۱۳ کارت گرافیکچیپست H110 اینتلپشتیبانی از نسل‌های ۶ و ۷ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز۱ اسلات PCIe x16 و ۱۲ اسلات PCIe x1۴ درگاه SATA III و ۱ درگاه M.2طراحی‌شده برای استخراج ارزهای دیجیتالمادربرد BIOSTAR TB250-BTC PRO
مادربرد BIOSTAR TB250-BTC PROمادربر TB250-BTC PRO از همان چیپست TB250-BTC D استفاده می‌کند با این تفاوت که این مادربرد دارای ۱۲ اسلات PCIe است. البته خرید این مادربرد برای افراد تازه‌وارد و ناآشنا به دنیای سخت‌افزار و ماینینگ توصیه نمی‌شود، زیرا تنظیمات بایوس آن ممکن است برای آن‌ها گیج‌کننده باشد، اما برای ماینرهای قدیمی و کاربلد و کسانی که از کمی دردسر لذت می‌برند به‌دلیل قیمت بسیار مناسب آن توجیه‌پذیر است.
شاید شرکت بایواستار در زمینه تولید مادربرد برخلاف ایسوس و ام‌اس‌آی سابقه چندان درخشانی نداشته باشد، اما مادربردهای مخصوص استخراج این شرکت سال‌ها است که امتحان خود را پس داده‌اند. مادربردهای این شرکت به‌خصوص تحت سیستم‌عامل لینوکس بازده بسیار خوبی دارند.
مشخصات مادربرد BIOSTAR TB250-BTC PRO:
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۱۲ کارت گرافیکچیپست B250 اینتلپشتیبانی از نسل‌های ۷ پردازنده‌های اینتل روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز۱ اسلات PCIe x16 و ۱۱ اسلات PCIe x1پشتیبانی از SATA IIIپشتیبانی از DVI-D برای اتصال صفحه‌ نمایشدارای ۲ درگاه USB ۳طراحی‌شده برای استخراج ارزهای دیجیتالمادربرد GIGABYTE B250-FinTech
مادربرد GIGABYTE B250-FinTech مادربرد B250-FinTech از نصب هم‌زمان ۱۲ کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند و یک کیت مجهز به سوئیچ خاموش روشن هم در جعبه آن وجود دارد که به‌صورت عمودی روی جامپرهای پنل جلویی مادربرد (Front Panel) نصب می‌شود. تنظیمات بایوس این مادربرد با انتخاب حالت ماینینگ به‌سادگی انجام می‌شود و قطعات داخلی و اسلات‌های این مادربرد هم کیفیت بسیار بالایی دارد.
مشخصات مادربرد GIGABYTE B250-FinTech:
پشتیبانی از نصب هم‌زمان ۱۲ کارت گرافیکچیپست B250 اینتلپشتیبانی از نسل‌های ۸ و ۹ پردازنده‌های Intel Core روی سوکت ۱۱۵۱پشتیبانی از حافظه رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز۱۱ اسلات PCIe x1 و ۱ اسلات PCIe x16مادربرد ZOTAC B150 Mining ATX
مادربرد ZOTAC B150 Mining ATXآخرین پیشنهاد ما مادربرد ZOTAC B150 Mining ATX است. اگرچه این مادربرد از ۸ کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند، اما با توجه به قیمت ۹۰ دلاری، آن را در رتبه‌بندی بهترین مادربردهای ماینینگ جای می‌دهیم.
شرکت زوتاک این مادربرد را تنها به‌منظور استخراج ارزهای دیجیتال ساخته است. هریک از اسلات‌های PCIe را می‌توان برای نصب یک کارت گرافیک مورداستفاده قرارداد و از آنجا که این مادربرد دارای سوکت‌های LGA1151 است، تنها می‌توانید از پردازنده‌های اینتل استفاده کنید. این مادربرد با نسل ۶ و ۷ پردازنده‌های Intel Core i7/i5/i3 سازگار است.
مشخصات مادربرد ZOTAC B150 Mining ATX:
چیپست B150 اینتلپشتیبانی از ۸ کارت گرافیکپشتیبانی از نسل ۶ و ۷ پردازنده‌های Intel Core i7/i5/i3 روی سوکت ۱۱۵۱یک اسلات PCIe x16 و ۷ اسلات PCIe x1۲ اسلات رم DDR4 با سرعت حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز قابل‌ارتقا به ۳۲ گیگابایتپشتیبانی از HDMIسازگار با ویندوز ۱۰مجهز به ۴ پورت USB3.0جمع‌بندی
در این مقاله با بهترین مادربردهای ماینینگ آشنا شدید. هرکدام از مادربردهای معرفی‌شده را می توانید در ریگ استخراج خود به کار ببرید و مطمئن باشید که کار خود را به‌‌خوبی انجام خواهند داد. البته فراموش نکنید که قبل از خرید حتماً باید خودتان تحقیقات کامل انجام دهید و نسبت به شرایط خود اقدام کنید. در نهایت این بودجه، تعداد کارت‌های گرافیک و امکانات مورد نیاز و البته موجودبودن آن‌ها در بازار است که انتخاب شما را مشخص خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *